2022-10-27, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Nej. Norra Sverige glöms inte bort. Lägg av med det där jävla tramset. Norra Sverige behöver inget stöd, eftersom elpriserna där redan är så förbannat billiga. De har redan en klar fördel när det kommer till elpriser.

Parasiter? Det är sydsvenska pengar som möjliggjort all form av urbanisering och utvinning av naturresurser i Norr. Hade inte syd lagt dessa pengar på norr hade det fortfarande varit en ödemark. Vem är det som parasiterar på vem egentligen. De kommuner som mottar störst kostnadsutjämningsbidrag per invånare är små kommuner i Norrlands inland.

Så som sagt, vem är det som parasiterar på vem egentligen. Jävla inavel.

Kanske det är så, men de pengarna har ni inavel i söder fått tillbaka tusenfalt! Du kanske är för dum i huvudet för dylika diskussioner, men kolla bara paybacktiden för ett! Vattenkraftverk. Byarna och samhällena i norr blev rövknullade då vattenkraften anlades. Tillfälliga jobb i några år. Nu sköts kraftstationerna automatiskt. Ja, de som gick med på detta var inte förutseende. Inavel knappast mer än hos er. Mer behöver jag inte säga. Tror du dessutom är en bidragstagare med fjortismusch som sitter ensam på ditt rum på grund av social fobi.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Kul förövrigt att detta kostar 55miljarder, det hade räckt till ett nytt kärnkraftverk som enligt magda är för dyrt att bygga.

Om elen kostar 4-5kr i per kWh i norr i vinter blir det dyrt. En villa i norr förbrukar betydligt mer än en villa i söder på vintern.
Citera
Medlem
Är det inte bisarrt att basera det per konsumerad kwh? Om jag bränner på alla lampor,ugn diskmaskin osv på natten då priset är lägre än ersättningen, får jag då betalt för att konsumera el?
Citera
2022-10-27, 16:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Du förstår vad jag menade men det är inget som skulle fungera och det vet man, Modellen är fel men problemet är Norra delen glöms bort av regeringen och Uffe sade han skulle vara hela Sveriges statsminister bättre säga då halva Sveriges statsminister passar bättre!

Faktum är ju att det inte är så att de undantagit norra Sverige. Vad som skett är att Svenska kraftnäts subventionsmodell inte täcker de elpriser som var i SE1 och SE2 fram till augusti. Tyvärr är ju verkligheten annorlunda än historien och det som hände i september är ju att SE1 och SE2 fått det högst noterade elpriset någonsin. Elpriset på rörligt avtal har historiskt aldrig varit över 70 öre/kWh. I september blev det en bra blir över en krona. Det verkar även som det skett en prisutjämning mellan elområdena på senare tid.

Det som kommer att hända framöver är väl att regeringen inför ett elområde eller ett prisområde för hela Sverige. Det är ju så i Finland. Det lär väl permanenta ett elpris på cirka 1:50 so allra lägst och toppa på 4 kronor. De ljusblå politikerna i norr som jobbar för högtryck med att etablera industrier där har i vanlig ordning inte räknat med alla aspekter i kalkylen. Industrin kommer att äta el och driva upp priset för hushållen på astronomiska nivåer. Då kan det vara en fördel med ett prisområde och förhoppningsvis fattar träskallarna att det kommer att kosta mer än det smakar med etableringarna.
Citera
2022-10-27, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Jag vill ha elbidrag till att värma upp pool och bastu. Får jag det ?

Om du bor i område 3 eller 4. Skriv till brunblå regeringen, går nog att ordna.
Citera
2022-10-27, 16:16
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Jag vill ha elbidrag till att värma upp pool och bastu. Får jag det ?

Ja. De som värmt upp pool och bastu i elområde 3 och 4 förra vintern får ett högre bidrag än de som inte gjorde det.
Citera
2022-10-27, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Lätt att säga när soc betalar för din lägenhet i Rocksta

Tror du verkligen att det fungerar, att straffa vanligt folk för beslut som ledningen har tagit? Starkt tänkt, gick du ens ur grundskolan. Nej, förmodligen inte.

Wtf?! hur får du fram det resonemanget?
Jag klagar för jag har gjort rätt för mig. Jag har köpt en dyr villa för jag har råd, jag har investerat i min fastighet för att sänka mina kostnader m.m. för att inte hamna i en prekär situation.
vad har du gjort? du har överkonsumerat, du är en lyxfällekandidat och har inte råd med att betala det mest basala, elräkningen.
Citera
2022-10-27, 16:17
Medlem
-Tesla-s avatar
Så ju mer du förbrukar ju mer tjänar du? Få kommer alla med batterier att ladda upp och ladda ur konstant.
Citera
2022-10-27, 16:17
Medlem
paggans avatar
Så här svarar de om man flyttat:

Stödet går till den som har elnätsavtal för uttagspunkten.

Anslutningen mellan din elanläggning och ditt elnätsföretag elnät kallas för uttagspunkt. Stödet fördelas efter uttagspunkt i elnätet. Det betalas ut till den elanvändare som har elnätsavtal för uttagspunkten vid en bestämd tidpunkt (så kallad brytpunkt). Stödet kommer alltså att gå till det personnummer, samordningsnummer eller organisationsnummer som står på elnätsavtalet vid brytpunkten.

Brytpunkten är satt till dagen efter Energimarknadsinspektionen har fattat sitt beslut om Svenska kraftnäts ansökan. Vi kan nu inte säga exakt datum för brytpunkten.

Observera att stöd inte kommer att betalas ut till elanvändare med uttagspunkter belägna i elområde SE1 och SE2. Det beror på att medelpriset i dessa elområden inte har överstigit det Nationella referenspriset på 75 öre, under perioden oktober 2021–september 2022.
Citera
2022-10-27, 16:18
Medlem
Som vanligt får "Norrland" subventionera sörlänningar..... Kan VI få tillbaka på ökat Dieselpris ? Svar Nej. Kan VI få tillbaka på ökat bensinpris ? Svar Nej. Finns fungerande kollektivtrafik ? Svar Nej. Har vi överflöd av energi, skog och malm ? Svar JA. Sov Gott Sverige, vilken jävla skam. Tog 9 dagar innan de fula trynena visade sitt rätta jag. U.K sa : - "Vi ska ena Sverige, inte splittra" , och vad säger profeten Åkesson ? Som har stort väljarstöd i elområde 1 och 2. Vilket skämt nya regeringen är.
Citera
2022-10-27, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Tesla-
Så ju mer du förbrukar ju mer tjänar du? Få kommer alla med batterier att ladda upp och ladda ur konstant.

ja, fast det har ju vart cp dyrt. Men säg att du har fast pris, ja då jävlar.
Citera
2022-10-27, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Om elen kostar 4-5kr i per kWh i norr i vinter blir det dyrt. En villa i norr förbrukar betydligt mer än en villa i söder på vintern.
Vi har ved och är inga fjollor som fryser bara för att det är +11 grader inomhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in