2022-10-27, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Varför SB inte nämns eller hörs mer om är därför att 300'an som är det Ukraina har, är mer eller mindre värdelös till annat än central/urban stridsföring. 300'an var aldrig gjord för något annat, och heller ej använd inom mer än ett fåtal tiers inom marinen(US) idag. 600'an har låtit vänta på sig men är levererad till Ukraina, men även denna är gjord för urban stridsföring med specificikt mål alt enskilt högvärdemål på vischan. Dessa skall inte blandas ihop med de stora playwoodkonstruktionerna från Iran och ej heller med Ukrainas egna OPT versioner. I Cherson kommer du nog få se desto fler SB användas om ett tag

OK då hoppas jag man får stor nytta av 600:an vid precisionsangrepp runt Kherson och nästa år i maj--juni i norra Krim. Jag tänker mig en tidtabell och att Krim kommer sist i tabellen.
Citera
2022-10-27, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
OK då hoppas jag man får stor nytta av 600:an vid precisionsangrepp runt Kherson och nästa år i maj--juni i norra Krim. Jag tänker mig en tidtabell och att Krim kommer sist i tabellen.

Din klocka fungerar utmärkt verkar det som. Perceptiv tid håller verket snurrande ja
Citera
2022-10-27, 23:57
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Svar - NEJ, det är den såklart inte

..precis vad jag trodde..

En utredning skall ju få jobba i "lugn och ro", och i ett eget tempo. Inte utsättas för utomstående påverkan eller annat tjafs. Det viktiga är ju att det går rätt till.

Således skall utredarna bara slänga på telefonröret tvärt. När snokande journalister, främmande makt eller andra tyckare ringer upp.

Samtidigt skall det sägas, att jag är inte avundsjuk på dessa utredare.
Citera
2022-10-27, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Är utredningen klar ?

Ja, uppenbarligen är utredingen kring sprängningen av Nord Stream klar.
Men … “Sweden refuses to share findings…”
USA kommer naturligtvis vilja ta del av utredningen.
Det kan bli tufft för Sverige annars.

https://www.reuters.com/world/europe/sweden-wont-share-nord-stream-investigation-findings-with-russia-pm-2022-10-10/
Citera
2022-10-28, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Vad får vi för pengarna av Ukraina? Inget. Vad får vi för pengarna av Ryssland? Billig olja och gas. Vad väljer du, svenne? Du väljer Ukraina.

Sverige använder inte ens gas, Fake-Einstein
Citera
2022-10-28, 00:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är en sak att träna rekryter med en T-62, men att springa runt med full-bumpor (granater med driv- men utan sprängladdning) i civila kläder*…?
https://twitter.com/ralee85/status/1585531865011822592?s=46&t=aaK4d3v457BQ_K-0EFEGqw

Hur kan man sakna 300’ uniformer om man har (iaf i teorin) en värnpliktsarmé?

*) med reservation för att detta är en för mig okänd svart rysk pansaruniformsrock.

T62 mot Javelins/AT4? Det blir konservburksöppnarkaoz för ryssen. De måste ha slagit i huvudet eller något. Hur fan tänkte man här? Stalins gamla epitet "Kvantitet är också en kvalitet!" = Nej! Möjligtvis för 60 år sedan, men världen går faktiskt vidare.
Citera
2022-10-28, 00:16
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det står inte var denna filmen är ifrån men det kan vara Odesa som har blivit hårt attackerat av moppedrönare senaste dagarna. Kan vara Gepard som skjuter med 30 mm kanon. Sova där kan man ju bara glömma fyfan!

https://twitter.com/gepardtatze/status/1585751923445014528
Citera
2022-10-28, 00:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du är ryss och vad jag skrev är vad hela det samlade väst har kommit överens om. Det är så det kommer att sluta, det är väst som bestämmer i världen och Ryssland ska ner på knä. Punkt.

Så är det och så kommer det att bli. Men det är fortfarande skönt att sitta ner och kissa, dessutom är det bra för prostatan.
Citera
2022-10-28, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ukraina har säkerligen ett övertag i drönarkriget men man hör väldigt lite om dom amerikanska Switchblade. Det är konstigt anser jag.

Säkerligen inte.
Problemet med amerikansk försvarsmateriel är att den tenderar att bli dyr och opraktisk. Dess värde för USA ligger inte i krigsduglighet utan i att vara det som NATO tvingas köpa. Dyrare blir bättre.
Exempel är denna amerikanska drönare för 80000 dollar.
https://www.youtube.com/watch?v=WbVOdU2gp4M
Vi kan jämföra med Shahed 136 20000 dollar (den som påstås komma från iran)
eller:
USA: Patriot-systemet (dyrt och föråldrat, men vad sverige behöver skaffa om vi vill in i nato)
Ryssland: S300/400 ( billigt och bra)
Citera
2022-10-28, 00:24
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Exakt! du glömde dock det tessalonikiska tillägget - om kruset inte var fyllt med vin så gjorde det ingen törstig ledsen!
Men ja - dina funderingar är spot on, därav sekretessen och försiktigheten

Det.., kände jag inte till. Tack !
(få ta en titt)
Citera
2022-10-28, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Från början var det en konflikt mellan Ryssland och Ukraina. Om Ukraina tar in stöd utifrån så måste ju ryssarna givetvis göra detsamma. Ju större övermakt ryssarna kan mobilisera desto snabbare är kriget över. Av rent humanitära skäl bör alla fredsälskande nationer hjälpa Ryssland att befria Ukraina från nazisterna.

Det är tvärtom.
Ju mer vi hjälper Ukraina desto snabbare kan kriget avslutas.
Citera
2022-10-28, 00:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Man fick tydligen ställa frågor till Putain efter talet men som vanligt så är det ju bara godkända frågor. Inget intressant framkom under frågorna heller så sammantaget inget nytt alls idag från Putain alltså. Frågorna finns översatta till tyska nedan.

https://twitter.com/patriot_singles/status/1585648795345305600

Innan det slog slint i huvudet så tillät Putin spontana frågor, då respekterade jag honom, och han gav ofta relevanta svar. Nu - nej!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in