2022-11-02, 21:46
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
ca: 5.7 döda ryssar för varje död finne i vinterkriget.

Vad tror ni Ukrainakriget slutar i för siffror?

Just nu lär det väl iaf vara 2-3 / dödad ukrainsk soldat (om inte högre).

I början innan Ukrainska styrkor kom igång kan jag tänka mig att det var mer jämt. Men nu när dom slänger in orustade med knapp träning så lär det ha ökat nämnvärt.
Citera
2022-11-02, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ukraina själva sa att de hade runt 10K dödade soldater i Juni/Juli, kan tänka mig att det är kanske det dubbla nu med avseende på att de går på offensiven. Vad avser dödade ryska soldater så är det konfirmerade 73K, kan tänka mig att det ligger närmare 100K då ryssarna själva forslar undan en del, så 5:1 är nog inte helt otänkbart vad avser dödade. Den siffran kommer att öka markant för ryssen då de skickar in de nyrekryterade, det tar tid att lära sig att ducka när det börjar vissla till, man måste lära sig när man ska ducka och inte och duckar man inte så är man död = cargo 200. Det kommer inte att sluta väl för ryssen.
Nu lär väl rysstrollen hoppa på mig med hot om kärnvapen, men det kommer inte heller att sluta väl för ryssen, jag räknar max en vecka sedan är hela rysslands armé i Ukraina utplånad. Det var NATO:s svar på kärnvapen, inklusive hela svarta havsflottan, ja av det som är kvar då.

Det handlar om om ryssarna skall ligga still o bevaka/försvara eller attackera - attackera blir kraftiga
man manfall - köttgryta för de svältande överlevande kamraterna
Citera
2022-11-02, 21:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ukraina själva sa att de hade runt 10K dödade soldater i Juni/Juli, kan tänka mig att det är kanske det dubbla nu med avseende på att de går på offensiven. Vad avser dödade ryska soldater så är det konfirmerade 73K, kan tänka mig att det ligger närmare 100K då ryssarna själva forslar undan en del, så 5:1 är nog inte helt otänkbart vad avser dödade. Den siffran kommer att öka markant för ryssen då de skickar in de nyrekryterade, det tar tid att lära sig att ducka när det börjar vissla till, man måste lära sig när man ska ducka och inte och duckar man inte så är man död = cargo 200. Det kommer inte att sluta väl för ryssen.
Nu lär väl rysstrollen hoppa på mig med hot om kärnvapen, men det kommer inte heller att sluta väl för ryssen, jag räknar max en vecka sedan är hela rysslands armé i Ukraina utplånad. Det var NATO:s svar på kärnvapen, inklusive hela svarta havsflottan, ja av det som är kvar då.

Nu kör ju ryZZen med spärrtrupper för att tvinga kanonmaten att avancera mot Ukrainas försvar vilket kommer öka förlusterna rejält.

Sen tillkommer ju alla "olyckor" som orsakar dödsfall bland ryZZen. När de beskjuter varandra, kör i diket stupfulla mm...
Citera
2022-11-02, 21:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Det handlar om om ryssarna skall ligga still o bevaka/försvara eller attackera - attackera blir kraftiga
man manfall - köttgryta för de svältande överlevande kamraterna

Du menar att de ska kannibalisera på sina kamrater? Inte helt otänkligt faktiskt med tanke på hur de behandlas.
Citera
2022-11-02, 21:53
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
När Kenneth Gregg börjar tala om dåliga nyheter så vet man att läget är en absolut katastrof. Tack för detta inlägg!
Ja, en dålig nyhet för Ukraina är att ryssarna till stora förluster lyckas avancera 3 km utmed en mil bred front och sen tar det totalstopp. Köttkvarn kallas det för.
Citera
2022-11-02, 21:55
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ja, en dålig nyhet för Ukraina är att ryssarna till stora förluster lyckas avancera 3 km utmed en mil bred front och sen tar det totalstopp. Köttkvarn kallas det för.

Källa på det? Trovärdig sådan.
Citera
2022-11-02, 21:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu kör ju ryZZen med spärrtrupper för att tvinga kanonmaten att avancera mot Ukrainas försvar vilket kommer öka förlusterna rejält.

Sen tillkommer ju alla "olyckor" som orsakar dödsfall bland ryZZen. När de beskjuter varandra, kör i diket stupfulla mm...

Ja jag kan faktiskt inte se en enda utväg för ryssen annat än att gå hem. Alternativet är ju att de mobiliserar fullt ut och skickar ner i köttfärsen, sen är ryssland förlorat för 100 år framåt demografiskt. Det enklaste är nog att någon sätter en kula i klappmongolen putins skalle och lägger ut en försiktig trevare. Kärnvapen i Ukraina = ryska armen i Ukraina mos, WW3 = MAD, gå hem = inte optimalt men ni lever i alla fall! Sen kanske Zelensky har ett äss i rockärmen som räddar ansikten, men frågan är om han är intresserad av det?
Citera
2022-11-02, 21:57
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Vad tror ni Ukrainakriget slutar i för siffror?

Just nu lär det väl iaf vara 2-3 / dödad ukrainsk soldat (om inte högre).

I början innan Ukrainska styrkor kom igång kan jag tänka mig att det var mer jämt. Men nu när dom slänger in orustade med knapp träning så lär det ha ökat nämnvärt.
Ryssarna verkar aldrig ha månat om sina soldaters liv och det här kriget verkar inte vara ett undantag.
Jag tror ryssarna hade ett övertag i maj/juni när de hade ett massivt övertag med artilleri och smulade sönder ett avsnitt i taget men det var innan HIMARS. Nu säger ukrainarna själva att de har ett övertag på artilleri så jag tror de ryska förlusterna är helt enorma jämfört med Ukrainas.
Citera
2022-11-02, 21:58
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Källa på det? Trovärdig sådan.
Det är ju vad Kenneth Gregg säger. Nyss var du överlycklig över den nyheten.

"Idag har de avanserat mot Novovodiane och Makiivka i Kharkiv Oblast. Man har gått framåt 2,8 km på ett 11 km brett område. Man har satt in massa med lätta vapen men när en myrstack sätter sig i rörelse kommer man sig framåt fast förlusterna är stora. De blev stoppade utanför dessa samhällen pga att den stora massan desermerats och att man stötte på våra huvudförsvarslinjer."
Citera
2022-11-02, 22:01
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Sen lär vi nog aldrig få några siffror av hur många ryssar som dör/dött under alkoholförgiftning. Men det är nog i 100-tal om inte mer. Lägg till självmord och överdos av deras tilldelade "mediciner" så ökar ju siffrorna något.

Men ja, det är ju bara och se vad dom förlorat vid Bakhmut. Och detta pågår utan att ryssarna tar mark. Ukrainska styrkor är skyddade och med hjälp av drönare så pulveriserar dom ryska soldaterna med artilleri.

Eller förlåt, dom tog lite mark ryssarna, men kunde inte hålla och föll tillbaka. Så har det hållt på.
Citera
2022-11-02, 22:01
Medlem
hashs avatar
Citat:

Frågan är väl hur många ryssar fick sätta livet till för dessa 3km?
Citera
2022-11-02, 22:05
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ryssarna verkar aldrig ha månat om sina soldaters liv och det här kriget verkar inte vara ett undantag.
Jag tror ryssarna hade ett övertag i maj/juni när de hade ett massivt övertag med artilleri och smulade sönder ett avsnitt i taget men det var innan HIMARS. Nu säger ukrainarna själva att de har ett övertag på artilleri så jag tror de ryska förlusterna är helt enorma jämfört med Ukrainas.

Lägg också till att Ukrainska kommunikationen är betydligt bättre och deras artilleri har mer precision. Samt att dom tidigt använde drönare för att tillkalla artilleri på platsen.

Ryssar gjorde så också, men missar ju oftast med ofantligt många meter. "Siktar" på hus A med Ukrainska trupper i och träffar B ett sjukhus 100 m bort. (Kanske överdriver, men ni förstår poängen). 😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in