Citat:
Ursprungligen postat av
viperstyle
Fint att du tog upp den religösa vinkeln, världen dessa tjejer är formade i.
För många år sen fanns en sommarpratare på P1 (som jag tyvärr glömt namnet på) som berättade om hur det varit i frikyrkan hon tillhört och insikterna som ledde fram till hennes avhopp.
Det intressanta i denna story, just för detta fallet, är hur allt personligt ansvar försvann iom att de alltid blev ”förlåtna av gud” oavsett handling. Det var alltid andras fel, något egenansvar fanns inte, det rann av som på tyflon.
Utan samvete eller ansvar mot andra sitter ett erkännande så pass långt inne att den självklara rättfärdigheten av sina handlingar blir verkligheten.
Jag tänker att det isf är en oerhörd hög mur för polisen att ta sig över.
20-år kan låta ungt och tyckas vara lätt som en plätt att knäcka. Men sådant mind-set har nog ingen ålder och kanske de aldrig någonsin kommer erkänna.
Precis! Psyket hos en som är uppvuxen i en sekt/samfund är något helt annat. Självbilden och omvärldsbilden är cementerad.
Om jag var polis i detta skulle jag tveklöst sätta in den gamla skolans kvinnliga poliser i förhör med denna tös.
Seende no bullshit men hjärtliga varma lite bredaxlade gamla skolans snutbruttor helt enkelt.