2022-11-03, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svana
Är du ironisk, eller korkad?
Inga fler än just J och M såklart, som redan sitter häktade!
Haha! Hen var ironisk och svarade mig som hört fel på radions nyheter och fick mig några utskällning för det.
Hen borde dock tänka på att ironi inte funkar så bra i forum som detta där man inte pysslar med "humor"!
Senast redigerad av Bratis 2022-11-03 kl. 11:42.
Citera
2022-11-03, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Kan hon ha glömt telefonen? Cyklat hem och blivit bragd om livet. Nae kanske inte men tills allt kommer fram är det mycket man inte förstår. Även om Tove låg död när JJ åker till mcd gör mig ändå frågande varför hon tar med sig telefonen isf. Och att kunna hålla masken inför grannen och sedan hur dom fått ut kroppen då lgn med dess dunsar är enda lämpliga brottsplats för tillfället.

Nej hon kan inte ha glömt telefonen eftersom hon ringde/meddelande sin pojkvän att hon var på väg hem.

Grannen har sagt att JJ inte var sig själv, så hon kunde inte helt ”hålla masken”.
Citera
2022-11-03, 11:42
Medlem
Agent0037s avatar
Om det visar sig att de 2 häktade tjejerna är skyldiga, måste man allvarligt fråga sig om de inte har
någon form av empatistörning och borde genomgå någon form av rättspsykiatrisk undersökning.
Jag tror aldrig jag har hört talas om att unga tjejer som mördar någon, överhuvudtaget,
sen att gömma kroppen och inte avslöja något i förhör, det verkar konstigt.
Ett väldigt märkligt fall.
Citera
2022-11-03, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent0037
Om det visar sig att de 2 häktade tjejerna är skyldiga, måste man allvarligt fråga sig om de inte har
någon form av empatistörning och borde genomgå någon form av rättspsykiatrisk undersökning.
Jag tror aldrig jag har hört talas om att unga tjejer som mördar någon, överhuvudtaget,

De allra allra flesta mördare har empatistörningar :/
Citera
2022-11-03, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Eventuella påföljder om de två befinns skyldiga till Toves död

Det finns flera påföljder som kan komma ifråga här: mord, dråp eller vållande till annans död.

Dessutom tillkommer med all säkerhet brott mot griftefriden.

Det finns frågor om det här i tråden så här kommer en redogörelse för det juridiska.

Mord är ett uppsåtligt och otillåtet dödande av en annan människa, med definition i olika staters lagar. Mord särskiljs oftast från andra typer av dödande, såsom former där uppsåt inte existerar.

Straffet för mord är i Sverige efter lagändring 2009-07-01 fängelse på viss tid, lägst 10 år och högst 18 år eller livstid.

Syftet är att skapa utrymme för en mer nyanserad straffmätning för mord och en höjd straffnivå för det tidsbestämda straffet för detta brott. Detta eftersom livstidsstraffen blivit avsevärt mycket längre sedan den tidigare straffskalan på tio år eller livstid infördes.

Dråp är, liksom mord, ett uppsåtligt dödande av en annan människa, men betraktas som en lindrigare form än mord. Dråp är ett brott i alla länders lagstiftning, även om definitionen av brottet och längden av det straff man kan dömas till skiftar mellan olika länder.

I svensk rätt definieras dråp enligt 3 kap. 2 § brottsbalken som den lindrigare formen av mord. Paragrafen har följande lydelse: "Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år."

Vållande till annans död eller dödsvållande är ett brott som innebär att man av oaktsamhet varit orsak till en annan persons död.

Enligt 3 kap. 7 § brottsbalken döms man för vållande av annans död till upp till två års fängelse för brottet eller till böter om brottet anses ringa. Om brottet anses grovt skall fängelsestraffet bli mellan ett och sex år.

Brottet skiljer sig från våldsbrotten mord och dråp genom att oaktsamhet är tillräckligt för straffansvar.

Vid bedömande av om brottet är grovt skall enligt lagtexten särskilt beaktas:
1. om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller
2. om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag.

Griftefrid eller gravfrid kan beskrivas som ett lagstadgat krav på respektfull behandling av det objekt som en avlidens kvarlevor utgör.

Till ansvar för brott mot griftefriden dömes den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik eller avlidens aska, öppnar grav eller på annat sätt gör skada på kista, urna, grav eller något annat vilorum för de döda. "Brott mot griftefrid" är ett brott som har straffskalan böter eller fängelse i högst två år enligt brottsbalken 16 kap. 10 §.

Så frågan är om det kommer att bedömas som ett avsiktligt eller oavsiktligt dödande. Viktigt är att förstå att det är åklagaren som måste kunna leda i bevis om att det är avsiktligt eller inte. Advokater kan ofta slå sönder det.

Visst kan de få livstids fängelse men då måste det bortom varje rimligt tvivel bevisas att det är avsiktligt. Lyckas åklagaren inte föra det i bevis är det troligare med vållande till annans död samt brott mot griftefriden. Då kommer straffet att bli mellan ett och sex år i fängelse. Kanske kan det läggas till fängelsetid för brott mot griftefriden, men mer än sex lär det inte röra sig om sammanlagt ändå.

Om dödsorsaken inte kan fastställas och de misstänka inte kommer med någon redogörelse för händelseförloppet kan det sluta i en dom enbart för brott mot griftefriden. Så blev det i slutändan när Mats Alm stod för inför rätta efter det att Linda Chen hittats död. Straffet för Alm blev då 18 månaders fängelse.

Viktigt att komma är också att det spelar inte minsta roll om de fortsätter att neka och döms mot sitt nekande. Det är fortfarande åklagaren som ska leda i bevis vad som har hänt.

Det skulle vara väldigt deprimerande om dom inte döms för mord och får livstid. Ljuden som grannarna har hört borde vara starka bevis på att det varit avsiktligt, skulle jag tro. Varför så mycket konstiga ljud annars kan man ju tycka. Om det visar sig att hon strypts till döds då borde det också ses som avsiktligt, man kan väl inte råka strypa någon.
Citera
2022-11-03, 11:44
Medlem
Tror dom antingen ströp henne eller dränkte henne till döds i lägenheten.
Citera
2022-11-03, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent0037

Den lilla sinnesundersökningen är redan beställd. Tror dock ingen av dom skickas vidare till den stora. Dom verkar fullt fungerade i det stora hela.
Citera
2022-11-03, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Något religiöst motiv? Pingstkyrkan verkar insyltad upp till öronen.

Fast lägg ner det där… Låt pingst vara. Dom har inget med saken att göra. Ja föräldrarna är pingstvänner (eller har varit) men det betyder inte att hela församlingen är inblandad. Jag är inte ens säker på att MH och hennes familj är kvar över huvudtaget då jag inte sett dom där på flera år.
Citera
2022-11-03, 11:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Det var inte JJ som Tove letade efter, hon letade efter en vän som hon var orolig för. Vem vännen är har inte framkommit.

Ja, du brukar ha bra minne och bra koll.
Det känns väldigt osäkert med det vi har fått till oss vem den tjejen var.
Har dock verkligen inte hunnit läsa allt i tråden, så det kan ha försvunnit i flödet.

Bra att tänka på är att artiklar låses efter en tid, ganska snabbt om det finns sort läsintresse. En uppmaning till alla är att citera (mindre stycken är tillåtet) lite när något nytt av intresse kommer upp; lägg upp länk också.
Citera
2022-11-03, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swenne88
Kollade på Google maps nu hur det såg ut. Det var mer än fundering på hur de fraktade ner kroppen. Verkar ju vara en uppfart bredvid huset där de förmodligen kört upp bilen. Finns säkert en utgång på baksidan av huset där de inte är lika exponerade heller mot vägen.
Jag tror folk underskattar tjejerna ordentligt, en normal kropp är inga problem för två (dessutom aktiva) tjejer. Jag väger mycket mer än TT och min flickvän lyfter mig från marken.

Sedan får vi inte glömma adrenalinet. Det hade inte förvånat mig ifall MH bar kroppen själv, och att JJ skötte dörrarna och bilen. Gäller att röra sig snabbt ner i huset, en nattuggla till granne som hinner till titthålet innan tjejerna är borta vore katastrof, och det är något som de måste ha tänkt på.
Citera
Medlem
Fattar inte varför de inte dumpade henne LÄNGRE BORT.
Citera
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu hittade jag det inlägg som jag läste igår och har letat efter.

Nu undrar jag varifrån den uppgiften kommer? Är det en terori/spekulation eller finns det uppgifter som tydr på att så är fallet?

Och när jag skummade lite inlägg igår, skrev någon (eller om det var någon annanstans??) att den tjejen lämnade samtidigt som de andra (JJ, MH och TT).

Att Tove letade efter den ”tredje tjejen” tycks vara en seglivad tråd-sanning. Däremot finns det bekräftat från media (SVT) att hon letade efter de häktade kvinnorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in