2022-10-27, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrattan
Jag hyser inget förakt mot Norrland annat än era röstvanor. Det är varken södern som snyltar på norr eller tvärtom, förutom att slempölen Malmö snyltar på båda två. I Norrland produceras el och råvaror, och i Svea/Göta finns den folkmängd och affärsverksamhet som gör Sverige till ett land i stället för en norsk/finsk provins. Det är väl en bra kombination?

Är våra röstvanor konstiga när du ser vad som nu sker?
Sverige snyltar på Norrland. Om vi var självständiga så skulle folket vara tvingade att komma till Norrland istället. Sverige avfolkar Norrland från vår potential. Sverige skulle vara ett fattigt u-land utan Norrlands resurser. Dags skära av parasiten Sverige.
Citera
2022-10-27, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Vad händer med de som flyttat till nytt boende detta år? Får de ingenting?

Låt oss säga att A och B bott tillsammans. De har separerat. B flyttar och A behåller huset.
A lär ju få ta del av elstödet då denne bor kvar i fastigheten men vad händer med B som flyttat till nytt boende?

B får ersättning för den förbrukningen som det nya boendet har haft under det tidigare året.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast då hade det inte funnits lika starka incitament till att hålla förbrukningen nere.

Jodå, jag tror inte att de slösar i Norge. Genomsnittspriset på el i Sverige de senaste 20 åren har varit 40 öre utan att det slösats enormt. Det som höjt priset är ju en marknadsmodell som inte fungerar och en nedläggning i Sverige och Europa som drivits genom en osund tro på grön omställning.
Citera
Medlem
Klokt! Jag har en bekant i Värmland som gick plus efter att norra Sverige fick el-kompensation sist. Pengar rätt in på sparkontot. Var finns logiken där?
Citera
2022-10-27, 16:07
Moderator
HelgeBuks avatar
De kunde ju lägga de där 55 miljarderna på att bygga några kraftverk i område 3 och 4 istället kan man tycka...

Lär en man att fiska osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Emhan
Klokt! Jag har en bekant i Värmland som gick plus efter att norra Sverige fick el-kompensation sist. Pengar rätt in på sparkontot. Var finns logiken där?

Jag gick rätt mycket plus på senaste elkompensationen eftersom jag hade bundet pris på 0,50/kWh förra vintern. Idiotiskt system således.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Hur fan är det era pengar? Ni får väl för fan stå ert kast när ni hela tiden säger nej till all utbyggd elproduktion? Vi i Norrland säger hela tiden ja. Har byggts mer vindkraft i Norrland än i hela Sverige.

Hur är det syds pengar? Jo mitt lille norrländska inavel - det ska jag berätta för dig lilla vän.

Det är för att SYD HAR BETALT DOM i form av flaskhalsavgifter, även kallad kapacitetsavgifter. Jävla pucko alltså. Du kan väl googla innan du uttalar dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucciani
Det som sker är ytterligare en polarisering-psyop nu när folk så smått börjar bli sams igen efter sprutfiaskot och apartheidförsöken.

Nu är det klassikern "nord mot syd" som dammas av, jag förutspår att vi kommer se ett ökat antal frustrerade aggressiva inlägg där våra kära Norrlänningar och våra kära Sörlänningar går till attack mot varandra med öppna spjäll i hätska utfall.

Samtidigt som vi lägligt nog glömmer att man gör bäst i att samarbeta som en enad nation mot våra gemensamma förtryckare som faktiskt orsakat situationen till att börja med. Divide et impera fortsätter att vara en mycket framgångsrik taktik för att hålla folket hanterbara för överheten

Jag vet inte vilka förtryckare sörlänningar har men Norrlänningars förtryckare sitter i regeringen i Stockholm med tillhörande SD-skåning patrasket utan någon norrländsk representation överhuvudtaget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klemo
Vi får dyrare el! Roligt att man inte står utanför!

Jävla stolpskott i hela regeringen.

LKAB står och planerar för att ställa om produktionen till el, ett projekt som tar lika mycket el som en stad med 50000 invånare så kommer regeringen och spontanhöjer elpriset med 50-100%.

Denna ändring är bokstavligen för att suga sörmalndskuk och låtsas som att man faktiskt gör något för majoriteten som bor i Sverige och helt frångår de geogrtafiske skälen till att elen är billigare i norr, nämligen att den tillverkas där.

Stämmer bra. Vi fick en riktig idiotregering. Den faller ihop snart. Högern har ju alltid haft näsan närmast mun, aldrig tänkt på helheten.
När norrland kollapsar så blir det dyrt för södern.
Citera
2022-10-27, 16:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Sverige kanske inte har råd med 90% och det är bra om det är lite incitament kvar att spara på el. Men säg att staten tar minst 50% över 75 öre. Som förslaget ligger nu kommer norrmännen köra på med el som vanligt medan svenskar hamnar hos kronofogden i massor. Bästa för många är att gömma undan sina tillgångar och säga upp sig från jobbet. Socialen täcker 100% av elräkningen....

Moderaterna uttryckte en strävan att följa Norge, men med 70 % subvention över en krona. Socialtjänsten täcker inte elräkningen rätt av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Och hur mycket tror du de sparat på sanslöst låga elpriser jämfört med syd? Mer än dina fjuttiga 4000 per person. Den saken är säker.

De har sparat för att överföringskapaciteten inte varit tillräckligt stor. På grund av södra landhalvan oförmåga att tänka långsiktigt.
Fan, ta ett djälva ansvar och härda istället för gnälla.
Citera
Medlem
Lastbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Hur fan är det era pengar? Ni får väl för fan stå ert kast när ni hela tiden säger nej till all utbyggd elproduktion? Vi i Norrland säger hela tiden ja. Har byggts mer vindkraft i Norrland än i hela Sverige.
Hur fan är det inte våra pengar vi får tillbaka? Inte vårt fel att miljötalibanerna lagt ner hälften av våra kärnkraftverk. Vindkraftverken kan ni stoppa upp i röven. Inget vi vill ha här nere. Däremot ny kärnkraft för att ersätta det som stängts ned.
Citera
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
B får ersättning för den förbrukningen som det nya boendet har haft under det tidigare året.

Tack för ditt svar. Och om det boendet i princip stått tomt utan förbrukning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in