2022-11-03, 13:29
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Va fan snackar du om? Jag pratar om folkligt självbestämmande inte genusfrågor och abort.

Rätten till självbestämmande uttrycks i FN-stadgan (artikel 1 (2) och 55 samt kapitel XI och XII). Alla folk har rätt till självbestämmande. I kraft av den rätten bestämmer de själva sin politiska status och råder själva över sin ekonomiska, sociala och kulturella utveckling.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Secession_(politik)

Det går alldeles utmärkt att bryta sig ur en annan stat. Det strider mot suveränitetsprincipen, men det finns ju ingen entydighet i frågan.

Enligt montevideokonventionen behövs följande:

-en permanent befolkning
-ett definierat territorium
-en regering
-kapacitet att ingå relationer med andra stater

Du säger alltså att de banditrepubliker som existerar i östra Ukraina inte ska existera då de inte uppfyller en enda av de definitioner du letat upp.
Citera
2022-11-03, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Dumfan. Nu pratar du om separatism som övergår till krig. Vid krig står oftast en segrare i slutet- någon som dikterar villkor. Andra utfall kan vara sådant att fortsatt strid övergår ekonomiska eller humanistiska värden varför parter kan enas om ett upphörande med följande villkor.
Jaha, så du tror att modern "internationell rätt" så som EU och NATO vill besriva den, allmänt tillåter att segraren i ett krig gör som de vill? Bra, bara för Rysslans att tvinga ner Kiev på knä med alla medel, sedan annektera halva Ukraina via ett fredsavtal och göra resten till lydstat - det är ju krig, hörni!

I praktiken är det ytterligt sällsynt att nya stater bildas via en folklig separatiströrelse utan att det har föregåtts av krig och våld, eller öppet hot om krig (splittrandet av Sovjet 1990-91 var till större delen för att avstyra risken för inbördeskrig, det var inte på något vis frivilligt från Moskvas sida).
Senast redigerad av HepCat-X 2022-11-03 kl. 13:38.
Citera
2022-11-03, 13:32
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Så det du säger är att nivån av valdetagande inte är en relvant eller ens vettig utgångspunkt för att mäta nivån av demkorati/demokratiproblem?

för nordkorea har exceptionellt högt valdeltagande, för sverige är väll närmare än totalitär diktatur än 100% röstande nordkorea... eller?
Nu var det du som jämförde Ryssland och Nordkorea. Det du hittills tagit upp hade inget gemensamt - valdeltagandet.

Citat:
så både högt och lågt valdeltagande är negativt ur demokratisynpunkt.

Väldigt lågt eller väldigt högt borde vara anledning oro att demokratin kanske inte fungerar, eller vad tänker du? Det behöver ju inte vara så, men det är ett observandum.

Citat:
vi ska se om du är vassare än en 11åring nu när vi går tillbaks till mitt objektivt enkla konstaterande.
Oj, nu är jag en 11 åring också. Jävlar, den kändes. Vad är du då, en tuff 15åring som går i 8an?

Citat:

Att INTE rösta är (även det) en demokratisk rättighet.

Överrens? (mitt tipp är att bara svara ja/nej, så behöver du inte göra dig själv till enfaldigt åtlöje och shitposta sönder tråden i 2h till)
Jag har redan svarat ja på den frågan. Du verkar helt missat det. Och du har även missat att jag beskrev min poäng, att lågt valdeltagande kan vara ett demokratiproblem och anledning till att undersöka de faktiska förhållandena.
Citera
2022-11-03, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är 400 år sen folkmordet, inte ett mirakel.
2022-400 = 1622. Vad hände då?
Citera
2022-11-03, 13:35
Medlem
Citat:
Är det för att du inte vet den teoretiska såväl som praktiska skillnaden på en diktatur och en demokrati?
När har t ex FN någonsin frågat det svenska, franska eller amerikanska *folket*, vanligt folk, vad de tycker i en fråga? Det är i praktiken bara regeringarna som kommer till tals där.

Samma sak med separatistiska grupper inom ett land, som t ex skottar eller katalonier.
Citera
2022-11-03, 13:37
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Ähh- att jag länkar FN's stadgar, deras skrivelser och tillägg vore meningslöst med tanke på hur du tolkar given text- du förstår ändå inte vad som sägs utan lägger in dina lögner istället.

Det tolkar jag och många andra läsare som att du antingen fabulerar och inte har på fötterna, eller att du vill dölja att den egentliga skrivelsen ser helt annorlunda ut. Jag tippar på alternativ 1.
Citera
2022-11-03, 13:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
2022-400 = 1622. Vad hände då?

Det var mellan 1600 och 1700 som tartarerna började utplånas av ryssarna. På direktiv av den ryska staten.
Citera
2022-11-03, 13:40
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Rätten till självbestämmande uttrycks i FN-stadgan (artikel 1 (2) och 55 samt kapitel XI och XII). Alla folk har rätt till självbestämmande. I kraft av den rätten bestämmer de själva sin politiska status och råder själva över sin ekonomiska, sociala och kulturella utveckling.
Här beskrivs den enskilde individens rättigheter enligt FN's skrivelser om människorätt. Det handlar inte om separatism- och separisters rättigheter- om än att även de omfattas av FN's konventioner om den fria människans rättigheter.

Citat:
Enligt montevideokonventionen behövs följande:
-en permanent befolkning
-ett definierat territorium
-en regering
-kapacitet att ingå relationer med andra stater

Vet du vad mer som krävs- en nationlednings (parlaments) uttryckliga godkännande för avknoppning. Alternativet är att gå till strid mot sagda nation och ta denna strid efter bästa förmåga. Däremot är inte intervention från annan stat tillåtet enligt denna djävla Folkrätt. Tjetjenien gick till strid. Donetskregionen gick till strid. Exemplen är många.
Citera
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att Nordkorea är demokratiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av sherm
De har iaf demokrati i namnet, vilket är mer än man kan säga om Ukraina..

Hahaha, rysk definition av demokrati. Man behöver bara ha det i namnet!

Ähumm, Ryska federationen host, host, Ryssland, hmm ”demokratiska Ryska federationen ”, ”Rysslandemokratiska…”, äsch
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Vis-a-vis, varför ska Ryssland tillåtas ha ett sådant intresse i Ukraina att de kan annektera och tvinga fram folkomröstningar där? Ryssland kunde ju bara respekterat Euromaidan som en intern angelägenhet, med samma logik.

Euromaidan var väl ingen folkomröstning utan en demonstration i främst Kiev(men även på andra håll) mot den sittande regeringen i Ukraina.
Citera
2022-11-03, 13:41
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ok. Nu börjar vi komma någonstans (eller det är iaf konsekvent). Vill du förvägra de frihetstörstande ryssarna att få välja sina egna ledare då? Borde inte Putin utlysa val där han automatiskt kliver åt sidan eftersom han redan suttit i 4 - 5 mandatperioder? Kanske tillåta fri media där väst inte beskrivs som nazister och satanister. Kanske folket kan få vara med och bestämma om det ska bli några specialoperationer? Det är ju trots allt de som förväntas dö. Det låter som riktig frihet tycker jag.

Ja om Krim får rösta om självständighet, så visst.
Citera
2022-11-03, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Ja, det är stora förluster. Hoppas man efter att ha kört ut ryssarna orkar tillverka nya torktumlare/diskmaskiner och kylskåp.

Hade inte sett kartan på ett par dagar, wow. Ukrainska soldater är duktiga på att ta mark över stora delar av fronten. 🙂👍

Ja det går undan nu.

Tammer/akademikerfyllot brukar hävda att ryzzarna tagit 20% och att det är dags att förhandla med vetoturken som medlare ca 5 ggr om dagen i flera månader nunmen det tror jag de tittar fel i sina manualer.
Tittat på ryzzka målet innan invasionen och inte daterar upp sig med nuläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in