Citat:
Ursprungligen postat av
DrNoob
Du menar att motsvarande beroendeställning på ukrainska sidan inte finns då?
Skillnaden är att du i Ukraina faktiskt kan få ett presspass och då kan rapportera om vad du vill, medan du i Donbas endast kan få ett om du står med på Kremls lista över godkända reportrar.
France 24 har t.ex. rapporterat om pro-ryska civila i Lysychansk som kritiserade AFU och vägrade lämna staden när de blev ombedda att evakuera.
Vidare kan jag tänka mig att det är en stor fara för en reporter att rapportera kritiskt mot styret i en krigszon, särskilt på den ryska sidan. Blir man novichokad för att rapportera kritiskt om styret på hemmaplan är det nog stor chans att man råkar illa ut om man gör det i en krigszon.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrNoob
Jag hittade förresten en till som rapporterade från ryska sidan från India Today.
Hon har även rapporterat från ukrainska sidan.
https://www.youtube.com/watch?v=QWWlbIii56U
Men vi får väl hålla till godo med propagandan. Vi är ju trots allt i väst.
India Today är nog lite av en gråzon, skulle jag vilja påstå.
Reportern verkar opartisk, men Indien och Ryssland har militärt och ekonomisk samarbete vilket förmodligen är anledningen till att de lyckats få presspass i Donbas. Samtidigt är det militären som intervjuas, så där finns inte direkt utrymme för att någon kritik skulle framkomma.
Lyckas du hitta något där civila i Donbas intervjuas av en opartisk reporter så får du gärna länka.