Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Jag tror Ukraina kan hålla Ryssland stången med bara stöd från EU och Storbritannien. Sedan har de ju stöd av andra länder i världen också som en ren bonus. Ryssland är för resurssvagt nu när de tömt mycket av sina förråd. Krigskassan är också slut för nu förstärkte Ryssland statskassan med pengar från pensionsfonden.
Jag tror faktiskt befolkningarna i varken Ryssland eller Ukraina var beredda på vilket materiellt lidande och död de kommer bli utsatta för. Inte heller befolkningarna i EU och USA som visserligen drabbats väldigt litet ännu så länge. Tror ärligt inte stridsviljan varken i Ukraina eller Ryssland minskat under krigets gång, snarare förstärkts. Inte heller kommer tex dålig strömförsörjning i Ukraina eller varubrist på Krim som nu minska stridsviljan utan snarast stärka den.
Försöker man situationen nyktert just nu med ukrainska offensiver som stannat av ganska oförklarligt och hur man än vrider och vänder det tid som arbetar för fienden (med förstärkningar av mobiliserade och ett större land som nu står på krigsfot), med stora problem att isolera fienden internationellt med sanktioner och handelskrig och med sin störste "stödjare" som börjar riskera sin och sitt partis politiska makt i sitt hemland om inte kriget går som planerat så finns det många mörka moln på ukrainarnas himmel.
Det finns en helt annan sak jag tror både ukrainare och ryssar verkligen borde oroa sig för framtiden vid tex fred. Hur blir det med de olika miliserna: Wagner, Azov-bataljonen, Kraken, Kadyrov osv? Vissa av dem har ju redan tidigare spelat stor politisk/militär roll innan utvidgade kriget 2022. Sådana där grupper blir riktigt farliga om man vill ha fred i ett land och det gäller även Ryssland och inte bara Ukraina.
Jag tror inte Zelenski och hans föregångare haft riktig kontroll över miliserna"specialtrupperna i Ukraina och den kan även Putin mista. Läskigt faktiskt när man vet att i en del länder tex Irak finns det flera hundra olika miliser som "ibland samarbetar" - "ibland inte".