2022-11-02, 10:41
Medlem
raskenss avatar
Gött med 800 döda ryssar. Det är extrema förluster nu

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1587713150970896388?t=KcCE66DIItjHhMLqYJm2GA&s=19
Citera
2022-11-02, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Jo så är det....

Har du frukostrast i den dagliga verksamheten?

Gissar att ironin i SkogsSaabs inlägg kanske gick förlorad (det är svårt det där med ironi på internet).
Misstänker att det han menade var att man vet att Rysk media alltid ljuger och förvränger. Så de är alltså pålitliga (lögnare) i det avseendet och du kan alltså vara helt säker på att det som sägs inte är sant medans även om det visst förekommer både hittepå och vilseledande vinkling i västmedia, så är också en väldigt stor del också sant dvs svårare att avgöra om sant eller inte (opålitlig). Snurrigt? Ja, men SkogsSaab får kanske förklara bättre men det är som sagt svårt det där med ironi på internet
Citera
2022-11-02, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Gött med 800 döda ryssar. Det är extrema förluster nu

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1587713150970896388?t=KcCE66DIItjHhMLqYJm2GA&s=19

Stackars anhöriga..
Citera
2022-11-02, 10:44
Medlem
joceks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ändå var de först i rymden...
Och deras MIG-plan är väl av egen tillverkning? Plus T-34 som slog ut tyskarnas Leopard under WW2. Ryssarna kan en hel del.

Så, ditt argument att de inte lider av teknologisanktioner är att ryssarna var kompetenta på 60-talet? Vore det inte bättre att svara på frågorna vart de nu skall få tag på halvledare och högpresterande kullager?
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Ganska givet när de kontrollerar Svarta havet

Sen går bara en liten % till svältande länder, majoriteten går till väst.. vilket vi kommer märka i butikerna så småningom.

Säg mig, kuksugare, har du lärt dig att baka barkbröd och odla potatis ännu?

Ganska intressant varför Ryssland ens tillåter icke-Ryska fartyg att lämna Ukrainska hamnar.. de borde låta General Armageddon ta hand om flottan också. Djävla Putler och hans optics!

Sverige är självförsörjande på spannmål. Du får vända dig till Etiopien dit maten är på väg.
Citera
Medlem
Bögimperiets förluster i manpower är häpnadsväckande stora och nu får räkneverken definitivt ställas om till att man förlorar 21000 soldater minst varje månad, inberäknat nedräkningsfaktor men med hänsyn till skadade och demoraliserade. Siffrorna kan vara ännu värre för Bögimperiet.

Kriget är dessutom långvarigt och slår mot all utveckling, när det inre trycket blir för stort kommer något att hända, jag tippar att maj månad blir kritisk, när man inte förmår mobilisera fler trupper. Putain sitter inte säkert men tyvärr efterföljaren blir inte bättre men tvingas manövrera ut ett mycket skadat Bögimperium. Militären är för svag men FSB kommer att ta över för att mildra sönderfallet.

Materiella förluster är också ganska stora med 16 utslagna tanks och 24 eliminerade bepansrade stridsfordon. Måttliga förluster av artilleri, 3 st samt raketartilleri 4 st system. Små förluster i flygplan, en nedskjuten samt 1 helikopter.
Men sammantaget ett helt ohållbart krig och förändringarna jag tippar kommer i maj innebär att man drar tillbaka i september, efter ett historiskt misslyckande.
Hur kunde detta ske?
Citera
2022-11-02, 10:45
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Nu ber Ryssland om garantier från Ukraina att inte mer anfalla deras Svartahavsflotta:

https://mobile.twitter.com/Gerashchenko_en/status/1587412820181893123

Jag undrar verkligen vad som hände med båtarna som anfölls häromdagen. Fortfarande inga satellitbilder som visar efteråt?

Detta måste vara bland det roligaste jag läst i samband med detta tragiska krig.

"Nej, ni får inte attackera oss, då är ni dumma, det är vi som skall anfalla er." Fan är dom 5 år eller? Är dom så lågbegåvade att dom inte fattar att dom blev legitima mål av Ukraina direkt när dom anföll dom?

Är detta verkligen denna björn som skrämmer er? Den björn som vissa idioter av er hyllar? Han är ju direkt jävligt pinsam som inte ens kan ha sin militär redo att försvara hans flotta.

Det borde väl förövrigt inte behöva något jävla geni för att lista ut att flottan var ett av många möjliga mål?
Citera
2022-11-02, 10:47
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Visa mig vart i boken om Krigets regler där det står att din fiende måste förse dig med mat.

Tänkte du på Genevekonventionen när du pratar om "boken om Krigets regler"? I alla fall en bra källa så låt mitt redovisa:

Artikel 55

Ockupationsmakt är skyldig att så långt det står i dess förmåga säkerställa befolkningens försörjning med livsmedel och läkemedel; i synnerhet skall den låta införa erforderliga livsmedel, läkemedel och andra varor, därest det ockuperade områdets egna tillgångar äro otillräckliga.

Inom ockuperat område befintliga livsmedel, läkemedel eller andra varor må ockupationsmakt endast rekvirera för ockupationsstyrkornas och ockupationsförvaltningens behov; hänsyn skall härvid tagas till civilbefolkningens behov. Med förbehåll för vad som i andra internationella konventioner må vara stadgat skall ockupationsmakten tillse, att skälig ersättning utgår för rekvirerade varor.

Skyddsmakten skall vara oförhindrad att när som helst kontrollera tillgången på livsmedel och läkemedel inom ockuperat område.

Var det detta du tänkte på? Lite svårt se vad det har att göra med att Ukraina, dvs Rysslands fiende, exporterar mat, men närmaste jag kunde komma.
Citera
2022-11-02, 10:49
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Zelensky vill med i EU och Nato, det är därför ryssarna var tvungna att ingripa.
Detta är faktiskt första gången jag ser att du åtminstone är inne på rätt spår. Jag skall utveckla;

Ryssland och Ukraina blev självständiga stater vid samma tid efter sovjetunionens sammanbrott- länge levde de båda länderna i god gamman med omfattande samarbeten- både mellanstatligt och på det mer sociala planet där goda grannar traskade över till varandra för en sup eller gott sällskap. Man gifte in sig i varandras släkten och arbetade samman- skuldra mot skuldra, sida vid sida. Det fanns heller inget särskiljande mellan de båda statsskicken med polisbrutalitet, nepotism, brist på demokratiska val, omfattande korruption och allmänt röveri.

Med åren utvecklades Ukraina genom medborgarrörelser, demonstrationer blev mer vanligt förekommande- medborgarna hade fått nog vilket resulterade i mer politisk transparens och ökande demokrati. Parlamentsvalen blev plötsligt på riktigt, de speglade mer folket, deras politiska riktning och uttryckliga viljor... Till yttermera hade de västliga demokratiernas fria företagare alltmer börjat investera i landet som en följd av den gryende demokratin och mer liberala reformer.

En dag finner ett av dessa företag ett stort gasfält i de östliga delarna av Ukraina- det synes vara enkelt utvinnbart varpå prospekteringar och planer började formas- ukrainarna vände sig till eventuella kunder och fann gott gehör för framtida affärer till båtnad för alla- framför allt för det ukrainska folket. Borrningar och makrostruktur var planerade till att starta och stå färdigt under första halvan av 2017.

Rysk ledning var mindre glada över Ukrainas framgångar- inte över de demokratiska framstegen och ej heller över de internationella affärer som gjordes upp. Ryssland har ju haft monopol på gasleveranser till Europa och vill alls inte ha någon konkurrens, de avskyr konkurrens och demokrati och liberala reformer... så här kan vi ju inte ha det funderade ryssarna ut. Putin bjöd hem sin gode kamrat som vid denna tid var president i Ukraina och kommen ur samma mylla och skola som Putin själv och gav honom ett ultimatum-bud i stil med 'an offer he can't refuse'. Det handlade om: EU/väst eller Ryssland. Välj.

Ukrainas president som kanske var en klok- men mycket räddhågsen och tjuvaktig, man gjorde det 'rätta' valet och presenterade denna överenskommelse för sina medborgare- helt stick i stäv mot vad som tidigare krävts och beslutats om. Nu tog det hus i helvete med upplopp och grupperingar, det förekom skärmytslingar och stundvis ren anarki. Det folkvalda parlamentet var inte glada över sin presidents utlovade löfte till Ryssland varför de helt sonika gav honom sparken.

Nä nu djävlar tänkte Gudfader Putin och vände sig till 'famiglia' - planen blev sådan att det skall startas upp en separatiströrelse för kontroll över dessa ukrainska gasfält, med tiden lägger vi detta under vår egen förvaltning och Ukraina kan känna sig blåsta... och tid har vi på oss, ungefär 10 år.

Resten av historien håller vi nu på här i tråden att tjafsa om.
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-11-02 kl. 10:53.
Citera
2022-11-02, 10:50
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men du gör samma misstag som Simonyan. Huruvida flickor och pojkar har grundläggande olikheter och om de skall bära kjol eller inte är åsikter. Jag delar inte de ståndpunkter som du varnar för, men inga myndigheter invårt land har för avsikt att tvinga några barn att klä sig annorlunda.

Paradoxalt kommer hotet och tvånget i Sverige från de som med medeltida MENA-värderingar i ryggen vill tvinga flickor att klä sig på ett visst sätt, och det är ju motsatsen till den HBTQ-halmgubbe som Simonyan målar upp.
Nu är det en annan debatt. Men jag menar inte att någon kommer tvinga någon att göra något. Men när man påstår att kön är en social konstruktion som en sanning och annat postmodernt bludder, skapar man en bild av hur det är.

Men om vi säger såg här förenklat utifrån hur pressen sprider det här. Så får man intrycket att man vill skapa en norm om olika sexuella avvikande och invandrare. Att det är de människorna som är det viktigaste i samhället. Redan romarna insåg att familjen är det viktigaste för att hålla ihop ett samhälle. Nu ses det nästan som skit. Att vara etnisk Svensk ses som skit. Alla andra är värda mer än dessa. Är det någon som protesterar dras rasistkortet direkt.

I narrativet har svenskar inte åstadkommit någonting. All välfärd i Sverige beror enligt det på att andra har gjort det. En svensk fabriksarbetare är i det narrativet sämre än en italiensk t.ex. Det var de som räddade svensk industri, de svenska stod bara och tittade på. Det är bara i väst som man kan bli straffad för att säga hon om en flicka eller han om en pojke, bara för att barnet självt, anser att det är något annat som inte existerar.

Men det här finns det andra trådar om. Jag förklarar bara hur många människor här och t.ex. i Ryssland ser på Sverige och väst idag. Egentligen med all rätt. Inget land utanför de områden, där den här den här ideologin sprids, vill ha det så här.
Citera
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Tänkte du på Genevekonventionen när du pratar om "boken om Krigets regler"? I alla fall en bra källa så låt mitt redovisa:

Artikel 55

Ockupationsmakt är skyldig att så långt det står i dess förmåga säkerställa befolkningens försörjning med livsmedel och läkemedel; i synnerhet skall den låta införa erforderliga livsmedel, läkemedel och andra varor, därest det ockuperade områdets egna tillgångar äro otillräckliga.

Inom ockuperat område befintliga livsmedel, läkemedel eller andra varor må ockupationsmakt endast rekvirera för ockupationsstyrkornas och ockupationsförvaltningens behov; hänsyn skall härvid tagas till civilbefolkningens behov. Med förbehåll för vad som i andra internationella konventioner må vara stadgat skall ockupationsmakten tillse, att skälig ersättning utgår för rekvirerade varor.

Skyddsmakten skall vara oförhindrad att när som helst kontrollera tillgången på livsmedel och läkemedel inom ockuperat område.

Var det detta du tänkte på? Lite svårt se vad det har att göra med att Ukraina, dvs Rysslands fiende, exporterar mat, men närmaste jag kunde komma.

Är väst ockuperat av Ryssland?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Jag tänker på risken att man kan snickra ihop tusentals modellflygplan med en gräsklipparmotor och skicka in över Ukraina på måfå, som gör så Ukraina skjuter slut på sitt luftvärn.

Det är två saker som är viktigt med luftvärn utifrån kostnaden.

1 Det ena är kostnaden för vapnet och ammunitionen. Det talar alla om

2 Vad vaktar luftvärnet. Värdet på det är också viktigt. Till ex Israelerna är extremt duktiga på att veta vad som ska skjutas och vad som inte ska skjutas ner. De är det få här som har tänkt på

Så håller den ryska drönaren spränga hål i en väg så kan man skita den. Men spränger den dyr infrastruktur så ska man skjuta ner den även med dyra robotar

Så ryssarna är ganska smarta. De skickar billiga drönare emot viktiga mål. Men de borde kunna störas bort. De använder väl endast Glonass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in