2022-11-01, 09:28
Medlem
sweden_lands avatar
Hej Flashback, jag visste inte om jag skulle lägga det här eller under "Webbutveckling och javascript".

Jag har fått kontakt med några svenska företag som behöver lite småhjälp. Den första vill ha Google Analytics kod inlagd på sin sida i footern, den andra vill att jag installerar Wordpress i en mapp (inte www_root) och den tredje vill ha hjälp med några mindre php koder i ett inloggningsformulär.

Jag har hört att VSCode är "the shit" så jag laddade ner detta men det var rätt krångligt att fixa med FTP uppkopplingen tyckte jag. Jag testade även Filezilla men mitt antivirus program klagade.

Sen hittade jag EditPlus. Detta var ju perfekt tyckte jag. Du lägger till FTP anslutningen och bara sådär så kan du enkelt börja redigera filerna på webbplatsen. Jag läste att det fanns något liknande som heter Sublime där ett plugin gjorde samma sak som EditPlus men det var inget jag testade.

Men under tiden jag googlade på VSCode och FTP plugins så läste jag att många sa att detta var gammalt, "who the f uses ftp these days?", att man skulle använda SSH etc. Att om man gör som jag gör, redigerar direkt i EditPlus, så sitter man i sin "deloyment" och redigerar. Vet dock inte vad det betyder.

Så min fråga till er är:
1. Om ni hade fått i uppdrag som de tre jag listade ovan, hur hade ni löst det?
2. Om man inte ska använda FTP hur gör man då? Laddar man ner hela servern till sin dator, sätter upp en lokal server, gör ändringarna där och sen laddar upp allt till kundens server?
3. Kan man använda hemsidan Github till detta? Jag läste något om versionshanterare och att man kunde push/pull filer till en server.

Jätte tacksam för alla svar. Jag är bara en nybörjare men vill göra rätt från start.
Citera
2022-11-01, 09:39
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_land
Hej Flashback, jag visste inte om jag skulle lägga det här eller under "Webbutveckling och javascript".

Jag har fått kontakt med några svenska företag som behöver lite småhjälp. Den första vill ha Google Analytics kod inlagd på sin sida i footern, den andra vill att jag installerar Wordpress i en mapp (inte www_root) och den tredje vill ha hjälp med några mindre php koder i ett inloggningsformulär.

Jag har hört att VSCode är "the shit" så jag laddade ner detta men det var rätt krångligt att fixa med FTP uppkopplingen tyckte jag. Jag testade även Filezilla men mitt antivirus program klagade.

Sen hittade jag EditPlus. Detta var ju perfekt tyckte jag. Du lägger till FTP anslutningen och bara sådär så kan du enkelt börja redigera filerna på webbplatsen. Jag läste att det fanns något liknande som heter Sublime där ett plugin gjorde samma sak som EditPlus men det var inget jag testade.

Men under tiden jag googlade på VSCode och FTP plugins så läste jag att många sa att detta var gammalt, "who the f uses ftp these days?", att man skulle använda SSH etc. Att om man gör som jag gör, redigerar direkt i EditPlus, så sitter man i sin "deloyment" och redigerar. Vet dock inte vad det betyder.

Så min fråga till er är:
2. Om man inte ska använda FTP hur gör man då? Laddar man ner hela servern till sin dator, sätter upp en lokal server, gör ändringarna där och sen laddar upp allt till kundens server?
3. Kan man använda hemsidan Github till detta? Jag läste något om versionshanterare och att man kunde push/pull filer till en server.

Jätte tacksam för alla svar. Jag är bara en nybörjare men vill göra rätt från start.
1. Antar att det är en Wordpress-sajt i första hand. Då kan du redigera footern inne i Wordpress.

Nu börjar du sväva iväg. FTP eller FTPS (den säkra versionen av FTP) är inte fel att använda sig av om det är småsajter man har att göra med. Finns gott om utvecklare där ute som alltid vill krångla till saker. Hade jag varit dig hade jag använt mig av FTPS för att pilla på filerna.

2. Enkelt förklarat ja. Man brukar använda sig av GIT och ha en lokal version av sajten på sin dator och jobbar med den. Sedan laddar man upp hela sajten med exempelvis DevOps.

Men nä gör det inte. Det blir mycket att lära sig och dyrt för små kodändringar. Det är mer för större sajter.
Citera
2022-11-01, 11:31
Bannlyst
Oj, vilka bra frågor på mitt favorit ämne eller det var en gång i tiden jävlar vad jag grejjat med allt som har med ftp/sftp/ssh att göra så nu skall du få veta det exakt så som jag hade viljat veta det före jag fick reda på det att i 5 år ha gjort fel helt enkelt, så därför skriver jag utifrån att jag var du nu och såhär skulle jag vilja få svaren när jag var newbie:

Först till något du inte kommer höra från många men ta det på ALLVAR om du är ny, du vill inte använda det du frågar om egentligen MEN är det illa tvunget så får man ju försöka göra det bästa av versionen, för det första så SUGER ftp, end of discussion.

FTP måste dö på riktigt och eftersom att graycat redan har alt förklarat allt så jävla bra att det börjar tills idag så finns dom flesta svaren här så läs den, så får du en av dom bästa i världen (enligt mig själv som gjort mig jävligt medveten om saker och ting, han ses nästan 24/7 i bash/debian kanalerna och är rak på sak, 'you doing it wrong' men idag är jag evigt tacksam den jävla stilen han använde som där och då gjorde så jag dunka huvudet i väggen nästan) . Han har lärt mig otroligt mycket och hela världen inom just området och du säger du vill göra det rätt så börja där för det gjorde tyvärr inte jag: https://mywiki.wooledge.org/FtpMustDie

Jag hade använd mig av fuse och mountat mappen i systemet direkt, detta är SFTP och för fuse heter FS, dvs sshFS som dsatår för just "filesystem in userspace" och detta är unix/linux så fruktansvärt jävla bra på så det är värt att bara byta för denna anledning MEN är du en windows användare Windows användare så finns INTE i WSL2(inte sist jag kolla) ännu och det är därför det suger med WSL2 men du kan istället använda en egen variant för Windows som heter "sshfs-win" då SSH är inbyggt i doḿ flesta windows varianter nu för tiden: https://github.com/winfsp/sshfs-win[/url]

SFTP är ju byggt på SSH, så why not use it?

FTPS lägger till ett lager till FTP-protokollet, SFTP är ett helt annat protokoll baserat på nätverksprotokollet Secure Shell. Till skillnad från både FTP och FTPS använder SFTP bara en anslutning och krypterar både autentiseringsinformation och datafiler som överförs.

Ditt webhotell har nog garanterat detta så så kolla upp det, det är mitt råd.

Förövrigt, att se dig som newbie ta detta ansvaret och verkligen fråga först och tänka sen så är du en av ytterst få som jag tror på till 100% kan göra saker och ting till en bättre plats online, alla har vi varit där du är men det är få som börjar på det viset du gör. Bara ös på med frågor så skall jag guida dig så bra jag kan utifrån det jag vet så att säga för att det skall vara så SAFE för dig och din arbetsgivare som möjligt.

Jag vill dig absolut det bästa så se här genom att ta och sök på google:

Kod:
intitle:"index of" inurl:ftp after:2018

eller

Kod:
allintext:password filetype:log after:2018

eller

Kod:
filetype:env "DB_PASSWORD" after:2018
wuseman
Medlem
Reg: Jul 2018 Inlägg: 1 289
https://datatjej.se/datatjej.se/ordf1819/

Såhär vill du inte ha det va? Inte jag heller. Till och med myndigheterna gör så med dokumentation (inte numera men har gjort men nu är det försent men fan vad info man kunde få tag på förr)

Använd fantasin sedan och sök efter "backups"´, "passwd" och allt som finns. Detta misstaget vill du INTE göra. Det är vanligare än du tror. MYCKET vanligare, hade alla gjort som dig, hade detta inte varit möjligt. Detta har varit ganska unkown men personen började 2002, innan google fanns, det är kännt typ nu så tänk alla som var omedvetna i 20 år. Så är det.

Akta dig för att ĺyssna på dom som inte kan, du vet, folk har sina databaser uppe offentligt publikt på ftp servrar dom inte kan något om för vem som helst att ta del av och sedan frågar folk sig varför dom får mail av spammare. Det var en tragedi men det har nu blivit en komedi brukar jag säga.

Du är <3 FTPS gör ingen skiullnad om resten är skit.

Kod:
https://www.searchftps.net/
https://www.dedigger.com/#gsc.tab=0
https://filepursuit.com/

Två publika indexerare för ftp(s), det finns privata också men dom skriver jag inte här av naturliga skäl för att inte skada och det man inte vet har man ändå inte ont av sägs det. Vill du förstå det från min sida så tycker ajg bara allting rä en jävla sörja, folk fattar ingenting nästan men det är kanske dom själva som bidrar till det genom att tro på andra som itne kan, te.x hosters som inte kan fixa en bra linux setup så då är ju källan till det som alla kör dvs, många gånger debian bäst att gå till för information hur man editerar filer på bästa sättet.

Detta är naturligtvis ett hot för att FBI och andra skumma orginisationer som vill ha all makt i deras egna händer har nu börjat ǵöra samma sak soom andra gjort 20 år, en liten del av dom som kan så dom söker folk nu detta betyder såklart att det förstår att det är möjligt nu och detta i slutändan betyder och visar för oss alla vad långt efter alla ligger, vi pratar 2 decennier och det är myndighetrna på högsta nivån (men egentligen väldigt låg nivå) och dom som gjorde detta som dom gör nu är nu kanske 20 ljusår framför igen så dom kommer ingen vart i det öppna samhället sen att dom tar skurkar är ju bra dock, men det är ju så mkt större än så, tänk omvänt om det är någon som snor ditt jobb och du inte vet om det så är det pga av hur det fungerar med FTP(s) och det är farligt, därför måste det DÖ:

https://www.globalscape.com/blog/fbi-alerts-medical-and-dental-facilities-anonymous-ftp-security-vulnerability

SFTP <3 Finns inte det, så vet jag inte hur du skall göra, byta till en som tar din säkerhet på 100% allvar och inte bara är en skojare för det finns hur många som helst där ute. Allt annat skulle för mig vara att lura dig och det skulle jag aldrig göra därför är det så jag hade gjort, resten vet jag ingenting om jag kan bara det som inte syns om man säger så och kan jag få 1 person att inte göra samma misstag som nästan hela jordklortet numera gör så hjar, så är det ju en vinst för både dig och mig.

Det är väldigt komplext polisen och europool och allt annat cia m.m söker efter människor och loggar och information, script eller vad det än nu gäller like a donkey kong alltså "perfekt" och året är nu 2022, detta har varit möjligt sen internet börja typ med indexering av sidor. Detta har blivit populärt på senare år, kan du tänka dig då vad långt efter alla inkl myndigheterna är dom som lär sig sig rätt från början, därfört är det viktigt att veta vad som är en newbie och inte och vet man det så brukar det gå skit bra för en med säkerheten för att det är verkligen inte enkelt som många tror att det är men när man vet facit så är det ju naturligtvis det. Gör du rätt från början så slipper du problem i framtiden och det gör du därför gjorde du min dag i att du tog det på rätt sätt, stort stort lycka till med det du nu gör och i framtiden kommer att göra med vänliga hälsningar, wuseman

PS: Detta var nog mer ett inlägg till hur man INTE skall göra , jag ville att du skulle få reda denna information då du ställde frågan så det är för mig inte off-topic, just fyi!
Senast redigerad av wuseman 2022-11-01 kl. 12:29.
Citera
2022-11-01, 15:07
Medlem
Enterprises avatar
Jag hade använt en kodeditor med inbyggd SFTP-funktionalitet typ VS code eller Brackets.

Om man använder Node eller annan programvara där man är inne och rotar på servern mycket så kompletterar man med ssh-åtkomst.
Senast redigerad av Enterprise 2022-11-01 kl. 15:10.
Citera
2022-11-02, 07:52
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Så min fråga till er är:

Versionshantera, förslagsvis med Git, så att när du kvaddar är det lätt att backa ur. Är SFTP något du tycker är besvärligt kanske du skulle ta och öva på dina egna servrar ett tag.

Ta inte betalt för sådant du är nybörjare på, gör inte jobb utan att ha försäkring.
Citera
2022-11-02, 08:48
Bannlyst
Skall du leka med kundsprylar, så gör en test installation i en VM. Jag bruka köra sshfs ,när jag kör linux till linux .. Men lite knepigare ifrån MacOS och Windows till Linux.

Jag bruka installera en ubuntu i vbox som körs under Windows eller Mac OS. Då kan man testa. Fördelen med Debian / Ubuntu har man kan lätt fulla med med olika moduler som behövs för olika saker man behöver. Vill man lite man avancerad och inte så mobil, så kan man kör proxmox på äldre dator, där har olika VM

Ultraedit är trevlig editor, den kostar förvisso pengar, men den har inbyggt FTP / SFTP stöd och har fler funktioner än vscode.

Citat:

Så min fråga till er är:

Citera
2022-11-02, 11:08
Medlem
sweden_lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
FTP eller FTPS (den säkra versionen av FTP) är inte fel att använda sig av om det är småsajter man har att göra med. Finns gott om utvecklare där ute som alltid vill krångla till saker. Hade jag varit dig hade jag använt mig av FTPS för att pilla på filerna.
Tack för svar. Jag googlade lite lätt på FTPS och hittade detta.

https://www.oderland.se/support/artikel/hur-ansluter-jag-med-ftps-till-mitt-konto-hos-er/
Oderland stödjer alltså inte FTPS.

FSData och one.com har inget om det.

Loopia har en artikel om FTP över TLS/SSL vilket är samma som det du menar tror jag.
https://support.loopia.se/wiki/kryptera-din-ftp-trafik/

Utan att fördjupa mig i FTPS så handlar det helt enkelt om att kryptera anslutningen så att filerna skickas krypterade precis som när man besöker en HTTPS sida?

Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Jag hade använd mig av fuse och mountat mappen i systemet direkt, detta är SFTP och för fuse heter FS, dvs sshFS som dsatår för just "filesystem in userspace" och detta är unix/linux så fruktansvärt jävla bra på så det är värt att bara byta för denna anledning MEN är du en windows användare Windows användare så finns INTE i WSL2(inte sist jag kolla) ännu och det är därför det suger med WSL2 men du kan istället använda en egen variant för Windows som heter "sshfs-win" då SSH är inbyggt i doḿ flesta windows varianter nu för tiden: https://github.com/winfsp/sshfs-win[/url]
Det du beskriver ovan är något man gör på en dedikerad server va och inte något som är möjligt på typ loopia webhotell?

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag hade använt en kodeditor med inbyggd SFTP-funktionalitet typ VS code eller Brackets.

Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Skall du leka med kundsprylar, så gör en test installation i en VM. Jag bruka köra sshfs ,när jag kör linux till linux .. Men lite knepigare ifrån MacOS och Windows till Linux.

Jag bruka installera en ubuntu i vbox som körs under Windows eller Mac OS. Då kan man testa. Fördelen med Debian / Ubuntu har man kan lätt fulla med med olika moduler som behövs för olika saker man behöver. Vill man lite man avancerad och inte så mobil, så kan man kör proxmox på äldre dator, där har olika VM

Ultraedit är trevlig editor, den kostar förvisso pengar, men den har inbyggt FTP / SFTP stöd och har fler funktioner än vscode.
När man arbetar med SFTP så behöver man krypteringsnycklar va? Och sshfs är för dedikerade servrar och inte ett simpelt webhotell på loopia?

Jag har bett mina kunder "skicka över sina ftp uppgifter" så att jag kan börja arbeta med dom. Om jag skulle be dom "skicka över sftp uppgifter" så behöver dom generera nycklar och skicka till mig? Jag tror det kan vara lite för avancerat för dessa. Och som jag frågat längre upp, den enda skillnaden är att man kommunicerar krypterat med servern va?

Jätte tacksam för alla svar jag får. Just nu lutar det åt att skaffa sftp uppgifter, just för att det låter modernt och säkert, dock tror jag det kan vara ett lite för komplicerat tillvägagångsätt för att arbeta med min kundkrets. Men det låter fortfarande på er som att det är SFTP/FTPS som gäller och att ni redigerar på webbservern. Antingen via en kodeditor eller att ni mountar webbservern över SSH.
Citera
2022-11-02, 11:22
Medlem
Protons avatar
Citat:

https://www.oderland.se/support/artikel/hur-ansluter-jag-med-ftps-till-mitt-konto-hos-er/

Loopia har en artikel om FTP över TLS/SSL vilket är samma som det du menar tror jag.

Utan att fördjupa mig i FTPS så handlar det helt enkelt om att kryptera anslutningen så att filerna skickas krypterade precis som när man besöker en HTTPS sida?

Det du beskriver ovan är något man gör på en dedikerad server va och inte något som är möjligt på typ loopia webhotell?

När man arbetar med SFTP så behöver man krypteringsnycklar va? Och sshfs är för dedikerade servrar och inte ett simpelt webhotell på loopia?

Jag har bett mina kunder "skicka över sina ftp uppgifter" så att jag kan börja arbeta med dom. Om jag skulle be dom "skicka över sftp uppgifter" så behöver dom generera nycklar och skicka till mig? Jag tror det kan vara lite för avancerat för dessa. Och som jag frågat längre upp, den enda skillnaden är att man kommunicerar krypterat med servern va?

Jätte tacksam för alla svar jag får. Just nu lutar det åt att skaffa sftp uppgifter, just för att det låter modernt och säkert, dock tror jag det kan vara ett lite för komplicerat tillvägagångsätt för att arbeta med min kundkrets. Men det låter fortfarande på er som att det är SFTP/FTPS som gäller och att ni redigerar på webbservern. Antingen via en kodeditor eller att ni mountar webbservern över SSH.
Nja...

Du tror väl ändå inte att banker etc har folk som sitter och kodar direkt mot deras livesite? Tänkt dig själv hur du hade reagerat om du loggat in där, försökt göra en betalning och sen helt plötsligt kraschar siten. Då står du där i ett läge där du inte vet om du lyckats betala, eller om du betalat, eller om det ser ut som det dragits pengar men det har inte gjort det....

Hursomhelst är det ju inget vidare och inger ju inte speciellt mycket förtroende heller, eller hur? Framförallt inte om nån utvecklare glömt nån kodrad eller vänt bakåfram på nån if nånstans och sen skickat upp det på livesiten.

Ska man koda lite mer seriöst har man givetvis en utvecklingsmiljö uppsatt nånstans som man sitter och kodar i. När man sen förvissat sig om att det man gjort funkar kan man börja fundera på hur man får upp det på livesiten.

Använder man nån slags versionshantering, till exempel git har man ju checkat in sina ändringar i repot och pushat dessa, sen bygger man från gitrepot (dvs packar ihop alla js-filer och phpfiler i nån slags artefakt) och sedan packar man upp och deployar den till livesiten.

Har man inte nåt bygge eller så får man sätta ihop den kod man ska ha själv, men att hacka direkt i en livesite gör man ju bara inte. Alls.
Citera
2022-11-02, 11:43
Medlem
Citat:

Så min fråga till er är:

Som någon sa tidigare så heter det inte FTP längre utan SFTP för att vara korrekt, då FTP går över en ickekrypterad port. Men till poängen, man använder git för att synka din lokala projektmapp med den på din server, förutom push så kan du även rulla tillbaks ändringar, flera personer kan smidigt jobba på samma projekt
Citera
2022-11-02, 11:58
Medlem
Citat:
När man arbetar med SFTP så behöver man krypteringsnycklar va?
...
Just nu lutar det åt att skaffa sftp uppgifter, just för att det låter modernt och säkert,

SSH och därmed SFTP stödjer lösenordsautentisering, men ett säkrare alternativ är att använda asymmetriska nycklar (public-key). I det senare fallet så är det den som vill används SSH eller SFTP som skapar nyckeln (privat + publik) och sedan överför den till servern på något sätt som är upp till den som har servern.

Servern använder alltid asymmetriska nycklar och första gången man loggar in så bör man verifiera fingeravtrycket så att man inte råkar ut för en MitM-attack.

Förresten skulle jag inte kalla SFTP speciellt modernt, det är 25 år. Och SSH är 2 år äldre än det. När jag pluggade på högskolan så bytte instutionerna ganska snabbt till SSH när det kom ut. Innan dess användes telnet som skickar lösenord helt i klartext vilket inte är så bra speciellt när man sitter på nät med delat medium och kan avlyssna andras kommunikation, t.ex. tunn Ethernet (10BASE2).
Citera
2022-11-02, 12:11
Bannlyst
Dom flesta webhotell tillåter ssh

Citat:

Citera
2022-11-02, 12:13
Medlem
sweden_lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Använder man nån slags versionshantering, till exempel git har man ju checkat in sina ändringar i repot och pushat dessa, sen bygger man från gitrepot (dvs packar ihop alla js-filer och phpfiler i nån slags artefakt) och sedan packar man upp och deployar den till livesiten.

Har man inte nåt bygge eller så får man sätta ihop den kod man ska ha själv, men att hacka direkt i en livesite gör man ju bara inte. Alls.

Citat:
Ursprungligen postat av fsociety
Som någon sa tidigare så heter det inte FTP längre utan SFTP för att vara korrekt, då FTP går över en ickekrypterad port. Men till poängen, man använder git för att synka din lokala projektmapp med den på din server, förutom push så kan du även rulla tillbaks ändringar, flera personer kan smidigt jobba på samma projekt
Kan man läsa mer om detta med git, att push/rollback osv, alltså någon bra guide som ni rekommenderar? Det känns som en rätt stor process men jag vill lära mig det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in