2022-10-26, 16:56
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Håller med. ”Vi krigar mot hela NATO” är vad som basuneras ut från ryskt håll och är ett sätt att ”behålla hedern” när det blir oundvikligt att gå ut ur Ukraina. Då kan de även i fortsättning måla upp NATO som hotbild. Berättelsen kommer att vara att ”vi krossade Ukraina fram till att NATO gick in”. Det kommer att påstås att det fanns en massa NATO soldater där. Det kan bli så att de drar sig tillbaka innan Ukraina spränger den påhittade ”dirty bomb”. De gör det i så fall ”för fredens skull” och för att undvika ww3. Det är så Ryssland kör. Skapa kaos, lögner, falska påståenden och förvrida fakta. Sen navigerar de genom det på något sätt och säljer sina historier till hemmapubliken.

Ja, det är ett möjligt scenario, tyvärr.
Som sagt, Ryssland kommer alldrig att "kapitulera" för Ukraina. Det måste vara en mycket mäktigare fiende som USA eller NATO som helhet.
Det kan användas i propagandan internt, ett nederlag enbart mot Ukraina kan inte användas på det sättet.
Citera
2022-10-26, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Ja, det är ett möjligt scenario, tyvärr.
Som sagt, Ryssland kommer alldrig att "kapitulera" för Ukraina. Det måste vara en mycket mäktigare fiende som USA eller NATO som helhet.
Det kan användas i propagandan internt, ett nederlag enbart mot Ukraina kan inte användas på det sättet.

Kan mycket väl stämma. Det vi i väst inte förstår är att propagandan från Kreml inte är riktad till oss utan mot den ryska befolkningen. Att vi tycker den är lögnaktig och rent skrattretande spelar ingen roll. Det är inte oss den är riktad emot.

Det ryska folket har matats med så mycket lögner, halvlögner, absurda lögne, halvsanningarr och sanningar att de inte förstår eller bryr sig. De är ganska ointresserade om det är sant eller inte. För i deras värld så kan en lögn plötsligt vara sann, för att nästa dag vara en lögn igen. Eller tvärtom, eller inte alls. De har en helt annan definition av det mesta gentemot oss.

Det som sägs i propagandan är sant för att staten vill att det skall vara sant. Sen att jag "vet" att det är en lögn spelar ingen roll. Säger staten att det är sant så är det sant, till annat sägs... Att säga emot innebär fängelse eller värre.
Citera
2022-10-26, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Kan mycket väl stämma. Det vi i väst inte förstår är att propagandan från Kreml inte är riktad till oss utan mot den ryska befolkningen. Att vi tycker den är lögnaktig och rent skrattretande spelar ingen roll. Det är inte oss den är riktad emot.

Det ryska folket har matats med så mycket lögner, halvlögner, absurda lögne, halvsanningarr och sanningar att de inte förstår eller bryr sig. De är ganska ointresserade om det är sant eller inte. För i deras värld så kan en lögn plötsligt vara sann, för att nästa dag vara en lögn igen. Eller tvärtom, eller inte alls. De har en helt annan definition av det mesta gentemot oss.

Det som sägs i propagandan är sant för att staten vill att det skall vara sant. Sen att jag "vet" att det är en lögn spelar ingen roll. Säger staten att det är sant så är det sant, till annat sägs... Att säga emot innebär fängelse eller värre.
Och då kommer det att användas i många pr framöver som argument för att bygga upp den militära styrkan igen, för att kunna förtrycka befolkningen ännu mer och att motivera att man säljer ut sig till Kina.
Citera
2022-10-26, 19:25
Medlem
Fin flopp av tjetjenerna?
https://mobile.twitter.com/visegrad24/status/1584686512092090370
https://mobile.twitter.com/Tendar/status/1585271358455484416
Lite olika rapporter men det verkar ha dött några stycken i alla fall på grund av att de lade ut lite videos.
Citera
2022-10-26, 20:36
Medlem
Citat:
Fin flopp av tjetjenerna?
https://mobile.twitter.com/visegrad24/status/1584686512092090370
https://mobile.twitter.com/Tendar/status/1585271358455484416
Lite olika rapporter men det verkar ha dött några stycken i alla fall på grund av att de lade ut lite videos.

Film nr två. Tjetjenen med becknarväska vid ca 49 sekunder in

Sen slogs jag av hur rena de var. Titta på händerna, ser väldigt rena ut, ingen ingrodd smuts alls. Antingen är de världens renaste soldater eller så är de inte direkt "ute i skiten"... Samma med hjälmar och utrustning. Allt ser väldigt rent och prydligt ut...

Slutligen, fan vad punschiga de ser ut med sina skepparkransar. Jävla fult "mode" den typen av muslimer har. Jag vet orsaken till stilen, bara att den ser så jävla ful ut.
Citera
2022-10-26, 20:46
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Jo, men jag tänkte väl på beslutet och beskedet.
Beskedet (offentliggörandet) kan komma efter beslutet, det kan vara bra att ha utbildat ukrainarna och att ha levererat vapnen innan det blir allmänt känt.
Citat:
...

Sen slogs jag av hur rena de var. Titta på händerna, ser väldigt rena ut, ingen ingrodd smuts alls. Antingen är de världens renaste soldater eller så är de inte direkt "ute i skiten"... Samma med hjälmar och utrustning. Allt ser väldigt rent och prydligt ut...

...
Nymobiliserade och på väg till kriget kanske?
Citera
2022-10-26, 20:53
Medlem
Citat:
Film nr två. Tjetjenen med becknarväska vid ca 49 sekunder in

Slutligen, fan vad punschiga de ser ut med sina skepparkransar. Jävla fult "mode" den typen av muslimer har. Jag vet orsaken till stilen, bara att den ser så jävla ful ut.
Nu hoppas jag verkligen att många strök med i attacken men jag blev lite fundersam över filmen efter attacken.
De ser bara mjölade ut med lite fake blod. De är helt sansade och prisar gud. Den ena har en prick med blod precis mitt på näsan, den andra en rejäl fläck bak på huvudet. De är jäkligt snabba att precis filma skadan, han visar skicklig upp den. Borde de inte hjälpa i stället för att filma? Borde han med skadan inte behandlas lite mer försiktigt? Men jag kan absolut ha helt fel. Har ingen erfarenhet av att befinna mig i ett hus som blivit HIMARSat tillsammans med några troende getpojkar.
Citera
2022-10-26, 21:27
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Nu hoppas jag verkligen att många strök med i attacken men jag blev lite fundersam över filmen efter attacken.
De ser bara mjölade ut med lite fake blod. De är helt sansade och prisar gud. Den ena har en prick med blod precis mitt på näsan, den andra en rejäl fläck bak på huvudet. De är jäkligt snabba att precis filma skadan, han visar skicklig upp den. Borde de inte hjälpa i stället för att filma? Borde han med skadan inte behandlas lite mer försiktigt? Men jag kan absolut ha helt fel. Har ingen erfarenhet av att befinna mig i ett hus som blivit HIMARSat tillsammans med några troende getpojkar.

De har så snedvriden tro att om gud vill så överlever man, de är fullkittade dröjer sig i bakre leden och är ryssarnas reklampelare utåt. Men tror allt att de blir attackerade emellanåt deras sk actionvideos är ett jävla skämt. De händer mer när en Ukrainsk bonde hämtar en ryskbandvagn med en gammal traktor.
Det är inte för inte, hela västvärlden kallar dem Kadyrovs tiktok warriors
Citera
2022-10-26, 21:34
Medlem
Ser saker lite annorlunda eftersom jag har fel feel feeel i huvudet:

Ju mer stryk ryssarna får i Ukraina borde leda till att fler o fler av rysslands minoritetsområden
kaxar upp sig o om många gör slag i saken för att bli fria har ryssland svårt att hålla emot.

O systematiska mobiliseringsrekryteringen förstärker ju detta.

Om ryssland nu är så rikt borde om kunna rekrytera bland minoriteterna mot höga månadslöner
+ bra försäkringar
Citera
2022-10-26, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Du tror att Ryssland är ofarligt bara för att man är så utstuderat usla på krig att man startar krig som vem som helst som hade undersökt ukrainskt sentiment innan hade förstått att Ryssland förlorar?

Detta är ju varför NATO behövs. Rysslands totala uselhet gör dem oberäkneliga och trigger happy. Fråga ukrainsk civilbefolkning om de tycker det är så mysigt att bli bombade dag ut och dag in till ingen nytta? Detta krig hade trots allt inte skett om Ukraina varit med i NATO eller om NATO uttryckligen sagt att man avser att besegra Ryssland om Ryssland rör Ukraina.
Ryssen hade inget val om dom inte ville släppa Krim.
Citera
2022-10-26, 22:49
Medlem
Mer utstyr fra Tyskland og Australia.

Levert denne uken:
2 stk MARS II (tysk variant av M270A1 MLRS) med ammunisjon (totalt 5)
4 stk PzH 2000 (totalt 14)
2 stk USV (sjøgående droner)

Leveres senere:
6.100 flere skudd med 155 mm ammo (Kanskje også noe SMart og Excalibur)
186.000 stk 40 mm granater

30 Bushmaster MRAP (totalt 90)
Australia skal stille med instruktørsyrke på ca. 70 personer til Operasjon Interflex (opptrening av ukrainere i UK) etter nyttår.

Og så er NASAMS endelig snart klare. Det har vært mye frem og tilbake når de settes i drift.

Nå er det bekreftet at USA har mottatt to NASAMS, som snarlig skal utplasseres i Ukraina.
De to første systemene forventes å bli levert i løpet av de neste par ukene, ifølge en kilde i Pentagon, som også melder at Ukraina vil kunngjøre når de er i landet og i drift, skriver Defence News.
https://www.defensenews.com/pentagon/2022/10/25/ukraine-bound-nasams-are-in-us-hands-now-raytheon/
Citera
2022-10-27, 07:42
Medlem
Slovakien skickar nu alla sina Mig 29 till Ukraina. De har skaffat avtal om att Polen skall bevaka deras luftrum istället.

https://www.youtube.com/watch?v=pcjOX6X--CY
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in