2022-10-27, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Han kan inte räkna, även med ett elpris på 30 öre kostar det ca en krona med alla skatter, så han det kostar 50 öre ändå för varje ökad kWh. Om det blir samma stöd nästa år.

Om man tror man sparar pengar på öka sin förbrukning är man bra efterbliven.
Om man har fastpris sedan länge kan det vara business.
Citera
Medlem
Zingo2s avatar
Citat:
Elstödet på plats innan 1 november, och nu har man lagt det. Dagens datum får du kolla upp själv.

Men oavsett, det är en jävla skillnad på om man är lite tidsoptimist och en åtgärd blir en månad försenad mot om de t.ex sagt att det blir inget. Men nu anser jag inte att den är försenad iom dagens besked.

Bara löjligt att gnälla om att utbetalningen blir en månad senare. Hellre genomtänkt och lite senare än ett hafsverk
Ok, men som jag uppfattat det som lovats vet man inte när det ska betalas ut. Man vet inte heller vilka som ska betala ut det. Får vi pengarna innan nästa val?
När det gäller drivmedlet, lovade Ebba minst 5 kr lägre pris och Jimmie 10 kr, nu blir det 70 öre.😀😀
Allvarligt, hur ska detta kunna fungera? Detta är har man drivit i valrörelsen och jag och fler med mig är besvikna. När det gäller migration, så har de inte lika åsikt som dem. Det är ju SDs viktigaste del
Jimmie är smart. Vad skulle han sagt om han suttit i regering, när man vill sänks drivmedlet med 70 öre när han själv lovat 10 kr?
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Om man läser hönan Mellin får man intrycket av att detta är ett första paket för tidigare elkostnader. Är det så, eller har hon massuppfittat?
.https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/0QVj3g/lena-mellin-vi-far-ersattning-for-rakningar-vi-redan-betalt

Under torsdagen presenterade Kristersson och Busch delar av förslaget. Man måste säga att det var ett fiasko.

Inte för att det inte blir av – för det blir det. Utan för att de flesta säkert trodde att det handlade om framtida elräkningar. Inte dem man redan betalt.

.....

För det tredje är det oklart hur eventuell kompensation för oktober i år till och med september nästa år kan komma att se ut. Svenska kraftnät hoppas att ha ett förslag klart senast 15 november. Hur mycket pengar det i så fall skulle kunna handla om är ännu så länge också oklart.

Citera
2022-10-27, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Hur hanterar man de kunder som gått från ett lågt fast avtal till rörligt under året? Alla får ersättning oavsett avtal och pris

Jag fattar det som att det är 50 öre per kWh, oavsett kostnad i ens avtal.

Att man bundet sitt avtal ska inte påverka, då man får betala mer när priset är lågt. Även den med timavtal kommer ju att få 50 öre för den el han gått gratis
Citera
2022-10-27, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Man räknar väl med att du kommer förbruka lika mycket i år? Antar summan dras på immande elräkningar.
kommer att bli utbetalning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Om man har fastpris sedan länge kan det vara business.

Om du har 1 öre i fast pris hamnar du ändå runt 50 öre med skatterna, då går du plus minus noll. Och ingen har så lågt pris.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seranoskinkan
Du kommer inte lika långt på en liter/krona relativt distanserna i gläsbyggden i norrland, och priset är högre (ca 40öre) i snitt, samt att en bil förbrukar mycket mera vid kalla dagar, vid snöföre osvosv.
Slutkläm, en liter diesel kostar mera i norrland. samma argument med elpriserna, ett norrländskt hus konsumerar mindre el relativt ett södeländskt, då dem är bättre rustade för kyla. Det var inte värt att investera i trippelglasade fönster i Ystad för 3år sedan, men nu läcker dem värme och pengar buhuu
Exakt. Vi i norr vet hur vi skall isolera. Fjollorna bara snyftar
Citera
2022-10-27, 17:46
Medlem
DrVonAnkas avatar
Urbota dumt och slöseri med pengar.
Citera
2022-10-27, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
Ok, men som jag uppfattat det som lovats vet man inte när det ska betalas ut. Man vet inte heller vilka som ska betala ut det. Får vi pengarna innan nästa val?
När det gäller drivmedlet, lovade Ebba minst 5 kr lägre pris och Jimmie 10 kr, nu blir det 70 öre.😀😀
Allvarligt, hur ska detta kunna fungera? Detta är har man drivit i valrörelsen och jag och fler med mig är besvikna. När det gäller migration, så har de inte lika åsikt som dem. Det är ju SDs viktigaste del
Jimmie är smart. Vad skulle han sagt om han suttit i regering, när man vill sänks drivmedlet med 70 öre när han själv lovat 10 kr?

Annat ämne, så diskuterar inte det här.

Klart det kommer att betalas ut, men skulle det dröja till 2026 så ger jag dig rätt.
Citera
2022-10-27, 17:47
Avslutad
Citat:
Han kan inte räkna, även med ett elpris på 30 öre kostar det ca en krona med alla skatter, så han det kostar 50 öre ändå för varje ökad kWh. Om det blir samma stöd nästa år.

Om man tror man sparar pengar på öka sin förbrukning är man bra efterbliven.
Fast du missar nog en viktig poäng. Priset i vinter kommer förmodligen vara ohyggligt mycket dyrare än förra året. Med en likadan modell för kompensation nästa år som tar hänsyn till medelpriset så kanske vi snackar 3-4kr/kWh i återbetalning. Då är det plötsligt väldigt lönsamt att förbruka el för totalt 1kr/kWh i år.

Fast det förutsätter att modellen är oförändrad och att elpriset blir lika dyrt som befarat.
Senast redigerad av trazke 2022-10-27 kl. 17:51.
Citera
2022-10-27, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är ju faktiskt både en osolidarisk och komplett huvudlös beräkningsmodell. Till och med sämre än den som S genomdrev i vintras.
Kan du vara lite mer konkret vad du menar men "osolidarisk och komplett huvudlös beräkningsmodell".
Citera
2022-10-27, 17:48
Medlem
Citat:

Om du har 1 öre i fast pris hamnar du ändå runt 50 öre med skatterna, då går du plus minus noll. Och ingen har så lågt pris.
Jo, lite bitcoin mining och du är igång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in