2022-10-26, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ynott
Men det var väl någon helt annanstans den senast var uppkopplad? Inte i JJ’s lägenhet.

Om den varit kopplat till nåt annat Wi-Finvet jag inte. Sen talas det om ”Biltema-masten” i media men den kan ju täcka lgh.
Citera
2022-10-26, 18:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
konstigt att båda GM inte bryter ihop och erkänner???? polisen fortsätter väl att förhöra?
Konstigare att erkänna skuld till ett mord. Polisen har nog inte slutat förhöra, det förstår du säkert.
Citera
2022-10-26, 18:24
Medlem
stillsodarks avatar
Jag läser mycket mer än jag skriver här. Däremot var jag nog den första, vad jag sett, att skriva om konstigheter jag tyckte med hur TT:s cykel var ställd med lås tex. Då reagerade ingen, men jag har nu senare sett att några har tagit upp samma saker som jag reagerade på.
Sen tycker jag att det börjar flippa ut lite med vissa teorier... Vissa tycker att det är Helt Omöjligt för två tonårstjejer att efter att ha bragt TT om livet(vilket i vissas ögon är omöjligt bara det...) ha fått ut henne ur lägenheten och gömt undan henne nånstans. De menar att de skulle ringt nån som fixar detta, andra menar att hon skulle va sexslav hos nån, trafficking... Seriöst... Tror att Beck och andra filmer har förstört tänkandet för människor i det här landet. När skedde nåt så t senast? Har det hänt vill jag gärna veta, för då har jag missat det.

Är det egentligen konstigare att ett par tjejer får ut en död kropp ur lägenheten tidig morgon utan att nån ser det, än att nån på en mindre ort skulle kidnappa henne och ha henne som sexslav eller att hon skulle vara nån slags "betalning"?

Visst, det låter jävligt konstigt att ett par tonårstjejer skulle döda henne och få ut kroppen ut lägenheten utan att nån såg det. Men det har ju hänt förr. T*shko fick ju tex ut W*lmas kropp. Dock avlägsnade han ju åtminstone huvudet. Däremot vet vi ju tyvärr inte hur han hanterade resten. Själv bor jag i ett mellanstort hyreshus, med vad jag skulle uppskatta som ett 40-tal lägenheter med fönster mot parkeringen på framsidan. Tror dock att jag skulle kunna ta ett lik i fötterna och dra ner från min lägenhet och stuva in i en bil utan att nån skulle se nåt vid den tiden på dygnet. De flesta sover så dags, så sannolikheten att ån skulle se ut genom fönstret är minimal.

Men de har inte brutit ihop än... De är ju bara 2 tonårstjejer, och att sitta häktade med restriktioner skulle ju fått dem att bryta ihop och erkänna... Nu kommer jag få hugg, så jag säger från början, Nej jag har inte suttit häktad. Jag springer inte runt och begår brott, så jag har sluppit den erfarenheten. För det är så jobbigt och tar så mycket på psyket att sitta häktad med restriktioner. Visst, det är jag övertygad om att det är. Har absolut ingen lust att prova. MEN... Alla är olika. Hade det varit så lätt att bara häkta folk några dar hade många fler fall varit lösta. Men det har hänt så många gånger förr att personer man inte trodde skulle kunna mörda, och absolut inte skulle kunna utstå att sitta häktade har nekat i sten, och sen blivit överbevisa, eller kanske efter månader i häktet valt att erkänna. Varför skulle 2 tonårstjejer vara svagare i psyket? Däremot, som jag skrivit tidigare, så tror jag att en har varit en mer drivande part i umgänget. Så jag tänker lite att den dominerande skulle vilja skylla ifrån sig på den andre, och att den underlägsna till slut skulle kunna bryta ihop och erkänna... Lite sidofunderingar dock...

Vissa menar att rädsla skulle hålla dem från att erkänna/säga sanningen. Visst, det tror jag också. Men inte rädslan för sadistiska killar eller trafficking-gäng hon sålts till, utan rädslan för att bli dömda till livstids fängelse.
Senast redigerad av stillsodark 2022-10-26 kl. 18:26.
Citera
2022-10-26, 18:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Bra om det är sant att den fanns där.

Obra rent åtalsmässigt då tjejerna inte dumpat hennes mobil nånstans. Hon kan helt sonika ha glömt den där kan en MGM/försvarsadvokat hävda.

Dock så är INNEHÅLLET viktigt och kan ge bevisning i brottet.
Beror mycket på var i lägenheten den hittades då. Om den hade trillat bakom en soffkudde, eller om den låg på köksbänken. Mycket frågor kring just mobilen, men som sagt, innehållet är viktigt.
Citera
2022-10-26, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Kan det vara grepe till traktor? Eller "handgrepe"? Men om man säljer antar jag att det handlar om lite större summa än nån enstaka hundring?
femhundra spän, en potatis grep.
Citera
2022-10-26, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Konstigare att erkänna skuld till ett mord. Polisen har nog inte slutat förhöra, det förstår du säkert.

självklart. Men jag menade att till slut brukar den skyldige erkänna om han/hon blir tillräckligt pressad. Men det lär väl ta tid..
Citera
2022-10-26, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Beror mycket på var i lägenheten den hittades då. Om den hade trillat bakom en soffkudde, eller om den låg på köksbänken. Mycket frågor kring just mobilen, men som sagt, innehållet är viktigt.

Hittas den uppenbarligen gömd så är det en annan femma ja.
Citera
2022-10-26, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thevowww
Se på fan vem som kom upp på bild med namn! Pappan till JJ är verksamhetsansvarig på Emåförbundet.

http://www.bilddump.se/bilder/20221026160248-151.177.160.240.jpeg

Mycket intressant observation kring MGMs pappa.

Kollar man in på: https://www.eman.se/sv/atgardsarbete/rapporter/
så är den enda PDF-filen man inte kommer åt: Åtgärdsplan Emån Illharjen 120301.pdf

Felmeddelandet blir: HTTP Error 404.0 - Not Found
The resource you are looking for has been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.

Det verkar vara flera år gammalt men som verksamhetschef och möjligtvis MGM kan det kanske ge ledtrådar på eventuella gömställen för en eventuell kropp? Dvs där man byggt/renoverat kring Illharjen. I de andra PDF-bilagorna har man utförligt tagit bilder på de arbeten man utfört.

Hoppas att polisen undersöker JJ's pappas arbete och tillhörande dokument/projekt kring Illharjen den senaste tiden.
Citera
2022-10-26, 18:31
Avstängd
Det är väl ingen vild gissning att JJ är hjärnan och den drivande bakom detta?
Citera
2022-10-26, 18:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
självklart. Men jag menade att till slut brukar den skyldige erkänna om han/hon blir tillräckligt pressad. Men det lär väl ta tid..
Bara på film tror jag, det är vanligast att stå fast vid att man är oskyldig
Citera
2022-10-26, 18:34
Medlem
Någon mer än jag som ser många likheter med mordet på Mikael P i Karlskrona? Lista gärna fler punkter än de nedan:

Unga tidigare ostraffade misstänkta
Misstanke om autism och psykisk ohälsa
Grannar hör misstänkta tydliga ljud
Polisen fattar misstänkte relativt snabbt
Snabb häktning efter genomsök av lgh.
Misstanke om en drivande part.
Misstanke om tidigare försök till mordbrand.
Gw tvekar på statistiken då ostraffat par faller utanför ramarna.
De misstänkte saknar de fysiska yttre attributen för att falla inom ramen.
Panikartad ”blocketförsäljning” dagen efter.
Förvåning att mgm håller ut så länge i häktet.
Omgivningen vittnat om empatistörning.
Fattas ngt eller ser jag felaktiga mönster?
Citera
2022-10-26, 18:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eckm
Förlåt om frågan redan är besvarad! Men är det fler av de inblandades familjer (mer än MH:s familj) som är medlemmar i pingstkyrkan?

Min känsla efter att ha sett MH Instagram och efter ovanstående citat, har varit att motivet möjligen skulle kunna vara relaterat till MH sexuella läggning. Min erfarenhet av pingstkyrkan är att de umgås väldigt tätt och relativt isolerat inom den gruppen. Under min barndom var det en tjej som var pingstvän och av en slump hängde jag med henne en dag efter skolan till deras ungdomsverksamhet (fritids typ), fick en chock av att se flertalet från min klass (som jag hade gått med från dagis-högstadie utan en aning om att de var pingstvänner. Ännu mer chockad blev jag över samspelet mellan mina klasskamrater, som i skolan inte sa ett ord till varandra eller visade några tecken på någon som helst vänskap mellan varandra.)
Deras syn på sex, äktenskap och läggning är ju inte helt liberal.

Kan det vara så att MH, TT (och eventuellt TT pojkväns) familjer är pingstvänner? MH har börjat umgås med JJ som har uppmuntrat henne att "vara sig själv" och det har utlöst en oro från TT att MH faller in på "fel spår" pga JJ och det är osämjan mellan JJ och TT?

Tjafsade de möjligen om det när de var ute och man bestämde sig för att ta diskussionen hemma hos JJ istället för att undvika andras öron. Där hemma har TT hotat att berätta för MH föräldrar och eventuellt resterande församling om sin oro, MH har fått panik av rädsla för utstötning från familj och gruppen hon växt upp med, som ledde till att MH och JJ stod där med en död TT och dom sedan försökt ta sig ur situation?

Att de ingår i samma församling skulle kunna förklara varför TT svärmor inte hört något om MGM på ett år men tidigare gjort det, TROTS vad jag iaf uppfattat det som, ytlig bekantskap mellan tjejerna.

Sorry för ENORMT långt inlägg, är mitt första inlägg här någonsin men detta har snurrat i mitt huvud i dagar nu så skapade ett konto bara för att få ur mig denna känslan! 🤯

Någon annan som funderat I samma banor kring eventuellt motiv?

Sorry igen! 😬

Spontant så tror jag att det är väldigt ovanligt att Israeler är pingstvänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in