2022-10-30, 00:17
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Eller så låg att det är komiskt. Trots att saken är så allvarlig. Vi är kanske till och med är på väg mot världskrig. Atombomber.

Men skit i det för en stund. Jag tycker denna tråd borde nomineras. Det brukar ju vara dags för sådant till årsskiftet. Frågan är bara i vilken kategori:

Värsta fjortistråden!

Jag förstår dig!
Mycket galet har man läst i denna tråd. Ett snabbt urval:
Citat:
Visst. Säkert. Ryssarna är på god väg att inringa en mycket stor del av den Ukrainska armén som är förlagd i syd-öst, kanske en så stor del som en tredjedel av Ukrainas soldater. Dessutom så är Kiev omringad. Ett par dygn, kanske en vecka, till kapitulation.
Citat:
Det beror på vad Ryssarna önskat. Krav på ett neutralt Sverige, med ett rimligt stort försvar hade jag utan vidare accepterat.
Citat:
Jag skulle gissa på ca 25 000 stupade för Ukraina och kanske ca 3 000 för ryssarna efter att ha tagit del av uppgifter lite här och där.

Det är bara vid en snabb koll. Det fortsätter på samma sätt vecka efter vecka med rena vansinnigheterna. Tröttsamt är det.
Citera
2022-10-30, 00:19
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Här uppges att USA har försett UKR med båtdrönarna. Vad förvånad man blir. Nu är ryssen jättearg.

https://twitter.com/CavasShips/status/1573166144537694209

Ryssarna har ingen koll. USA’s vattendrönare ser annorlunda ut. Ukraina kör med ombyggda vattenskotrar som säljs i många butiker. Kreativa som tusan. Där har vi något att lära av.
Citera
2022-10-30, 00:20
Medlem
Fan tuffe Uffe. Archer må skickas nu för fan. Så de hinner slakta så många ryssar som möjligt🙂

Tänk vilken dröm att få sända iväg en volley med granater och döda säg 300 smutsryssar på en gång🤩🤩

Nu sörjer jag att jag inte fick göra lumpen på A9.
Citera
2022-10-30, 00:27
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja det borde de göra. Turkiet och Rumänien borde kunna eskortera med sina krigsfartyg. Då kommer inte Ryssland att våga anfalla fraktfartygen.
Nej det hade de verkligen inte vågat. Dessutom skulle man ju bara kunna förbjuda ryska fraktfartyg också ju. Tror inte att väst backar denna gången alltså. Väntar på nåt spektakulärt nu som att USS Zumwalt går in i Svarta Havet eller nåt liknande.
Citera
2022-10-30, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Fan tuffe Uffe. Archer må skickas nu för fan. Så de hinner slakta så många ryssar som möjligt🙂

Tänk vilken dröm att få sända iväg en volley med granater och döda säg 300 smutsryssar på en gång🤩🤩

Just nu får dom andra vapen som gör stor nytta från bl.a. Tyskland. Vapenleveranser och utbildning samordnas från Väst. Så att de kompletterar varandra.

Nu i lersäsong säger ukrainarna att varken hjul eller larver fungerar.
Senast redigerad av Remark 2022-10-30 kl. 00:34.
Citera
2022-10-30, 00:33
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nej det hade de verkligen inte vågat. Dessutom skulle man ju bara kunna förbjuda ryska fraktfartyg också ju. Tror inte att väst backar denna gången alltså. Väntar på nåt spektakulärt nu som att USS Zumwalt går in i Svarta Havet eller nåt liknande.
Inga krigsfartyg kan gå in i Svarta havet sedan i februari. Turkiet har stängt Bosporen enligt Montreuxfördraget. Endast krigsfartyg som har sin hemmahamn i Svarta havet kan passera Bosporen.
Citera
2022-10-30, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Sakna Ryssland? Tveksamt. Men det är tragikomiskt att du inser att den vägen Vladimir Putin slagit in på leder till det ryska folkets förfall. Det som emellertid är väldigt märkligt är att du fortsätter stödja den destruktiva inslagna vägen. Du borde byta spår. Kämpa för ditt Ryssland mot Vladimir Putin. Han måste störtas av dig och dina bröder och systrar. Du är i nuläget en del i Rysslands förfall. Du är i ordets rätta bemärkelse en fiende och förrädare i Moder Rysslands ögon.

Det är inte Putin utan Ryssland.
Ryssland har varnat för att Ukraina inte kan vara med i NATO sen 1991. Putin råkar vara president i Ryssland nu.
Poletten trillade tyvärr aldrig ned hos vissa. Det gick inte att förklara.

https://youtu.be/e7dx2Z9G7Mk
Citera
2022-10-30, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Inga krigsfartyg kan gå in i Svarta havet sedan i februari. Turkiet har stängt Bosporen enligt Montreuxfördraget. Endast krigsfartyg som har sin hemmahamn i Svarta havet kan passera Bosporen.

Luftrummet? Ukrainska krigsfartyg?
Citera
2022-10-30, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun

Vi bör skicka 12st. Skulle göra stor skillnad då kan man få över 70 granater och slå ner inom några sekunder.😁 Gamla kanoner som pissluffarna har skulle inte ha en chans
Citera
2022-10-30, 00:48
Medlem
BenfriFalafels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Du menar att motsvarande beroendeställning på ukrainska sidan inte finns då?

Skillnaden är att du i Ukraina faktiskt kan få ett presspass och då kan rapportera om vad du vill, medan du i Donbas endast kan få ett om du står med på Kremls lista över godkända reportrar.
France 24 har t.ex. rapporterat om pro-ryska civila i Lysychansk som kritiserade AFU och vägrade lämna staden när de blev ombedda att evakuera.

Vidare kan jag tänka mig att det är en stor fara för en reporter att rapportera kritiskt mot styret i en krigszon, särskilt på den ryska sidan. Blir man novichokad för att rapportera kritiskt om styret på hemmaplan är det nog stor chans att man råkar illa ut om man gör det i en krigszon.

Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Jag hittade förresten en till som rapporterade från ryska sidan från India Today.
Hon har även rapporterat från ukrainska sidan.
https://www.youtube.com/watch?v=QWWlbIii56U
Men vi får väl hålla till godo med propagandan. Vi är ju trots allt i väst.

India Today är nog lite av en gråzon, skulle jag vilja påstå.
Reportern verkar opartisk, men Indien och Ryssland har militärt och ekonomisk samarbete vilket förmodligen är anledningen till att de lyckats få presspass i Donbas. Samtidigt är det militären som intervjuas, så där finns inte direkt utrymme för att någon kritik skulle framkomma.
Lyckas du hitta något där civila i Donbas intervjuas av en opartisk reporter så får du gärna länka.
Citera
2022-10-30, 00:51
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det där är diskuterat tidigare. Finns lösningar på allt om viljan finns. Trots allt är det ju krigshandlingar vi pratar om. Skulle Nazi-Ryssland sänka ett civilt fartyg så hade det varit slutsnackat vill jag lova.
Citera
2022-10-30, 00:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag förstår dig!
Mycket galet har man läst i denna tråd. Ett snabbt urval:

Det är bara vid en snabb koll. Det fortsätter på samma sätt vecka efter vecka med rena vansinnigheterna. Tröttsamt är det.
Kommentar: det tragikomiska med Arnstad är att han faktiskt tror att han står för en objektiv och balanserad analys av kriget. Att han gång på gång har fel ändrar ingenting. Ukraina borde ha kapitulerat redan i mars, att de sedan dess befriat 10 000-tals km^2 från rysk ockupation spelar ingen roll. Det är i stället tråden som är ”barnslig”.

Sanningen är en helt annan. Arnstad och ett par andra huskatter tar bara in precis den information som stöder deras förutfattade mening: Rysslands seger är oundviklig och all hjälp till Ukraina är inte bara meningslös, utan moraliskt fel. Som tur är för Ukraina har de både en regering och motiverade väpnade förband som tänker låta det avgöras på slagfältet och inte bakom Arnstads tangentbord. Dessutom har Ukraina många och resursstarka allierade som låter Ukraina bestämma över kampen mot inkräktaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in