Citat:
Ursprungligen postat av
OvissFramtid
Lugnt har själv svårt att behärska mig ibland när tangenterna glöder. Jag är ingen expert på området men läst tidigare att likstelning inträffar väldigt snabbt efter att en människa dött, det gör även personen mycket tyngre och svårare att förflytta. Det är en sak att ta hänsyn till här också.
Tack ♥️
Vi hade en diskussion om likstelhet och när den inträffar tidigare i tråden! Antagligen ett antal hundra sidor sedan. Det brukar ta ca 6-10 timmar för en kropp att bli helt stel i normala förhållanden. Är det exempelvis väldigt varmt eller om personen har genomgått fysisk aktivitet direkt innan dödsfallet (plus fler obskyra saker) så kan det gå fortare. Exakt hur mycket fortare har jag inte lyckats hitta, men tvivlar på att det skulle snabba upp förloppet med flera timmar. Om man tar bort ett par timmar från det som anses "normalt" så säg att hon skulle vara fullt stel (då kroppens stora muskler stelnat) efter 4 timmar.
Vi hade också folk som vittnade om att stela (tyngre, storlek föl) djurkroppar är betydligt lättare att bära än slappa sådana. Eftersom tyngden inte fördelar medan man bär en likstel kropp så låter ju det rimligt. Men förpackning blir givetvis svårare, utan våld.