2022-11-02, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Vi kan ju hoppas den nya regeringen hunnit ändra straffen och straffsatserna innan åtalväcks.
Det kommer ju ta några månader innan det sker och då är det livstid som gäller och då verkligen livstid för mord.
En sådan ändring görs inte retroaktivt. Du döms enligt den lagstiftning som fanns när brottet begicks. Blir du fälld imorgon för ett mord som begicks 2009 så utmäts straffet enligt vad som gällde då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trisslotterna
Nej, framgår av begäran att inte fullständiga restriktioner krävdes.

Okej, tackar för infon. Tänker att åklagaren helt enkelt har gjort bedömningen att det inte kan skada utredningen att de nu får kolla tv/läsa tidningar/ha radio.
Det behöver inte betyda att någon har börjat tala ut.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Spelar det någon roll, varför är det relevant just nu?

För att de häktade just har fått lättade restiktioner. De får läsa tidningar...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wattweke
Jag är som sagt inte säker på plats än, eller om det var fel. Jag hörde bara runt flage.

Tydligen i vattendrag
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Jag trodde det kom vid åtal.

Tänkte för fort. Det är vid åtal.
Citera
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
Finns många kvinnor som sitter på livstid så bara för att de är kvinnor så innebär det inte lägre straff. Allt har med ”omständigheterna” att göra.

Absolut, men generellt så döms kvinnor mildare än män för våldsbrott
Citera
2022-11-02, 19:01
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Det är ändå inte helt givet att det kommer att framkomma där. Men låt oss hoppas på det. Det är ju ändå någonstans intressant.

Brukar du läsa andra FUP:ar?
I och med att de är två stycken så lär nog en av dem prata. Väldigt sällan folk inte pratar. Mest gängkriminella som säger ingen kommentar på alla frågor då de fruktar för sitt liv om de skvallrar.
I det här fallet tror jag inte de håller tyst.
De kommer bli förhörda massor.
Citera
Medlem
Citat:
¨
eh.. ja. de som slirar på sanningen har en vana att göra det ofta så annat från samma källa bör kanske dubbelkontrolleras.
Citera
Medlem
Citat:

Om kroppen hittades på förmiddagen så pratade någon av tjejerna innan dom omhäktades. På eftermiddagen kan det teoretiskt varit efter. Ett scenario är att en av MGM fått tillgång till media och insett hur stort det här fallet har blivit och att det aldrig skulle försvinna eller glömmas bort. Att förr eller senare så skulle TT hittas där hon låg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Precis min tanke.

Känner med anhöriga till såväl BO som MGM.

Jag känner mer att föräldrarna inte ska behöva ta skulden för vad tjejerna gjort.. men jag tycker inte synd om dom då deras tjejer lever och kommer ut från fängelset förr eller senare.. deras barn kommer de få träffa igen.. medans Toves föräldrar aldrig mer får chansen till att krama henne igen eller säga till henne att de älskar henne..
Citera
2022-11-02, 19:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
För att de häktade just har fått lättade restiktioner. De får läsa tidningar...

Ja, och varför är det relevant när kroppen utanför Vetlanda hittades, vad har restriktioner med saken att göra?
Citera
2022-11-02, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhusan
Podden ”Försvunnen” tar upp detta fall och i slutet av dagens avsnitt har tydligen programledaren fått ett anonymt tips och behöver kontakta polis. Lät som att det var ett ställe att leta på. Kan det vara utav det tipset som hon är hittad tro?

Samma tanke här, om det var det tipset som var avgjörande?
De va en här i tråden som hade tips ju o skulle kontakta Alessandro som gör podden, är det denna person som man hör k slutet av avsnitt 2 ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in