2022-10-26, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Del 4 - Sammanfattning 26 oktober

Kom gärna med förslag på ändringar, rättelser eller info att lägga till.

Observera: När det står att en uppgift är osäker/obekräftad så är den just det: osäker och obekräftad. Uppgiften kommer då oftast från någon skribent i tråden. Uppgiften kan vara sann eller falsk.

Övrigt:
- JJ var hemma hos sin pappa på söndagen. Hon bodde där tidigare. H*dderödje 4 Nye. (Obekräftad uppgift/osäkert).
- Vädret den aktuella natten: Busväder. Mycket blåsigt och regn.
- Nederbörd natten till söndagen: 03:00 2.0 mm, 04:00 3.6 mm, 05:00 0.1 mm
- Rykten om att båda MGM rör sig i kretsar där det förekommer droger
- Pizzeria Arena, nära där Toves cykel hittats, ligger på samma adress där man grep 2 killar för människorov och våldtäkt den 24 aug. Den ena av dem är idag inlåst, den andra är vräkt enligt uppgift i tråden.
- "Jag tror hon är gömd någonstans i stan och att det är fler inblandade." Från en av Toves närståendes Instagram (pojkväns brors flickvän)
- Ang. den "svarta, mystiska bilen" på parkeringen mellan COOP och Taxi Touring. Uppgifter till TV4 pekar på att personerna på bilderna inte har med Toves försvinnande att göra.
- I söndags innan det kom ut med efterlysning så var det en bekant som promenerade i illharjen. Där mötte personen en man. Efteråt så inser personen att det var JJ's pappa. Annars väldigt, väldigt likt (Skriver användare sodastreamcoca)
Osäkert och obekräftat rykte från användare i tråden om att MGM ska ha varit involverade med personer som rånat en ICA-butik
De två MGM var ”involverade” i ett väpnat rån mot en liten Ica-butik i Vetlanda för snart ett år sedan. De två tjejerna var inte med vid rånet men rånarna, två män i 20-års åldern, drog till JJs lägenhet efter rånet med pengarna. Dagarna innan hade de fyra varit och festat på ett hotell och betett sig illa, viftat med vapenliknande föremål och tagit springnota.
Mycket, mycket osäkra rykten kring en viss JL: (ta uppgifterna med största möjliga nypa salt än så länge)
Användare Vitte uppger:
En av de häktade kvinnorna har lekt med en farlig 35-årig man ifrån Vetlanda som gillar småflickor, tvång o förnedring. Han jobbar under lång tid med skörare tjejer för att vinna ett förtroende.

- Sägs ha lägenhet på Lasarettsgaran, 200 meter från McD, mycket nära Toves pojkväns lägenhet.
- Sägs ha inte dykt upp på jobbet på 1 vecka.
- Sägs ha haft någon slags kontakt och lekar med en av MGM.
- Sägs behandla tjejer manipulativt och vidrigt
- Sägs vilja hålla tjejer fångna och som slavar
- Sägs ha mycket udda sexpreferenser
- JL finns på Lexbase. Dock inga brottmål, utan tvistemål (obetalda räkningar).
Mystiska händelser kring Lasarettsgatan (där Toves pojkvän och ca 200 meter från McD):

Explosion på Lasarettsgatan:
- Natten mot lördag 22 okt skedde en explosion i en lägenhet på Lasarettsgatan
- Ska enligt trådskribent vara samma adress som JL ska ha bott på.
- Äldre mannen i drabbad lägenhet hade uppgett att han egentligen inte bor i lägenheten men inte heller vet riktigt vem som har den egentligen.
- Äldre mannen skadad med bland annat blodig arm
- Äldre mannen påträffades utomhus. Polisens hundar ska sedan ha följt blodspåren till en lägenhet som man sedan har spärrat av.
- Man bedömer att mannen har skadat sig själv. (Aftonbladet)
- Polisen va snabbt på plats med hund som hittade gärningsmannen

Tidigare överfall på Lasarettsgatan:
Någon tjej skriver på Facebook:
”Jag blev alltså överfallen på Lasarettsgatan i Vetlanda nån gång runt 15.30 igår 23/5. Som tur var, var det en tjej som fick honom att släppa mig. Jag skulle gärna vilja få kontakt med denna tjejen. Om det är nån som vet nåt, snälla kontakta mej!”
Åklagaren och Domstolen:
- Förundersökningen leds av kammaråklagare Adam Rullman.
- Målnummer i Eksjö tingsrätt: B1877-22
- Häktningsframställan: https://file104.gofile.io/download/6030c5b6-7025-42a2-92f5-2f1de5b834d5/H%C3%A4ktningsframst%C3%A4llan%20.pdf
- Häktningsframställan (alternativ länk): https://gofile.io/d/9u09ZF
- Tidpunkten för människorovet enligt häktningsframställan: 02.30.
- Torsdagen 20 oktober; bägge MGM häktade på sannolika skäl misstänkta för människorov.
- MGM har fulla restriktioner i häktet.
– Det finns ingen släktskap eller familjeband mellan de inblandade men de är bekanta med varandra.
- Bägge MGM ska genomgå en så kallad paragraf 7-utredning. En paragraf 7-utredning utreder om någon lider av en allvarlig psykisk störning vid gärningstillfället.
- Minst en av MGM ska genomgå en personutredning.
- Bägge MGM har fått varsin offentliga försvarare utsedd; Mikael Svegfors och Maria Birkhammar.
- Åtal ska dock vara väckt senast 3/11, om inte förlängd häktning/åtalstid begärs av åklagaren.
Tidslinje:
Alla tider är cirka om inte annat anges

Lördag kväll 15 oktober: Tove och MGM uppges alla tre ha synts på Restaurang Nöjet.
00:15-tiden: Barchefen konverserar med "orolig" Tove i ca 10 minuter.
01.00: De tre kvinnorna lämnar Nöjet tillsammans. Enligt polisen går de norrut på Storgatan. Tove går med sin cykel. (Aftonbladet).
01:49: Tove pratar pojkvännen. Inget i samtalet tyder på att något inte ska stå rätt till. (Polisen).
Runt 02:30: Ringer Tove pojkvännen och berättar att hon är på väg hem. (Tiden osäker/vag)
Runt 02:30: Ska ha varit två olika grannar som hört dunstar och slag som påmint om hammarslag runt 02:30 En av dom övervägde att ringa polisen och en var även uppe och knackade på utan att dörren öppnades (SR).
02:45: Åker de två MGM till McDonalds. (MGM har enligt uppgifter uppgett detta till polisen).
03-tiden: Enligt MGM: Tove cyklar hemåt. MGM beger sig till McDonalds.
03-tiden: Toves senaste position: någonstans runt Nydalarondellen efter klockan 03, från de som har henne på Snapchat. Obekräftat. Källa: Guapo625
03-tiden: Grannar vittnar om "tio ljud" från JJ:s lägenhet. "Lät som sparkar mot en vägg".
03-tiden: Polisen har uppgifter om att en granne har varit upp och knackat på i lägenheten för att man hört höga dunsar från lägenheten vid 03 på natten.

03-tiden: JJ ska enligt rykten ha blivit lämnad på McDonalds.
03-tiden: JJ ska ha fått skjuts till McDonalds runt 03:00 av en granne för att hämta mat och väl där gått fram till en bil och pratat med personerna innan hon åkte hemåt igen. (SR)
03-tiden: JJ ska ha setts strax efter 03 i MC-driven i en silvrig BMW. Manlig förare. (Obekräftat av Wattweke i tråden). Albi*s mor har en silvrig BMW 520i i sin ägo.
03:00-04.00: JJ ska ha setts lämna sitt hem för att möta någon. Toves mobil kvar i lägenheten.
03:00-04.00: JJ ska ha mött upp en man på McDonalds i Vetlanda.
03:50: Toves mobil är uppkopplad för sista gången mot masten vid höjderna vid Biltema
Någon gång under natten: Grannar ska ha hört flera höga ljud och ovanliga dunsar från lägenheten.

Söndag 16 oktober: JJ är hemma hos sin far, H*dderödje 4 Nye. Mycket osäker uppgift, obekräftad.
Söndag 16 oktober: Pojkvännen kontaktar en av misstänkta kvinnorna. Kvinnan säger till honom att de bråkat, men blivit sams igen. (Aftonbladet)
Söndag 16 oktober: Vid 11-tiden: Toves anhöriga kontaktar polisen och anmäler henne försvunnen

Måndag 17 oktober: Polisen är i JJ:s lägenhet vid kl 10.30.
Måndag 17 oktober: JJ hämtas av polis på hennes arbetsplats på en skola vid Ekenässjön.
Måndag 17 oktober: Polis bärgar bil vid Ekenässjön
Måndag 17 oktober: MGM grips och anhålls vid lunchtid

Måndag 27 oktober: Utredningen tar ny riktning; ”särskild utredningsmetodik” riktad mot ”grova våldsbrott” påbörjas.
Måndag 27 oktober: Kriminaltekniker genomsökte kvinnans lägenhet med hund

Vill egentligen inte vara petig när du gör ett sådant fantastiskt jobb Greven, men tror du skrivit fel datum på de två sista punkterna, 27 oktober är imorgon. I måndags var det 24e ☺️
Citera
2022-10-26, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsodark
Jag läser mycket mer än jag skriver här. Däremot var jag nog den första, vad jag sett, att skriva om konstigheter jag tyckte med hur TT:s cykel var ställd med lås tex. Då reagerade ingen, men jag har nu senare sett att några har tagit upp samma saker som jag reagerade på.
Sen tycker jag att det börjar flippa ut lite med vissa teorier... Vissa tycker att det är Helt Omöjligt för två tonårstjejer att efter att ha bragt TT om livet(vilket i vissas ögon är omöjligt bara det...) ha fått ut henne ur lägenheten och gömt undan henne nånstans. De menar att de skulle ringt nån som fixar detta, andra menar att hon skulle va sexslav hos nån, trafficking... Seriöst... Tror att Beck och andra filmer har förstört tänkandet för människor i det här landet. När skedde nåt så t senast? Har det hänt vill jag gärna veta, för då har jag missat det.

Är det egentligen konstigare att ett par tjejer får ut en död kropp ur lägenheten tidig morgon utan att nån ser det, än att nån på en mindre ort skulle kidnappa henne och ha henne som sexslav eller att hon skulle vara nån slags "betalning"?

Visst, det låter jävligt konstigt att ett par tonårstjejer skulle döda henne och få ut kroppen ut lägenheten utan att nån såg det. Men det har ju hänt förr. T*shko fick ju tex ut W*lmas kropp. Dock avlägsnade han ju åtminstone huvudet. Däremot vet vi ju tyvärr inte hur han hanterade resten. Själv bor jag i ett mellanstort hyreshus, med vad jag skulle uppskatta som ett 40-tal lägenheter med fönster mot parkeringen på framsidan. Tror dock att jag skulle kunna ta ett lik i fötterna och dra ner från min lägenhet och stuva in i en bil utan att nån skulle se nåt vid den tiden på dygnet. De flesta sover så dags, så sannolikheten att ån skulle se ut genom fönstret är minimal.

Men de har inte brutit ihop än... De är ju bara 2 tonårstjejer, och att sitta häktade med restriktioner skulle ju fått dem att bryta ihop och erkänna... Nu kommer jag få hugg, så jag säger från början, Nej jag har inte suttit häktad. Jag springer inte runt och begår brott, så jag har sluppit den erfarenheten. För det är så jobbigt och tar så mycket på psyket att sitta häktad med restriktioner. Visst, det är jag övertygad om att det är. Har absolut ingen lust att prova. MEN... Alla är olika. Hade det varit så lätt att bara häkta folk några dar hade många fler fall varit lösta. Men det har hänt så många gånger förr att personer man inte trodde skulle kunna mörda, och absolut inte skulle kunna utstå att sitta häktade har nekat i sten, och sen blivit överbevisa, eller kanske efter månader i häktet valt att erkänna. Varför skulle 2 tonårstjejer vara svagare i psyket? Däremot, som jag skrivit tidigare, så tror jag att en har varit en mer drivande part i umgänget. Så jag tänker lite att den dominerande skulle vilja skylla ifrån sig på den andre, och att den underlägsna till slut skulle kunna bryta ihop och erkänna... Lite sidofunderingar dock...

Vissa menar att rädsla skulle hålla dem från att erkänna/säga sanningen. Visst, det tror jag också. Men inte rädslan för sadistiska killar eller trafficking-gäng hon sålts till, utan rädslan för att bli dömda till livstids fängelse.

Jag har jobbat med personer som sitter häktade med fulla restriktioner, det tär på dom kan jag meddela.
Citera
2022-10-26, 18:37
Medlem
SayWhatAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja hon kanske varit där på besök tidigare men relationen har ju varit ansträngd så vem vet.

Ja precis! Har polisen mobilen är det väldigt värdefullt.
Jag tror inte Tove har haft tillgäng till JJs wifi.
Polisen lär ju ha JJs telefon så det går absolut att få fram när anslutning upprättades och sen när det kopplades ner igen (lämnar lägenheten) samt när hon kom hem på morgonen. Om hon nu sov hemma vill säga..
Citera
2022-10-26, 18:39
Avslutad
Citat:
Jag läser mycket mer än jag skriver här. Däremot var jag nog den första, vad jag sett, att skriva om konstigheter jag tyckte med hur TT:s cykel var ställd med lås tex. Då reagerade ingen, men jag har nu senare sett att några har tagit upp samma saker som jag reagerade på.
Sen tycker jag att det börjar flippa ut lite med vissa teorier... Vissa tycker att det är Helt Omöjligt för två tonårstjejer att efter att ha bragt TT om livet(vilket i vissas ögon är omöjligt bara det...) ha fått ut henne ur lägenheten och gömt undan henne nånstans. De menar att de skulle ringt nån som fixar detta, andra menar att hon skulle va sexslav hos nån, trafficking... Seriöst... Tror att Beck och andra filmer har förstört tänkandet för människor i det här landet. När skedde nåt så t senast? Har det hänt vill jag gärna veta, för då har jag missat det.

Är det egentligen konstigare att ett par tjejer får ut en död kropp ur lägenheten tidig morgon utan att nån ser det, än att nån på en mindre ort skulle kidnappa henne och ha henne som sexslav eller att hon skulle vara nån slags "betalning"?

Visst, det låter jävligt konstigt att ett par tonårstjejer skulle döda henne och få ut kroppen ut lägenheten utan att nån såg det. Men det har ju hänt förr. T*shko fick ju tex ut W*lmas kropp. Dock avlägsnade han ju åtminstone huvudet. Däremot vet vi ju tyvärr inte hur han hanterade resten. Själv bor jag i ett mellanstort hyreshus, med vad jag skulle uppskatta som ett 40-tal lägenheter med fönster mot parkeringen på framsidan. Tror dock att jag skulle kunna ta ett lik i fötterna och dra ner från min lägenhet och stuva in i en bil utan att nån skulle se nåt vid den tiden på dygnet. De flesta sover så dags, så sannolikheten att ån skulle se ut genom fönstret är minimal.

Men de har inte brutit ihop än... De är ju bara 2 tonårstjejer, och att sitta häktade med restriktioner skulle ju fått dem att bryta ihop och erkänna... Nu kommer jag få hugg, så jag säger från början, Nej jag har inte suttit häktad. Jag springer inte runt och begår brott, så jag har sluppit den erfarenheten. För det är så jobbigt och tar så mycket på psyket att sitta häktad med restriktioner. Visst, det är jag övertygad om att det är. Har absolut ingen lust att prova. MEN... Alla är olika. Hade det varit så lätt att bara häkta folk några dar hade många fler fall varit lösta. Men det har hänt så många gånger förr att personer man inte trodde skulle kunna mörda, och absolut inte skulle kunna utstå att sitta häktade har nekat i sten, och sen blivit överbevisa, eller kanske efter månader i häktet valt att erkänna. Varför skulle 2 tonårstjejer vara svagare i psyket? Däremot, som jag skrivit tidigare, så tror jag att en har varit en mer drivande part i umgänget. Så jag tänker lite att den dominerande skulle vilja skylla ifrån sig på den andre, och att den underlägsna till slut skulle kunna bryta ihop och erkänna... Lite sidofunderingar dock...

Vissa menar att rädsla skulle hålla dem från att erkänna/säga sanningen. Visst, det tror jag också. Men inte rädslan för sadistiska killar eller trafficking-gäng hon sålts till, utan rädslan för att bli dömda till livstids fängelse.

Jag VET att en tjej kan hantera en död kropp själv, därför att det finns andra tjejer som gjort det innan.
Har länkat flera gånger till kvinnan i england som dödade sin vän, högg huvudet av henne och drog runt på kroppen i en resväska genom stan för bara två veckor sen.

Det går bra att ta ut en kropp i en resväska, det vet vi, för det har gjorts om och om och om igen.
SAS maxvikt är 23 kilo, T vägde dubbelt det. Trappan gåt neråt, så det underlättar. Det är två mgm som kan dela på tyngden.
Citera
2022-10-26, 18:41
Medlem
Detta är långsökt och brunnen har varit uppe i tråden tidigare, men ta en titt på gårdspumpen bakom potatisgrepen, som ligger ute till försäljning på FB Marketplace.

https://www.facebook.com/marketplace/item/605891217945996/

Om man zoomar in fotplattan på pumpen ser man att 2 bultar till vänster saknas och 2 bultar på höger sida ser nya ut och ser ut att ha monterats i närtid. För att kunna montera dit nya bultar måste brunnslocket ha lyfts bort, åtminstone delvis. Jämför även de nya bultarna på fotplattan med de som håller fast pumpstativet mot fotplattan. Om inte brunnslocket öppnats i närtid borde bultarna på fotplattan ha samma patina som bultarna på pumpstativet.

Bilden borde rimligtvis vara tagen någonstans på gården i Nye.

Brr.
Citera
2022-10-26, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGypsy
Vill egentligen inte vara petig när du gör ett sådant fantastiskt jobb Greven, men tror du skrivit fel datum på de två sista punkterna, 27 oktober är imorgon. I måndags var det 24e ☺️

Tack! Korrigerar detta vid nästa uppdatering
Citera
2022-10-26, 18:42
Medlem
stillsodarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas811
Jag har jobbat med personer som sitter häktade med fulla restriktioner, det tär på dom kan jag meddela.
Det tror jag säkert. Men hade det varit så lätt att få nån att erkänna hade det ju bara varit att häkta i nån vecka, och case closed... Vissa bryter helt enkelt inte ihop. Sak samma om det är tonårstjejer...
Citera
Medlem
https://sverigesradio.se/artikel/5508092

Emån är en av södra Sveriges större åar och avvattnar stora delar av Jönköpings och Kalmar län. I*an L*shem följer vattennivåerna noga flera gånger om dagen. Bland annat vid just Emån i Vetlanda.

Hm 🤔
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas811
Bra!!
Citera
2022-10-26, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarien89
Håller med dig, tydligen endel vittnen som sett detta och gått fram till bilen osv.. och någon som även sett JJ's pappa.. så om de inte är troll så borde de ju ha hamnat som info hos polisen

Det har hamnat hos polisen. Förmodligen därför det sedan var väldigt mycket sök i det området i flera dagar.
MP sökte där, men även polis med sonar, helikopter och marksök.
Citera
Medlem
Jag säger det igen, jag tror hon lever.
Kan inte folk i och omkring Vetlanda ta och titta till den där källaren uthuset redskapsbodar
förråd.
Vet inte vad det är som får mig att känna det så starkt? Kanske helt enkelt för att fallet är så udda? Tror liksom inte det är den vanliga skiten att hoppsan nu dog visst nån i en konflikt vi styckar paketerar och gräver ner kroppen.
Citera
Medlem
algenurbos avatar
Citat:

Intressanta iakttagelser, jag är benägen att hålla med dig. Jag tror också att MGM är fullt kapabla att utföra detta själv, eller jag finner det mindre trovärdigt att man skulle ha fått tag på folk som har erfarenhet av att städa bort mord mitt i natten.
Att polisen bara har anhållit dom 2 tyder också på att de har utfört detta ensamma. Min personliga teori är att TT blivit knuffad på impuls ut genom ett fönstret, det löser tex att man ifrågasätter hur MGM klarat av att ta livet av en annan människa, utan blod och inte lika intimt som en strypning. Det löser också problemet med att frakta ut kroppen i ett redan misstänksamt trapphus där folk går ut och kollar ifall det hörs för mycket oljud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in