2022-10-22, 22:34
Medlem
TheTransporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThunaGretberg
Jag skulle gärna ta emot tips på hur jag ska utöka mitt månadssparande för min son. Sparhorisont är 18 år.

Jag har just nu endast Spiltan Aktiefond invesrmentbolag men ska inom kort dubblera sparandet och tänkte därför utöka med en eller två fonder till.

Jag är inte speciellt kunnig eller intresserad så tänker att nån här kanske kan ge mig råd i detta.

Antingen väljer du en global indexfond 65-70% USA eller så väljer du en ren USA indexfond.

Du behöver inte göra det svårare än så.
Citera
2022-10-25, 21:20
Medlem
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 30%
Länsförsäkringar Global Indexnära - 30%
Swedbank Ny Teknik - 10%
AMF Aktiefond Småbolag - 10%
SEB Sverige Indexnära - 20%

Mitt innehav ovanför.
Vad tror ni om dom här?
Citera
2022-10-25, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoloid
Swedbank Ny Teknik - 10%

Mitt innehav ovanför.
Vad tror ni om dom här?
Om du bor och arbetar i Sverige skulle jag säga att du är överexponerad mot Sverige med ovanstående upplägg.

Det är fina fonder, men jag skulle ändå öka i Länsförsäkringars Globala indexnära fond, gärna upp till 70%.

Jag skulle skippa Swedbank Ny Teknik och AMF småbolag. Den första anser jag vara en jippo fond och den andra alltför volatil. Istället skulle jag minska till 15% i SEB Sverige Indexnära eller byta till SP Alla Bolag Sverige.

Resterande 15% skulle jag placer i en billig indexföljande Emerging Market fond.
Senast redigerad av Wisconsin-Nights 2022-10-25 kl. 22:12.
Citera
2022-10-25, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Om du bor och arbetar i Sverige skulle jag säga att du är överexponerad mot Sverige med ovanstående upplägg.

Det är fina fonder, men jag skulle ändå öka i Länsförsäkringars Globala indexnära fond, gärna upp till 70%.

Jag skulle skippa Swedbank Ny Teknik och AMF småbolag. Den första anser jag vara en jippo fond och den andra alltför volatil. Istället skulle jag öka till 30% i SEB Sverige Indexnära eller byta till SP Alla Bolag Sverige.
Ja AMF Småbolag har jag märkt är väldigt volatil men jag har gått back ganska mycket på den så jag vill inte riktigt sälja den än för ens den har tagit sig lite mera.
Samma med Swedbank NT att jag ligger en del minus på den.
Citera
2022-10-25, 22:19
Medlem
Citat:
Ja AMF Småbolag har jag märkt är väldigt volatil men jag har gått back ganska mycket på den så jag vill inte riktigt sälja den än för ens den har tagit sig lite mera.
Samma med Swedbank NT att jag ligger en del minus på den.
Jag har haft en småbolagsfond själv, och när det går bra så går det riktigt bra. Och när det går dåligt så går det riktigt dåligt.

En indexföljande Global fond svajjar inte lika mycket. Tyvärr är jag dålig på att följ mina egna råd. Jag ligger ordentligt back i en Fastighetsfond, en fondtyp som jag själv inte ens tycker att man ska äga. Jag var girig och trodde att jag skulle tjäna några enkla tusenlappar i slutet av förra året.
Citera
2022-10-26, 12:28
Medlem
Citat:
Swedbank Ny Teknik - 10%

Mitt innehav ovanför.
Vad tror ni om dom här?

Du har, i runda slängar, 65% exponering mot Sverige och 35% mot övriga västvärlden. Du har ingen exponering alls mot tillväxtmarknader. Oavsett hur man vrider och vänder på det så är det en extremt skev exponering, som gör dig extremt beroende av den svenska börsmarknaden.

Det sannolikt viktigaste rådet som du kan få är att breda exponeringen betydligt, vilket enklast görs genom att uttöka andelen som Länsförsäkringar Global Indexnära utgör i portföljen. En liten exponering mot tillväxtmarknader är också önskvärt, eftersom dessa länder saknas i globalfonden. Det behöver nödvändigtvis inte vara en stor exponering, 5-15%, men den bör ändå finnas med.

Vad gäller de svenska fonderna så har du valt några riktiga klassiker; men det innebär inte nödvändigtvis att det är rätt eller att de skall kombineras hursomhelst. Exempelvis så är det största innehavet i Spiltan Aktiefond Investmentbolag Investor AB, vilket är det näst största innehavet i SEB Sverige Indexnära. Dessa överlappningar skapar bara en överdrivet komplicerat portfölj där vissa företag kan få alldeles för stor vikt, och vice versa.

Det enkla svaret är att allt du behöver när det gäller svenska fonder är en heltäckande svensk indexfond, och den billigaste här är PLUS Allabolag Sverige Index. "Fonden är en passivt förvaltad värdepappersfond som investerar i samtliga cirka 330 bolag noterade på Nasdaq OMX Stockholmbörsen." Varför skulle man behöva en annan fond för den svenska börsmarknaden?

Sist men inte minst så rekommenderar jag dig att slänga skitfonden Swedbank Robur Ny Teknik så långt bort från portföljen du bara kan komma. Aktivt förvaltade fonder existerar endast för att berika fondförvaltare och deras banker. Den absoluta majoriteten av aktivt förvaltade fonder underpresterar index på lång sikt, och endast ett fåtal lyckas att utprestera (vilket i den absoluta majoriteten av fall har att göra med ren och skär tur). Bild som visar på att aktivt förvaltade fonder är bedräge.. skräp Källa från vilken bilden är tagen
Citera
2022-10-26, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0lters
Du har, i runda slängar, 65% exponering mot Sverige och 35% mot övriga västvärlden. Du har ingen exponering alls mot tillväxtmarknader. Oavsett hur man vrider och vänder på det så är det en extremt skev exponering, som gör dig extremt beroende av den svenska börsmarknaden.

Det sannolikt viktigaste rådet som du kan få är att breda exponeringen betydligt, vilket enklast görs genom att uttöka andelen som Länsförsäkringar Global Indexnära utgör i portföljen. En liten exponering mot tillväxtmarknader är också önskvärt, eftersom dessa länder saknas i globalfonden. Det behöver nödvändigtvis inte vara en stor exponering, 5-15%, men den bör ändå finnas med.

Vad gäller de svenska fonderna så har du valt några riktiga klassiker; men det innebär inte nödvändigtvis att det är rätt eller att de skall kombineras hursomhelst. Exempelvis så är det största innehavet i Spiltan Aktiefond Investmentbolag Investor AB, vilket är det näst största innehavet i SEB Sverige Indexnära. Dessa överlappningar skapar bara en överdrivet komplicerat portfölj där vissa företag kan få alldeles för stor vikt, och vice versa.

Det enkla svaret är att allt du behöver när det gäller svenska fonder är en heltäckande svensk indexfond, och den billigaste här är PLUS Allabolag Sverige Index. "Fonden är en passivt förvaltad värdepappersfond som investerar i samtliga cirka 330 bolag noterade på Nasdaq OMX Stockholmbörsen." Varför skulle man behöva en annan fond för den svenska börsmarknaden?

Sist men inte minst så rekommenderar jag dig att slänga skitfonden Swedbank Robur Ny Teknik så långt bort från portföljen du bara kan komma. Aktivt förvaltade fonder existerar endast för att berika fondförvaltare och deras banker. Den absoluta majoriteten av aktivt förvaltade fonder underpresterar index på lång sikt, och endast ett fåtal lyckas att utprestera (vilket i den absoluta majoriteten av fall har att göra med ren och skär tur). Bild som visar på att aktivt förvaltade fonder är bedräge.. skräp Källa från vilken bilden är tagen
Tack för ett utförligt och matnyttigt inlägg!
Då kanske jag ska sälja av SEB och AMF fonderna och satsa på en fond riktad mot tillväxtmarknaden?
Vilken fond kan du tipsa om då?
Citera
2022-10-26, 16:24
Medlem
Citat:
Tack för ett utförligt och matnyttigt inlägg!
Då kanske jag ska sälja av SEB och AMF fonderna och satsa på en fond riktad mot tillväxtmarknaden?
Vilken fond kan du tipsa om då?

Ifall du har Avanza så är Avanza Emerging Markets bäst. Ifall du ej har det så har Länsförsäkringar och Storebrand bra alternativ.
https://imgur.com/a/ZvqXh82
Citera
2022-10-27, 11:56
Medlem
yustris avatar
Någon som har åsikter och förslag på fonder som kan bytas ut med denna portfölj!

DNB Global Indeks
Handelsbanken USA Ind Crit A1 SEK
PLUS mikrobolag
Swedbank Robur small cap USA
Proethos fond

Är medveten om att portföljen inte innehåller någon tillväxtmarknadsfond.

Tacksam för svar!
Citera
2022-10-27, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yustri
Någon som har åsikter och förslag på fonder som kan bytas ut med denna portfölj!

DNB Global Indeks
Handelsbanken USA Ind Crit A1 SEK
PLUS mikrobolag
Swedbank Robur small cap USA
Proethos fond

Är medveten om att portföljen inte innehåller någon tillväxtmarknadsfond.

Tacksam för svar!

DNB Global Indeks, vilket är en bra global indexfond, innehåller 70% USA. Du behöver således inte en USA-fond på detta, eftersom du redan har en fullgod exponering mot USA genom globalfonden.

Swedbank Robur small cap USA såg dyr ut; riktigt jävla dyr faktiskt. Är du verkligen så sugen på att betala 1,45% per år? Förstår att den har gått bra de senaste åren, men det är inte argument för att den kommer att gå bra i framtiden. Aktivt förvaltade fonder skall aldrig förekomma i en portfölj. Ifall du insisterar på en småbolagsfond så finns Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK.

Utifrån paragrafen ovan så tror jag du förstår vad jag tycker om Proethos Fond också.

I mångt och mycket så tycker jag att man skall hålla saker väldigt simpelt, och billigt. Det finns ingen evidens för att aktivt förvaltade fonder utpresterar sina index på lång sikt, och ifall de gör det så är det nästan alltid till följd av ren tur. En global indexfond, en tillväxtmarknadsindexfond, och om man insisterar kanske en svensk indexfond, är i princip det man behöver.
Citera
2022-10-27, 13:06
Medlem
yustris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0lters
DNB Global Indeks, vilket är en bra global indexfond, innehåller 70% USA. Du behöver således inte en USA-fond på detta, eftersom du redan har en fullgod exponering mot USA genom globalfonden.

Swedbank Robur small cap USA såg dyr ut; riktigt jävla dyr faktiskt. Är du verkligen så sugen på att betala 1,45% per år? Förstår att den har gått bra de senaste åren, men det är inte argument för att den kommer att gå bra i framtiden. Aktivt förvaltade fonder skall aldrig förekomma i en portfölj. Ifall du insisterar på en småbolagsfond så finns Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK.

Utifrån paragrafen ovan så tror jag du förstår vad jag tycker om Proethos Fond också.

I mångt och mycket så tycker jag att man skall hålla saker väldigt simpelt, och billigt. Det finns ingen evidens för att aktivt förvaltade fonder utpresterar sina index på lång sikt, och ifall de gör det så är det nästan alltid till följd av ren tur. En global indexfond, en tillväxtmarknadsindexfond, och om man insisterar kanske en svensk indexfond, är i princip det man behöver.

Jag håller med ditt argument om att en global indexfond och en usa fond blir kaka på kaka. Avkastningen USA indexfonden i porföljen har är dock väldigt bra med tanke på den låga avgiften.

Instämmer även om att Swedbank Robur small cap har en jävligt dyr avgift och är aktivt förvaltad. Tycker att den har bättre avkastning än Handelsbanken Gl småbolag men den är förmodligen bättre långsiktigt möjligen.

Vad tycker du om Proethos fond?

Mvh
Citera
2022-10-27, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yustri
Jag håller med ditt argument om att en global indexfond och en usa fond blir kaka på kaka. Avkastningen USA indexfonden i porföljen har är dock väldigt bra med tanke på den låga avgiften.

Instämmer även om att Swedbank Robur small cap har en jävligt dyr avgift och är aktivt förvaltad. Tycker att den har bättre avkastning än Handelsbanken Gl småbolag men den är förmodligen bättre långsiktigt möjligen.

Vad tycker du om Proethos fond?

Mvh

Problemet med att säga att "avkastningen är bättre" är att det inte säger någonting om framtiden. Den amerikanska börsmarknaden har presterat väldigt väl under det senaste decenniet, men att köpa fonder baserat på detta är givetvis inte ett sunt beslut. Det sunda är att utgå från att marknaden är effektiv och att bolagen är prissatta på ett rimligt sätt, och det logiska blir därmed att helt enkelt följa världsmarknaden.

För den aktivt förvaltade småbolagsfonden så är logiken snarlik; bara för att den har presterat bra så innebär det inte att den kommer att göra så i framtiden. Faktum är att det motsatta brukar vara sant.

Det finns tydlig evidens för att aktivt förvaltade fonder ej klarar av att utprestera index på lång sikt. Proethos Fond är en aktivt förvaltad fond, och skall därför undvikas. Det ringer dessutom en hel del varningssignaler i mitt huvud när det kommer till produkter som säljer sig som "good guys" (i detta fall genom att "PROETHOS fond investerar i lösningen på klimatkrisen"). Det låter mest som ett försäljningsknep för att få folk att köpa produkten.

Lägger in två länkar som väl stödjer mina argument.
https://www.ifa.com/articles/despite_brief_reprieve_2018_spiva_report_reveals_a ctive_funds_fail_dent_indexing_lead_-_works/
https://www.franklintempleton.com/forms-literature/download/ALLOC-FL
Senast redigerad av B0lters 2022-10-27 kl. 16:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in