2022-10-31, 06:00
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag har under en tid undrat över en grej- eller rättare sagt, om dig. Jag har uppmärksammat att du efter sommaren någon gång håller sympati för den ukrainska försvarskampen- mer än du gjorde i exempelvis Mars då du önskade ett snart ryskt övertagande av hela Ukrainas statsapparat. Jag håller inga tankar om att det är fel att ändra sin ståndpunkt när så finns orsak därtill- tvärtom är sådant vad som gör oss bättre, det vore dumt att hålla fast vid felaktig position då man väl insett att man har fel- annars är man väl aningen klent mentalt utrustad, liksom.

Min undran är så enkel som vad som fick dig att börja sympatisera med Ukraina- eller tvärtom... varför ansåg du tidigare att Ryssland hade rätt till att invadera och förstöra sitt grannland. Förstå mig; Jag tycker det är vettigt att kunna ändra sig- jag gör det ofta då jag insett jag haft fel men nu är jag uppriktigt intresserad av vad som fick dig till annat ställningstagande...
Flera orsaker. Sympatiserade mer med Ryssland då jag trodde att deras stöd bland ukrainarna var stort och att folket där hellre hörde till Ryssland än Väst. Gick nog lite på propagandan innan invasionen.

En annan orsak är att dom krafter som styrt Europa länge verkar tappa inflytande så länge kriget fortgår och andra mera konservativa och nationalistiska strömningar verkar gå framåt. Dessa krafter ville nog att väst skulle reagera på samma fega sätt som man gjorde med Krim eller som man brukar.

Det var nog i februari innan invasionen jag hade mer förtroende för ryssen.
Senast redigerad av ReijoHervonen 2022-10-31 kl. 06:04.
Citera
2022-10-31, 07:27
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Som rapporterats tidigare så planeras det för en konvoj med 14 fartyg från Ukraina imorgon. Nu skriker flera Z-troll att Nazi-Ryssland måste stoppa konvojen militärt!! En föreslår att man ska göra det på ett sätt så att UAF får skulden haha. Min åsikt är att inget kommer att hända. Kanske att nån i ryska regeringen gör ett uttalande eller nåt.

https://twitter.com/wartranslated/status/1586813117744521219

Missilattack nu på morgonen mot Odesa och andra städer. Säkert mot civila objekt som vanligt. Z-orcher krigar mot civila...som vanligt. När de får stryk militärt. RyZZarna är världens äckligaste och vidrigaste varelser. Det bör vara lagligt att avliva dem överallt. Precis som man sanerar kackerlackor, råttor och vägglöss. De är varelser av av samma sort - skadedjur.
Citera
2022-10-31, 07:30
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Tror du verkligen själv, på fullaste allvar, att det är så enkelt? Är det verkligen den slutsats du kommer till om du uppbådar all fantasi du kan och drar din egna slutsats, att den här situationen bara, endast och enbart är ryssens fel? Du kan verkligen inte se att de kan finnas andra intressen och motiv som har bidragit till den uppkomna situationen, utan Putin tycker det är skitvärt att offra liv, pengar, och energi och att göra sig till ovän med hela väst, bara för att han kan? Hade det varit så enkelt så hade Putin naturligtvis agerat mycket snabbare och brutalare för att minimera sina egna skador och maximerat motståndarens om nu ändamålet var rent imperialistiskt. Det är naturligtvis ett stort svart hål här som media vägrar att berätta för oss, vad exakt vet vi inte än, men i sinom tid så kommer det att komma fram oavsett.

Eller vad tror du?

Putin hade nog haft svårt att reagera brutalare än han gjort. Han gick in i ett angreppskrig med en tiondel av nödvändig styrka vilket förorsakade hans problem. Lurad av sin egen militär.

Han offrar vad som helst för sina rusiga megalomaniska tsar-drömmar.

Är inte svårare än så.
Citera
2022-10-31, 07:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Ja man har väl rätt att ta med vem man vill, men man måste också förstå att det ökar spänningarna, kanske går det till en gräns där det blir oansvarigt att expandera vidare?

Vilka ökade spänningar? RySSland har ju nästan i princip tömt det ytterst sårbara Kaliningrad på militär personal. Det skulle man inte gjort om man var livrädd "för att NATO skall anfalla".

Det är bara den ryska cancersvulsten som vill ha tillbaka inflytande över folk i östra Europa som, absolut inte, vill leva under den rySSka stövelklacken igen!

Slava Ukraini!
Citera
2022-10-31, 08:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Putin hade nog haft svårt att reagera brutalare än han gjort. Han gick in i ett angreppskrig med en tiondel av nödvändig styrka vilket förorsakade hans problem. Lurad av sin egen militär.

Han offrar vad som helst för sina rusiga megalomaniska tsar-drömmar.

Är inte svårare än så.
Det är ändå ironiskt att en fd KGB/GRU agent blev blåst av sin egen usla säkerhetstjänst.
Både Ukrainas militära förmåga och folkets sympatier missade Ryssland helt och hållet.
Att sedan anfallet utformades som invasionen av Ungern eller Tjeckoslovakien där det militära motståndet var mycket begränsat eller obefintligt gjorde inte saken bättre.
Efter att ha besegrats vid Kyiv borde Ryssland omvärderat och lämnat de ockuperade områdena. Nu har man fastnat i en prestigekamp som dränerar Ryssland på militära resurser och prestige.
Nu har Ryssland tvingats att mobilisera och det går lika uselt som hela invasionen.
Citera
2022-10-31, 08:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif0
Ryssarna samlar trupper längst västerut mellan Brest and Malorita i Belarus ,smart drag om Ryssland tar området som gränsar mot Polen så orcjdvärgen ej kan få vapen från Nato
Är det Vitrysslands armé som skall göra jobbet 😅
Citera
2022-10-31, 08:21
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Verkar som att slakten på de nya rekryterna är i full gång.
Ja eller om det är fångarna som Wagner åtagit sig att se till att de inte kommer tillbaka till Ryssland.
Citera
2022-10-31, 08:24
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är ändå ironiskt att en fd KGB/GRU agent blev blåst av sin egen usla säkerhetstjänst.
Det är inte säkert att det är vad som hänt. Putin kan, av GRU och övriga rådgivare, ha fått en mer realistisk bild av utmaningarna med att anfalla. Kom ihåg att Putin har tydliga drag av narcissistisk personlighetsstörning, och som sådan har han en övertro på sin egen förmåga. Det är inte alls orimligt att han trott att han vet bättre, och eftersom han omger sig av ja-sägare så har anfallet skett trots att expertisen avrått från det.
Citera
2022-10-31, 08:25
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif0
Ja inge spannmålstransporter då ukraina använder dem för att föra in vapen och ut sprängmedel som användes vid krimbron, fast det är klart sådana saker tystas ner av väst propagandaorgan.

Jag gissade direkt att nato ukraina skulle missbruka Ryssarnas vänlighet att tillåta spanmålstransporter, och mycket riktigt.
Man förstår att du är desperat då du börjar förfalska citat!
Citera
2022-10-31, 08:28
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det är inte säkert att det är vad som hänt. Putin kan, av GRU och övriga rådgivare, ha fått en mer realistisk bild av utmaningarna med att anfalla. Kom ihåg att Putin har tydliga drag av narcissistisk personlighetsstörning, och som sådan har han en övertro på sin egen förmåga. Det är inte alls orimligt att han trott att han vet bättre, och eftersom han omger sig av ja-sägare så har anfallet skett trots att expertisen avrått från det.

Vi minns väl det här https://youtu.be/o9A-u8EoWcI ? Det är en nej-sägare som blir tvingad att bli en ja-sägare i direktsändning.
Citera
2022-10-31, 08:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Nja, jag har svårt att tro att han hade chansat om han förstått hur motståndet såg ut.
Ryssland hade kunnat lyckas med att ta Kherson och hela Donbass om man koncentrerat sina styrkor och haft det som fokus.
Nu skulle man i princip slippa möta motstånd verkar planen ha varit, de ukrainska förbanden skulle istället hjälpa till att största sina egna politiker.
Fullständigt verklighetsfrämmande.
Citera
2022-10-31, 08:31
Medlem
lyktstolpes avatar
Vad tror Ryssland att de kan vinna på att bomba sitt grannland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in