2022-10-30, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Vad svamlar du om? Du vet mycket väl att det är de allra modernaste varianterna jag talar om. Som Kina och Ryssland har tillgång till, men inte USA. Det finns med dagens teknologi inget motmedel mot dessa. De går att utrusta med kärnvapenstridsspetsar. Att USA har misslyckats med utveckligen och försvaret mot dessa visar att de är en andra rangens makt. Hela deras flotta med hangarfartyg är därför obsolet, och MAD är satt ur spel.

Du är inte så kunnig. Ingen människa skulle blanda in hangarfartyg och MAD. Då USA:s andraslagsförmåga bygger på ubåtar

https://sv.wikipedia.org/wiki/Andraslagsf%C3%B6rm%C3%A5ga

Ryssland har ännu inte placerat ut Sarmat RS 28. Kinesernas förmåga till andraslag kan verkligen diskuteras om den ens finns. Dessutom är den kinesiska doktrinen att inte använda kärnvapen först.
Citera
2022-10-30, 11:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ryska påverkanskampanjer har under åtminstone 15 år försökt så tvivel runt svenska mediers opartiskhet. Här på Flashback vimlar det av rysk propaganda där man hånar svenska medier, kallar dem ”MSM” och ”judiska propagandakanaler”.
Det är helt naturligt att du gått på den ryska propagandan och tror att man inte kan lita på svenska medier.
Det är tyvärr få medier man kan lita på numera, se i England och i USA vilket dynga dom sprider för sina ägare. Vi måste få liv i tidningsbranschen och övrig media igen för den är otroligt viktig för vår demokrati. Att kunna lita på journalister och att dom granskar och är källkritiska är mycket viktig men det har på senare år gått förlorat och dom har blivit ideologer eller politiker. Du vet att jag har rätt om det här för du har sett det i annat än i denna konflikt.
Citera
2022-10-30, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men nu kommer USA in som ett brev på posten. För det handlar inte om Ukraina konflikten utom ett sorts rättvisetänk helt befriat från rättskänsla. Om USA gör fel får alla andra göra det. Så istället för att kritisera USA när de gör fel och Ryssland när de gör fel, är man helt inkonsekvent och menar att Ryssland har rätt att göra fel, men inte USA. Eller så har USA rätt att göra fel om Ryssland har det. Det går liksom inte ihop, moraliskt. Gör någon fel, måste man väl protestera mot det, oavsett vem som gör det, eller?

Det är sant, två fel gör inte ett rätt, och jag hävdar inte att Ryssland gjort rätt, men vi vill ju inte ens höra vad de har för anledning. De flesta har inställningen att allt ryssen säger kan man direkt avfärda som ljug, de är skurkar, orcher och allt annat man kan hitta på.

Vi har på förväg en inställning att allt ryssarna gör är fel, och det kanske inte är så konstigt, de flesta av oss har växt upp med att Ryssland/Sovjet är fienden, det är djupt rotat.

Jag tror att detta gör att vi har svårt att se på det objektivt, om vi lyssnar på andra länders inställning till Ryssland så delar de inte nödvändigtvis vår syn. Det var därför jag tog exemplet tidigare med den indiska utrikesministerns uttal om vilken sida de står på.

Jag menar att vi är omedvetet benägna att se ryssens fel och brister men blunda för våra egna eller våra allierades.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Men det är inte orsaken som Ryssland hävdar, det kan förstås vara rent nonsens att de vill skydda etniska ryssar i Ukraina, men det vet vi ju inte.

Skall vi bara förutsätta att det är ett krig för ”lebensraum” och bortse från Ryssarnas egna förklaring utan att titta närmare på den?
Dom måste väl visa att deras egen förklaring håller. Varför försökte de ta hela Ukraina. Varför har de tagit dubbelt så mycket land som konflikten handlar om och även försökte ta Odessa innan luften gick ur dem. Så jag menar att deras påståenden inte håller med hur man har agerat. Det stämmer inte överens. Även om jag dessutom anser att de inte hade rätt att lägga sig i Ukrainas inre affärer eller ens ockupera Donbas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Du menar att det du såg i de Kreml-kontrollerade ryska propagandakanalerna var mer sant än det som oberoende internationell press rapporterade? Det går inte att lita på någonting som kommer från rysk media. Teoretiskt sett kan det finnas sanningar där, men i och med att rysk statskontrollerad media är en krigförande part så går det inte att veta vad som är sant och inte. Därför behöver allt behandlas som osant.

Som jag skrev rapporterade även svensk media om det i en liten notis flera dagar senare.
Citera
2022-10-30, 11:29
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Det är sant, två fel gör inte ett rätt, och jag hävdar inte att Ryssland gjort rätt, men vi vill ju inte ens höra vad de har för anledning. De flesta har inställningen att allt ryssen säger kan man direkt avfärda som ljug, de är skurkar, orcher och allt annat man kan hitta på.

Vi har på förväg en inställning att allt ryssarna gör är fel, och det kanske inte är så konstigt, de flesta av oss har växt upp med att Ryssland/Sovjet är fienden, det är djupt rotat.

Jag tror att detta gör att vi har svårt att se på det objektivt, om vi lyssnar på andra länders inställning till Ryssland så delar de inte nödvändigtvis vår syn. Det var därför jag tog exemplet tidigare med den indiska utrikesministerns uttal om vilken sida de står på.

Jag menar att vi är omedvetet benägna att se ryssens fel och brister men blunda för våra egna eller våra allierades.

Det är tyvärr värre idag i ryssland än under sovjetperioden då det ljögs riktigt friskt.
Det spottas ut lögner varje dag från kreml allt för att så tvivel och misstro, och somliga svaga sköra individer i väst tycks gå på skiten.
Citera
2022-10-30, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hurivida skadsd fregatten är vet ingen, men eftersom filmen från USVn slutar precis vid fartygssidan kan vi utgå ifrån att det minimum är hål i skrovet, och då är ddt varv som gäller.

Att den är skadad råder ingen tvekan om. Sen beror ju på hur mycket och ryssarnas damage control. Ryssarna verkar inte vara duktig på damage control. De kunde gå en kurs i den amerikanska flottan.

Det konstiga verkar varar ryssarnas bekämpning av motståndarens UAV (Boats). Den kunde ha varit bättre.
Citera
2022-10-30, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Man tager vad man haver.

Med tanke på trådens oemotståndliga nationalistiska lockelse mördandet i Ukraina har så bör väl rekrytering på psykiatriska kliniker vara mer framgångsrik?

Det de inte skriver är att ryska fängelser sprider mer eller mindre ej botbar tuberkulos. Så jag skulle inte vara nära snubbarna i värnen.
Citera
2022-10-30, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Har du missat att Putin också krävde återgång till läget 1997 när det gäller NATO. Dvs att t.ex. Baltstaterna måste lämna NATO. Ger man efter för Ryssland kommer nya krav. Lite som när Hitler fick Tjeckoslovakien och då lovade att det var hans sista krav för gränsändringar.

Alla länder försöker få igenom sina agendor, USA blockerade Kuba när sovjet skulle sätta kärnvapen där som svar på USA’s missiler i Europa. Det är ett spel som går fram och tillbaka, det bästa jag tror de flesta skulle hålla med om hade var deskalering, och avrustning.

Hade både NATO och Ryssland kunnat enats om att backa hade allt sett annorlunda ut, man skall också komma ihåg att Putin varit öppen för att Ryssland skulle gå med i NATO men blev avvisad.
Citera
2022-10-30, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Att Sverige skulle ha en tradition av att vara åsiktsmässigt neutrala när det gäller krig, är helt fel.
1939 ställde vi oss på Finlands sida när Sovjet anföll dem och levererade vapen, men även frivilliga och en flygflottilj för att hjälpa dem genom regeringens försorg. Under Vietnamkriget var det massor som var emot USA:s krig.

Vi har alltid utgått från om kriget varit moraliskt rätt. Det här kriget är inte moraliskt rätt. Det är Ryssland som är anfallaren och därmed det som handlat moraliskt fel.

Instämmer. Vi har tagit ställning. MEN det finns en viktig skillnad med Ukraina idag. I denna konflikt är vi krigförande part. Det var vi inte i Jugoslavien, Vietnam, etc. Vi klagade på Vietnam-kriget, men vi försåg dem inte med vapen.
För vår del skulle jag påstå det finns mycket att invända mot i detta krig. Men det finns även den andra sidan man kan ha invändingar mot. Man hade kunnat göra som under Vietnamkriget alltså. Vi försåg inte Kuba med missiler heller när USA trampade på deras rätt till självbestämmande och ville ha vapen att försvara sig med.
Citera
2022-10-30, 11:37
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du är inte så kunnig. Ingen människa skulle blanda in hangarfartyg och MAD. Då USA:s andraslagsförmåga bygger på ubåtar

https://sv.wikipedia.org/wiki/Andraslagsf%C3%B6rm%C3%A5ga

Ryssland har ännu inte placerat ut Sarmat RS 28. Kinesernas förmåga till andraslag kan verkligen diskuteras om den ens finns. Dessutom är den kinesiska doktrinen att inte använda kärnvapen först.

Du klarar inte ens av att läsa innantill uppenbarligen. Jag har ingenstans påstått att hangarfartyg ingår i nukleär andraslagsförmåga. Däremot bygger en stor del av deras globala anfallsförmåga gällande luftstridskrafter på just hangarfartyg. Du är en okunnig och intellektuellt ohederlig debattör, närmast att likna vid en sektmedlem.
Citera
2022-10-30, 11:38
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är tyvärr få medier man kan lita på numera, se i England och i USA vilket dynga dom sprider för sina ägare. Vi måste få liv i tidningsbranschen och övrig media igen för den är otroligt viktig för vår demokrati. Att kunna lita på journalister och att dom granskar och är källkritiska är mycket viktig men det har på senare år gått förlorat och dom har blivit ideologer eller politiker. Du vet att jag har rätt om det här för du har sett det i annat än i denna konflikt.
Återigen sprider du Kremls desinformation om västerländska medier. Det ligger i Kremls intresse att tro att våra medier ljuger för oss, och den ryska propagandaapparaten har lagt mycket energi på att så tvivel om svensk medias opartiskhet. Antingen är du själv en person som sprider propaganda åt Putin, eller så har du gått på propagandan. Oavsett vilket av de två alternativen så tycker jag att du ska fundera på vad du gör av ditt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in