2022-10-27, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbossjonas
Ett riktigt piss stöd! Dom borde ha lagt ett pristsk på säg 75 öre! Många kommer frysa i vinter
Det du beskriver kallas planekonomi. Trodde att vi hade lagt det bakom oss.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det är det naturligtvis. Men el kanske inte ska användas till uppvärmning t.ex i den omfattningen det görs och har gjorts i Sverige de senaste decennierna. Eller ska och ska men de allra flesta som får problem nu har ju någon form av eluppvärmning, sen drabbar det företag också naturligtvis. Och de prisökningarna vi ser nu är ju inte bra någonstans men och beror väl på en rad orsaker. T.ex får vi ju elpriser närmare andra länder som aldrig haft så billig el som vi har haft och t.ex inte har eluppvärmda bostäder i samma omfattning (tror jag iaf)

Ska och ska. Om den svenska modellen utifrån svenska förutsättningar tillåtits varit kvar, innan klåfingriga politiker fick för sig att avreglera och lägga ner kärnkraft, så skulle Sverige ha låga elpriser. Att samma politiker beskrev en avreglerad elmarknad med lägre priser och stabilare kraftleverans är ju bara så galet det kan bli.

Det minsta man kan kräva i ett land är väl en grundläggande, långsiktig och stabil energipolitik? Det ska väl inte läggas över på enskilda att läsa sin elsituation själva? den som tycker det måste ju vara helt emot ett gemensamt VA-system och fjärrvärme.

Det som tillåtits ske är ett brutalt brott mot allt det ett samhälle ska vila på. Det är speciellt allvarligt i ett land som har så mycket mörker och så mycket vinter som Sverige. Om man under detta sekel byggt upp samhället på el så ska man väl inte helt plötsligt börja ställa den som har ett eluppvärmt hus till ansvar för att den borde ha tänkt till bättre? Jag brukar säga att inte ens elbolagen anade vad som var på väg i fjol. I början på detta år kunde man fortfarande teckna tämligen förmånliga avtal över längre period. Det visar hur rudimentär och ointelligent elmarknaden är och den största boven är politiker som jagat efter gröns omställning till varje pris. Ett pris som nu medborgarna dyrt får betala.
Citera
Medlem
seranoskinkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Norrlänningar får ingenting, vad tycker ni om det? Ångrar ni att ni röstade på sd och M?
Norrländningarna röstade Rött så in i helvete. Tycker personligen det är katastrofalt beslut. En sak norrländningarna har billigare är Elen, och inte fan får dom bidrag för högre dieselprioser. men såfort curlade söderlänningar för det lite kallt om fötterna ska man ge pengar åt höger och vänster.
Bor ej i norrland med had jag varit dem hade jag Utropa regionen till en självständig provins
Citera
2022-10-27, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindaMertz
Det beror på att ni alstrar energi mellan bröder och systrar uppe i ödemarken i norrland. Sen sparar ni pengar på att inte ha inomhusavlopp.
Ni lever ju förfan som på stenåldern där uppe i skogen 🤣

Hellre el här i södra Sverige för att kunna ha ett modernt liv än att sitta och skita på ett utedass med stearinljus i handen. Förstår aldrig hur någon kan vilja leva så, men å andra sidan är det svårt att försöka förstå hur ett kommunist svin resonerar. 😉

Kram
Li

Hahahaha tack för dagens skratt! 😆

Ja du det är fan kul med fördomarna av balkongbiologer och feministhäxorna i södra Sverige som verkligen har noll koll på någonting utanför tullarna 🤦
Citera
Medlem
Jaha, retroaktivt för de som vad, redan fått tusenlappar för att deras elkonsumtion var skyhög? Den vinter som nu kommer då, det borde väl vara det som ska prioriteras?! Politiker lovar, ljuger och kör över alla, fyfan!
Citera
Medlem
Zingo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Har det betydelse om du får pengarna en månad senare? Det blir ju samma summa. Och att det är på plats är inte samma som att pengarna ska vara utbetalda.

Sluta gnäll nu.
Enligt mig har man lovat saker, som inte stämmer. Har du en annan åsikt?
Citera
2022-10-27, 17:27
Medlem
GeorgeCostanza123s avatar
Någon som vet hur det fungerar om man till exempel köpte en villa för 1 månad sedan och tecknade ett elavtal i samband med detta?
Citera
2022-10-27, 17:28
Medlem
ormbitens avatar
Regeringen borde faktiskt inte införa något elprisstöd överhuvudtaget!

Vad blir nästa? Ett räntestöd till dom som har höga räntekostnader för sitt bolån?

Alla former av liknande stöd eldar bara på inflationen ytterligare och det blir sju resor värre i framtiden.

Gör så att människor kan leva på inkomsterna och pensionerna istället.

Och det som har eldat på inflationen allra mest är högre dieselkostnader som slår mot precis ALLT i samhället. Är det något dom kanske borde göra så är det att ta bort skatterna på diesel och helt slopa reduktionsplikten, men då kliver genast någon klimatförespråkare fram och hävdar att det kommer att bli 45 grader varmt i Sverige om hundra år... Sicket Bullshit det är överallt!
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej så är det givetvis inte. Det som gäller är att 70 % ska reserveras för export. Om Sverige skulle producera på en högre nivå än nu skulle en mindre mängd behöva importeras. Alla är rörande överens, även Vattenfalls VD, att om kärnkraften fått vara kvar skulle svenska elpriser varit längre över hela landet.

Om man blicka tillbaka på elpriset under året har ju Tyskland legat högre än Sverige. Det är ju således inte på det sättet att hela det tyska priset slår igenom i Sverige.
Men under hur många timmar importerade vi el i fjol? Har för mig att det rörde sig om knappt 2 dygn totalt?

Om nu 70% skall reserveras för export så tycker jag att vi gott och väl bidragit med vad som kan förväntas och att producenterna bör kunna åläggas att leverera resterande 30% till mer rimliga priser inom landet.
Citera
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Det är bara att hålla tummarna för det. Har man 30 öre/kwh så tjänar man på att maxa all elförbrukning. Har någon ett bra tips på hur jag bäst maxar? Köra utomhuspoolen i 40 grader hela vintern? Bastum på 110 grader dygnet runt?
Det här är för året som gått, nästa år så är det inget valår så då lär du få ta hela kostnaden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seranoskinkan
Norrländningarna röstade Rött så in i helvete. Tycker personligen det är katastrofalt beslut. En sak norrländningarna har billigare är Elen, och inte fan får dom bidrag för högre dieselprioser. men såfort curlade söderlänningar för det lite kallt om fötterna ska man ge pengar åt höger och vänster.
Bor ej i norrland med had jag varit dem hade jag Utropa regionen till en självständig provins

Hade dieseln kostat 250 kr litern hade du haft en poäng, men nu gör den inte det, utan i princip allt är subventionerat i norrland.
Citera
2022-10-27, 17:29
Medlem
jackflashs avatar
[quote=Arnebrylenius|82193418]
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Har du bott under en sten? Såg du grafen på prisutvecklingen? Norrlänningar har i stort sett samma priser som för två år sedan. De har tiofaldigats i söder. Ge mig en enda bra anledning till att SE1 & 2 skall ha stöd? De områdena borde inte fått det förra omgången heller.

Vi är ETT land. Kryp fram under Din sten. Subventioner från Norr till Söder har skett i decennier. Energi, malmen (som göder Sveriges statskassa) skogen och kompetens. Dags att betala..."snyft-snyft"....

Om vi är ett land hade vi inte haft olika elprisområden. Det har vi nu och DET om något är orättvist så det förslår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in