2022-10-29, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chequoia
Sorry men nej detta spricker på flera punkter.

Nr 1. Du blandar ihop de två grannarnas utsagor - Granne 1, intervjuad i podden, som bor på samma våning som JJ är den som kommit hem sent från jobbet och sedan under natten hör dunsar, men ej sett/pratat med JJ under natten.
Granne 2 som skjutsat JJ till Mcdonalds, är sonen i familjen som bor under JJ. Han och hans pappa (enligt vissa källor enbart pappan) har gått upp och knackat på utan att få svar när de hört dunsarna. En stund senare hör de båda JJ komma ut i trapphuset och de öppnar då sin dörr, ser JJ och frågar vad det är som låter. Det är då hon tydligen svarar att ”hennes vän är full och har trillat” sen skjutsar sonen henne till mcdonalds och så en massa andra små suspekta detaljer osv osv.

Nr 2 Om inte TT och JJ har umgåtts på några år, vilket har nämnts från flera håll - TTs svärmor, JJs vän i Aftonbladet, Vetlandabor här - hur ska någon granne ha någon blekaste aning om vem det är han skulle ha ”kört på”?? + att Tove verkar ju, om än väldigt omtyckt av många, varit lite mer av en doldis i stan, många som inte riktigt verkar veta exakt vem hon är. (Sidenote, vilket kan tyckas lite småmärkligt i ett mindre samhälle ändå, iom det något unika i att dels vara tvilling, dels i att så väldigt rödhårig, och tydligen damfotbollsspelare i stan...ändå lite utmärkande saker tycker jag 🤷🏼‍♀️)

Dessutom, kan ha fel om detta, men enligt folkbokföring verkar ju JJ bara ha bott i huset sen i juni 2022. Desto ännu mer osannolikt att någon granne skulle ha stenkoll på vem Tove är i relation till JJ.

Av samma anledning har jag extremt svårt att tro att OM JJ och MH överhuvudtaget haft någon annans hjälp, att det isf skulle ha varit någon random granne i ett bostadshus där hon inte ens har bott i mer än några månader.

”-Knackknack, tjena gode granne, läget? Tack för sist på höststädningen - lust att hjälpa mig att röja undan ett lik efter ett mord jag nyss har begått?”

Det låter absurt i alla fall i mina öron. Absolut, trots den höga misstankegraden som ligger till grund för häktning av dessa två MGM, utredningar kan gå käpprätt åt helvete och såklart kaaan det finnas ett helt annat händelseförlopp / helt andra inblandade i Toves försvinnande… Och om det nu ändå är JJ + MH - ja såklart de kan ha fått hjälp!

MEN grannarna är i min mening helt vanligt folk som blivit vittnen/uppgiftslämnare etc. i den här tråkiga, men onekligen sjukt förbryllande, historien…!
Äntligen ett rimligt resonomang. Även om grannen skulle vara tänd på JJ så har jag svårt att se att denna skulle hjälpa till att forsla bort ett lik eller vilja bli delaktig i människorov. Occam's rakhyvel borde gälla tills det finns starka konkreta uppgifter om något annat.
Citera
2022-10-29, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolsgame
Funderar på (om ingen redan skrivit de) om grannen verkligen är så oskyldig. JJ kanske avslöjade va hon gjort, grannen är lite förtjust i henne och hjälper henne att forsla bort T.

Tänk om hon aldrig hittas. Hemska tanke .

Verkar som en fantastisk plan, åka lite till McDonalds så att man syns ute innan man börjar hjälpa en brud man är lite sugen på med att forsla bort en död kropp.

Men det hade ju passat i nån rulle från 80-talet ☺️
Citera
2022-10-29, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Om BO bragts om livet i en bilolycka skulle förhörsledande aldrig haft tillräckligt på MGM för att häkta på sannolika.

Ok, stämmer säkert. Tror de har rätt personer, var bara nyfiken på hur mycket som krävs för häktning på sannolika skäl. Enligt GW i Nyhetsmorgon så lät det liksom inte som att det krävdes så värst mycket.
Citera
2022-10-29, 08:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Linalo1990
Ok, stämmer säkert. Tror de har rätt personer, var bara nyfiken på hur mycket som krävs för häktning på sannolika skäl. Enligt GW i Nyhetsmorgon så lät det liksom inte som att det krävdes så värst mycket.

Om GW har sagt så, så har han fel. Sannolika skäl är inget man slår till med utan rejält på fötterna. Minns att ett brott måste bevisas bortom rimlig tvivel, och häktning är en extrem åtgärd.
Citera
2022-10-29, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linalo1990
Tycker detta är en ganska vettig teori om man nu skall lyfta blicken en aning. Om vi leker med tanken att det är såhär det gått till, räcker det med det som pekar på de nu häktade MGM för att hålla dem (isf felaktigt) häktade? Eller är det givet att polisen vet betydligt mer än de säger?
Frågan blir direkt varför den mest otursamma psykopaten JJ ljuger för sina vänner, TTs pojkvän och polisen om hon är helt oskyldig.

Nä, finns fortfarande ingen som ens försökt förklara bort allt som pekar på JJ när de skitit ur sig ett scenario mer orealistiskt än en Beck film.
Citera
2022-10-29, 08:10
Medlem
Citat:
Om GW har sagt så, så har han fel. Sannolika skäl är inget man slår till med utan rejält på fötterna. Minns att ett brott måste bevisas bortom rimlig tvivel, och häktning är en extrem åtgärd.

Vore inte första gången han satt och yrade lite osammanhängande i tv heller..
Citera
2022-10-29, 08:11
Medlem
[Strange Days]s avatar
Är det nån här som vet om det brukar hållas planerade förhör med häktade även på lördagar och söndagar?
Citera
2022-10-29, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Hur kommer det sig då att just MP vid flera tillfällen hittat kroppar som polisen missat?

Var har du fått dina fantasier ifrån?

Polisen ska finnas på plats med MP idag. Innan har dom haft samarbete men nu ska dom vara DÄR tillsammans på ett annat sätt. En teori är att det indikerar på att dom vill vara väldigt nära om något hittas.

Polisen tog tidigt kontakt med MP och MP gjorde en akutsökinsats. Infon som då gick ut från MP till sökande var att TT telefon -färdats- från Lärkgatan/Storgatan till Biltema/Skobes. Så jag är inte helt säker på att biltema masten är JJ hemmamast längre. Men det kan vara personers tolkning av att dom fått info om att söka mellan de platserna, inte att polisen har uppgifter om att den har -färdats- där mellan.

Edit: citerade nog fel person och hittar nu inte inlägget jag tänkte svara på.
Senast redigerad av Wattweke 2022-10-29 kl. 08:23.
Citera
2022-10-29, 08:13
Medlem
Utgår ”vi” (tråden) ifrån att det förmodligen finns en medhjälpare till bortforslingen av kroppen?
Polisen kanske inte plockar in personen/personerna om de kanske har avlyssning och span igång.
Har inte hunnit läsa ikapp något men skulle det kunna vara så?
Citera
2022-10-29, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
T sa till bartendern om snap (karta?) och någon kvinna hon var orolig för och sökte. Varför oro?

Det finns två hotell i absolut närhet till Nöjet (i kvarteret bredvid). En hel del trafficking sker på hotell. Kan hon hållas där?

Jag misstänker också narkotika/prostitution och så klart stora pengar inblandade. Att de häktade mgm verkar tiga som muren beror kanske på hot/dödshot som kommer uppifrån i hierarkin.

Citat:
Ursprungligen postat av modig39
Tack för den . Fler som är inne på samma spår som mig . Akta dig , du kommer snart bli kallad troll och dem ska undvika att läsa dina inlägg .
Fyfan , här får man inte komma med idéer.
Läs mina inlägg . Jag tror hon är bortförd oxå på väg hem från JJ

jag sa också det för nån dag sen men det var tydligen det galnaste någon någonsin hade öht skrivit på flashback någonsin. även om jj säkerligen har en hel del att förklara, så är det urbota dumt att bara så snabbt låsa in sig på ett spår.

minns även att någon anhörig till pojkvänen skrev på facebook eller insta nåt i stil med att 'hon finns någonstans i stan och flera är inblandade'. de har förstås bra mycket mer info är vad vi har och en sådan kommentar leder ju såklart tankarna till exv kidnappning/ trafficking...
Citera
2022-10-29, 08:16
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilleFlopp
Dom kommer hitta Tove ut åt Nye hållet... Möjligen att hennes tillhörigheter finns i kvarndammen (väska, mobil, kläder, skor eller liknande). Men jag är rätt säker på att Nye är hållet man borde söka mer emot. Varför skulle jj sälja redskap å sin fars vägnar dagen efter en party kväll? De känns så ologiskt. Hon gav sig själv en anledning att vara där utifall att någon sett/ kännt igen hennes bil där ute sent på natten/tidig morgon. För tyvärr tror jag hon/dom han samla sig då de väl insåg att Tove var död. Jag tror de var något för stunden som spårade ur. Läste jag inte någon annons om "tio (flertal) dunsar grannarna hört?".
Jag tror tyvärr Tove är strypt och död 😥 Jag är rätt säker på att hon ändå finns i "närheten". Sommarstugor/ mindre gårdar mellan Vetlanda och Nye (eller strax utanför nye ifrån Vetlanda håller sätt). Gårdsbrunnar, gödselstackar eller utedass? Platser där missing people ändå inte får söka pga att de blir privat mark.
De läskigaste i allt de här känner jag ändå är att de häktade fortsätter hålla tyst 😱
Varför tror du att MP inte får söka på privat mark?
Citera
2022-10-29, 08:19
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ja, MP har ibland hittat lik. Oops. MP söker efter levande personer, så det är såklart lite pinsamt. Polisen har dock blivit bättre på MP-vallande med tiden.
Du bara svamlar ju!

MP söker efter försvunna personer, levande eller döda!

Begriper du inte bättre så håll käften din mupp!

Polisens resurser är mycket begränsade jämfört med MP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in