Citat:
Ursprungligen postat av
DirtyDiggerNick
Du har rätt. Det finns en liten risk för en eskalering av konflikten.
Men att leva under det Ryska systemets penalism, ljugokrati, kleptokrati. Att leva under ett system där oligarker tar allt och resten av landets män kan förvänta sig bli 61 år gamla. Att ha ledare som grisen och lögnaren Lavov, att höra hororna på RT ljuga varje kväll på tv. Det är risken om Ryssland inte förstår att dolkstöten tar stopp i Ukraina.
Jag själv har valt. Jag väljer väst. Jag är en del av väst och inser att det finns en risk i att stödja Ukraina, men det finns en större risk i att inte stödja Ukraina.
Självklart slutar inte Ryssland för att de får 4 regioner av nuvarande Ukraina. Får de det, så ska de ha hela landlinjen till Moldavien. Får de det ska de ha Ukraina. Får de de så ska de köra samma "framgångsrecept" på Baltstaterna, Tjeckien och lika bra att ta Polen med en gång.
Att Sovjet återuppstår är inget alternativ för mig.
Ryssland skulle kunna vara ett normalt välmående land med alla deras resurser men det verkar finnas någon hive-sinnessjukdom som gör att de tror att deras välmående har att göra med hur mycket av resten av världen de dominerar.
Du överdriver att gamla Sovjetunionen skulle uppstå. Rysskräcken är den media har förmedlat och du har gått på den.
Sovjetunionen 2 är överstatliga EU, och det syns väl tydligt vid det här laget? Det inser alla med en hjärna åtminstone.
Det finns några MEPs (Christine Anderson, Christian Terheș.. mfl) som kämpar heroisk mot den ofantliga korruptionen inom EU, där storföretag som läkemedelsjättar bestämmer för att EU kommissionens ordförande Ursula von der Leyen är helt genom-korrupt, och dessutom i knäet på dessa stora bolag via sin man som har kopplingar dito.
Du nämnde oligarkerna, men glömde att nämna jättarna i världen, Rockefellers, Rothschild, Wallenbergarna... mfl.
Konstigt att du råkade glömma dem.
De är dessa som styr allt i västvärlden. Så EU, FN, IMF... m.m., är totalt odemokratiska och korrupta. Givetvis sker planeringen kring den nya världsordningen i sedvanlig ordning via hemliga träffar där vanligt folk inte är inbjuden. Davos brukar vara ett populärt ställe för statsledare och de rika att träffas och skaka händer.
Ukraina är bara en strategisk utpost för ett övertagande av Ryssland. USA och EU med alla oligarker skiter i folket, därför vill de inte ha några fredsförhandlingar av något slag.
Det är Nato som har avancerar österut till absolut övervägande del, men inte Ryssland västerut så mycket, speciellt inte i jämförelse.
Du måste vakna upp till verkligheten.