Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Dagens teknologiska front är otroligt avancerad. Egentligen kan man inte längre tala om nm storlek på kretsar som är "22 nm" eller mindre, då man sedan dess bygger 3 dimensionella kretsar. Numera är nm benämningen mer uttryck för prestanda/strömsnålhet jämfört med tidigare generationer.
Ett rättvisande sätt är att, istället, beskriva hur mycket man får plats med för varje kvadrat, (kubik), mm, eller bara hänvisa till just prestanda eller strömsnålhet. Hur som heltt är det Taiwan, Sydkorea och USA som leder, medan EU försöker att hinna ikapp. RySSland ligger långt efter!. Och märk väl: RySSlands enda chippfabrik använder sig av tillverkningsmaskiner ifrån väst. När dess går sönder eller kräver service och reservdelar så kan inte RySSland ens producera kretsar med 90 nm teknik.🙂
Slava Ukraini!
Herr expert.
Jag ber dig att betänka att du gör en lista över de länder som är i "dagens teknologiska front", glömmer vissa som du inte tycker är så kul att få med, men glömmer det riktigt viktiga i detta sammanhang: Det är saker som skall tillverkas nu av ev ryssar som skapades för ett bra tag sedan.
Dessutom skall du ha en annan sak för dig när det gäller inköp av teknik och tekniskt kunnande: Vart betalning kommer ifrån och till vad saker skall användas spelar för de flesta en mycket underordnad roll. Han direktören för Ukrainas största motorfabrik, som ju dessutom verkar ganska stor i verkligheten i detta numera mest agrarland i träda, blev nyligen häktad för att ha sålt motorer från nedskjutna helikoptrar tillbaka till ryssarna. Han är väl som jag :-). Kan man göra en affär med bra förtjänst så lägger man inte moraliska aspekter helt i onödan.
Det enda du lyckats övertyga mig om är att det verkar hyggligt troligt att ryssland faktiskt kan få tillgång till nytillverkad halvgammal då avancerad elektronik. Behovet och önskan om egen tillverkning är jag som sagt redan fullständigt övertygad om. Det verkar även du vara - just att ryssarna sett problemet för ett bra tag sedan eftersom de sett det med annat.
Sänkningen av ryska flottan blev bara ett par timmar gammal för nu verkar fokus ligga på deras överreaktion så man börjar nästan ana att det var den gamla vanliga RYZZ False Flag fast man från början tyvärr låtit sig luras.
Tycker faktiskt att läget för fredsöverenskommelse och förhandlingar är bra just nu. Båda parter kan lägga ned vapnen med hedern i behåll så att säga.