2022-10-31, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
För Grov allmänfarlig ödeläggelse finns livstids fängelse i straffskalan
Hur ofta döms ivdtids fängelse ut för det brottet. Tycker ofta domarna är i det lägre intervallet på straffskalan.
I Spanien var det några "svenskar" som fick 30 år för att ha sprängt bomber. Det är korrekt straff.
Citera
2022-10-31, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gixxer600
Var finns uppgifter om dessa 500 tusen i belöning?

Det var någon här som tyckte att ett gatukök med 4,5 miljoner i omsättning (eller vilket företag de nu syftade på) pekade mot penningtvätt, men det är verkligen en vanlig omsättning för ett gatukök som har OK snurr på verksamheten.

Vad fan snackar du om?

Han äger bland annat Fira Vin och Mezo. Det sistnämnda har en omsättning på typ 25 miljoner, 25 anställda och en fin vinst.

Han har ordentligt med deg och han är en reko företagare som jobbat ihop sitt imperium.

Tycker det är respekt att han inte viker sig mot kriminellt drägg. Hoppas han får tag på dom som utpressar dom.
Citera
2022-10-31, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Håller verkligen med om att han har hög profil och att det är uppfriskande.
När de sprängde hans restaurang gick han ut med belöning till den som kunde tipsa vem gärningsmannen var, tror det var 250,000kr. Konstigt att tidningarna skriver om hans tipspengar, för de vet vad det leder till om han får tag i gärningsmännen. Han har varit utsatt för utpressning förr, då tog han också hand om buset själv (och fick ett litet straff för det).

Jag tycker det är rakryggat av honom att stå upp och inte vika sig för gängen. Sen kan det naturligtvis vara så att han också är en del av den kriminella världen, och det gäller strider om positioner, inte utpressning, då, då vet jag inte riktigt vad jag skall tycka eftersom min ståndpunkt är att alla kriminella på den nivån (sprängningar, narkotikahandel, mord mm) är pack och skall behandlas därefter.

Vad gör polis åt gängen som hänger runt Knutpunkten och öppet dealar droger? Gängen som sakta men säkert sprider sig runt övriga centrala stadsdelar i Helsingborg? De går runt med högburet huvud med sina 15.000 kr märkesjackor.

Sa inte SD att de skulle plocka av dessa gängmedlemmar lyxklockorna och 15.000 kr jackorna?

När ska dessa stöldgods-föremål beslagtas?

Rättare sagt när börjar Tidö-avtalet verkligen gälla? Du Helsingborgs-polis som läser detta, är det inte dags att börja visa framfötter nu eller ska ni fortfarande vara flertalet steg efter gängen?
Citera
2022-10-31, 19:38
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viking39
Hur ofta döms ivdtids fängelse ut för det brottet. Tycker ofta domarna är i det lägre intervallet på straffskalan.
I Spanien var det några "svenskar" som fick 30 år för att ha sprängt bomber. Det är korrekt straff.
Det är nog alltför sällan som det ges maxstraff för det, vilket också gäller för många andra brott. Det är för sällan som maxstraff delas ut. Jag tycker att det borde finna något emellan 18 års fängelse och livstid i Sverige t ex 25 - 30 års fängelse och över det livstids fängelse. Men det är nog en annan diskussion.
Citera
2022-10-31, 20:10
Medlem
Med tanke på att man anhållit en person så vet nog BO inom 72 timmar vilken falang springpojken tillhör och således vem som sprängt för hans restaurang och nu hans bil.
Citera
2022-10-31, 20:29
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Vad jag vet så har Polisen en viss koll. De brukar inte bli förvånade när det skjuts eller sprängs uppe på Norr då det rör ett visst klientel. Allt hänger ihop och när det kommer en våldsvåg brukar resurserna inte räcka till.

Kommunen och dess innevånare är till stor del ett gäng kälkborgare med öppna hjärtan som skrattade åt Malmö och Landskrona i många år. När de utan fritidsgård flyttade upp till dem och Gröningen blev en rastgård för hazarer och andra var det inte längre roligt men man vill ju inte bli anklagad för att fiska i bruna vatten. Skygglappsförnekelse och ständig jakt på statusprojekt som bussfilerna och de ständiga projekten i centrum för att distrahera medborgarna är ledorden.

Sedan kan man inte prata brottslighet i Helsingborg utan att nämna Klippan och andra grannkommuner. Jag tror en stor del av "de problematiska" och deras kunder häckar där i billiga hyreslägenheter. Skåne har ju sin del av social avlastning från storkommunerna de med.

gav mig ett gott skratt. Stämmer rätt bra det dock. Sist jag var på Gröningen såg det ut som i Malmö... Dvs 75%+ invandrare. Minns inte det för 15 är sedan när man var uppe och Tura och avslutade på Gröningen
Citera
2022-10-31, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waldeus
Vad gör polis åt gängen som hänger runt Knutpunkten och öppet dealar droger? Gängen som sakta men säkert sprider sig runt övriga centrala stadsdelar i Helsingborg? De går runt med högburet huvud med sina 15.000 kr märkesjackor.

Sa inte SD att de skulle plocka av dessa gängmedlemmar lyxklockorna och 15.000 kr jackorna?

Rättare sagt när börjar Tidö-avtalet verkligen gälla? Du Helsingborgs-polis som läser detta, är det inte dags att börja visa framfötter nu eller ska ni fortfarande vara flertalet steg efter gängen?
Sd sitter inte i regeringen. De kan inte agera på egen hand. Glöm inte att Liberalerna ingår i regeringen de vurmar ju för multikultur
Citera
2022-10-31, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gixxer600
Var finns uppgifter om dessa 500 tusen i belöning?

Det var någon här som tyckte att ett gatukök med 4,5 miljoner i omsättning (eller vilket företag de nu syftade på) pekade mot penningtvätt, men det är verkligen en vanlig omsättning för ett gatukök som har OK snurr på verksamheten.
https://www.hd.se/2022-10-31/bomben-i-larod-var-ett-fjarrstyrt-mordforsok--en-person-gripen
Citera
2022-10-31, 20:46
Medlem
EnsamStatys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waldeus

Rättare sagt när börjar Tidö-avtalet verkligen gälla?

Detta ändras inte över en natt, budget för polisen ska tas fram och lagar behöver stiftas. Sedan är inte SD i regeringen, så de kan inte påverka något.
Citera
2022-10-31, 21:03
Medlem
Är det bara jag som reagerar på ägarens verksamhets omsättning ?.
Då tänker jag på Café Mezo AB
Omsätter 23,1 milj vilket för mig verkar extremt högt för den typen av liten café/restaurang
Vi snackar ca 63000:-/ dag 365 dagar om året

Jämför med en rejäl och populär china krog i HBG omsätter den ca 7 milj

Penningtvätt???
Citera
2022-10-31, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hbgcity
Omsätter 23,1 milj vilket för mig verkar extremt högt för den typen av liten café/restaurang

Penningtvätt???

Det låter dessutom i underkant. Du vet inte vad du pratar om.

Dom har 20 bord typ på sin uteservering som nästan alltid är full maj-september.

På sommarhalvåret gör dom SÄKERT runt 200.000 - per dag.
Citera
2022-10-31, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hbgcity

Penningtvätt???

Ja hur tror du restaurangerna på de speciellt utsatta områden i Helsingborg går runt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in