2022-11-01, 14:08
  #505
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Juandersson
Rysslands plan var att säkra höga gaspriser under vintermånaderna genom att förstöra möjligheterna att leverera gas genom Nordstream. Energiterrorism är en viktig del av Ryssarnas krigsföring, det ser man nu också i Ukraine.

Men även har misslyckas de totalt.
Gaspriserna fortsätter sjunka och därmed tappar Putin sina möjligheter att pressa Europa till att ge upp Ukraine.

Gasen var redan avstängd. Varför skulle de spränga sin egna infrastruktur om de redan stängt av gasen?
Citera
2022-11-01, 14:13
  #506
Medlem
Soperents avatar
Blir det ingen undersökning av ledningarna? Tycker det är väldigt suspekt om det inte blir någon utredning. Och går det verkligen att lita på resultatet av en sådan?
Citera
2022-11-01, 14:15
  #507
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Juandersson
Rysslands plan var att säkra höga gaspriser under vintermånaderna genom att förstöra möjligheterna att leverera gas genom Nordstream. Energiterrorism är en viktig del av Ryssarnas krigsföring, det ser man nu också i Ukraine.

Men även har misslyckas de totalt.
Gaspriserna fortsätter sjunka och därmed tappar Putin sina möjligheter att pressa Europa till att ge upp Ukraine.

Det där var en rejäl mental kullerbytta. Det dummaste jag läst denna veckan.

För att uppnå gasbrist som höjer priserna kunde Putin bara fortsätta ha gaskranen avstängd. Han behövde inte spränga dem. Konsekvenserna på gasflödet av sprängda ledningar är desamma som att ha kranen avstängd. Eftersom du kommer med så korkade fantasier så blir jag lite orolig för dig. Om du resonerar på det viset så finns risk att du eldar upp din bostad i vinter för att få värme.
__________________
Senast redigerad av MachDiamonds 2022-11-01 kl. 14:19.
Citera
2022-11-01, 14:43
  #508
Medlem
TinFoilHats avatar
Är det någon som orkat letat upp avtalet som var skrivet mellan ryZzland och Tyskland vad det gäller köp och leverans av gas via NS?

Är det möjligt att det är som så att avtalet kan varit skrivet för många långa år framåt i tiden där det även stipuleras att gasen ska betalas i Euro?

Kan det vara som så att när EU (inkl Tyskland) valde att inte bli utpressade av putain genom gasleveranser, ex genom att sluta stötta Ukraina samt betala i mongolopol pengar (läs Rubel) så tappade hela NS 1+2 sitt ekonomiska och strategiska eller för den delen allmänna syfte?

Var det även så att ryZzland redan stängt av gasleveranserna av div olika svepskäl vilket direkt stred mot befintliga avtal med Tyskland?

Ja, jag vet inte men jag gissar på att det mesta tyder på att det är ryZzland som sprängt sina egna ledningar. Inte minst för att ryZzarna förnekar det! Då det visat sig att ryZzarna gång på gång alltid pratar tvärtomspråket och att till och med när dom pratar sanning så ljuger dom, gör att man per automatik förstår att dom själva är skyldiga till sabotaget.
Citera
2022-11-01, 15:28
  #509
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
En brittisk WEF-lakej-hona (Truss) rapporterar om sitt illdåd till en amerikansk agendajude (Blinken). Ja det låter som att det kan stämma. Det passar in i vad man kan förvänta sig av sådana typer. Jag undrar om Maggan var med på ett hörn.
Största WEF-lakejen är Putin själv. Schwabs inbjudan till Basel i vår har inte dragits tillbaka. I sådana fall är det SJÄTTE gången Putin deltar.
Citera
2022-11-01, 17:24
  #510
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAGBITTERTRUTH
Gasen var redan avstängd. Varför skulle de spränga sin egna infrastruktur om de redan stängt av gasen?
Ännu dummare är att de skulle dessutom laga ledningen igen vilket de gjort.

Men du kan inte diskutera med små barn i trottsålder som vuxen. Att tro det är bara korkat.
Citera
2022-11-01, 17:49
  #511
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juandersson
Rysslands plan var att säkra höga gaspriser under vintermånaderna genom att förstöra möjligheterna att leverera gas genom Nordstream. Energiterrorism är en viktig del av Ryssarnas krigsföring, det ser man nu också i Ukraine.

Men även har misslyckas de totalt.
Gaspriserna fortsätter sjunka och därmed tappar Putin sina möjligheter att pressa Europa till att ge upp Ukraine.

trams 100%, inget har kommit fram det minsta bevis nånstans att ryssarna låt bakom. Biden sa i början av året there will be no more nord stream 2 och nu läser man om lizz truss som 1 minut senare på sin jävla iphone skrev till blinken its done... men kom gärna med några belägg som stärker det du säger..

det är usa som inte vill att ryssland ska sälja billig gas till europa.
Citera
2022-11-01, 19:17
  #512
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
trams 100%, inget har kommit fram det minsta bevis nånstans att ryssarna låt bakom. Biden sa i början av året there will be no more nord stream 2 och nu läser man om lizz truss som 1 minut senare på sin jävla iphone skrev till blinken its done... men kom gärna med några belägg som stärker det du säger..

det är usa som inte vill att ryssland ska sälja billig gas till europa.

Det är Europa som inte vill ha Rysk gas oavsett pris.
Därför har Nordstream ledningarna blivit meningslösa för Ryssarna men de gissade att de kunde trissa upp gaspriserna lite om ledningarna försvann. De gissade fel.
Citera
2022-11-01, 19:20
  #513
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAGBITTERTRUTH
Gasen var redan avstängd. Varför skulle de spränga sin egna infrastruktur om de redan stängt av gasen?
För att försöka öka gaspriset. Om marknaden ser att det blir färre sätt att fa energi så kan priset gå upp.
Ryssarna hade inget att förlora på att spränga Nordstream eftersom de fattade att de aldrig skulle bli använd längre.
Citera
2022-11-01, 21:37
  #514
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankamin
Ryssland kan ju bara skicka en robot på tex Birmingham. Vad ska dom göra åt det?
Skjuta ner den?
Citera
2022-11-02, 14:39
  #515
Medlem
Rumpkorvens avatar
Nya fynd på bottnen vid nordstream. Kratrar som är 4-5 meter djupa.

"Under onsdagseftermiddagen meddelade Nord Stram att man hittat nya fynd vid läckorna på Nord Streams gasledningar.

Bland annat har man hittat kratrar i havsbotten som är tre till fem meter djupa."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=981973
Citera
2022-11-02, 15:31
  #516
Medlem
swebarbs avatar
Ja smällen måste ha varit rejält kraftig, men frågan återstår fortfarande vem och vilka länder orsakade detta ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in