2022-10-25, 20:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger.Mellerud
Är det en granne som är uppe och knackar på och sen en annan granne som skjutsar till Mcd?

Det här blir bara konstigare och konstigare.

Åtminstone tycks springet i trapphuset få sin förklaring.

Märkligt att en granne ställer upp med skjuts till McDonalds mitt i natten, var det denna person som var vaken och hörde dunsarna eller väggsparkarna och gick upp och knackade på hos J.J.?
Citera
2022-10-25, 20:48
Medlem
Kan ingen här på Flashback ringa till ”grannen” och fråga vad som har hänt? 🙃
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Det krävs ju ändå en del för att man ska pallra sig upp och knacka på mitt i natten.
Att grannen låg och sov är ju dock också ett antagande som vi inte vet någonting om. Att han "gått upp för att knacka på" kan ju ha att göra med att JJs lägenhet ligger på övervåningen. Inte orimligt att grannen är den som bor direkt under.

Vi vet ju inte alls vem det är eller vad grannen hade för sällskap, eller vad de gjorde. Han kan ju varit nyss hemkommen efter att ha agerat nykter chaufför åt sina polarens utekväll. Kan ju hängt med till McD för att han själv också behövde något att äta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Vi vet redan sedan länge att grannar reagerat på höga ljud den natten, men inte att någon knackat på. Ska JJ ha öppnat och sagt att läget är under kontroll, och vad ska grannen vid dörren i så fall ha hört inifrån lägenheten? Ingenting? Borde inte grannen ha fått en tillfredsställande förklaring, alternativt förstått hur ljuden uppstod? JJ kan i och för sig ha sagt att "vi ska dämpa oss", men fatta nojan. Hördes inga skrik heller? Inga röster? Ingen mer där inne när grannen knackar på?

Hur som helst är det uppgifterna om att en granne skjutsat henne till McDonalds som får mig att höja lite på ögonbrynen. Det är till att ha is i magen om man har ihjäl någon hemma för att sedan gå över till grannen. Långsökt teori: mördaren gjorde det i så fall medvetet och lämnade någon i lägenheten med kroppen. Iskallt att gå över till grannen för att komplicera saker och ting.
Vi talar om 2 till synes oskyldiga tonårstjejer som grannen känner redan. Inte fan kräver det mycket till förklaring.
Citera
2022-10-25, 20:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Foolsgame
Grannen kanske gjorde det för att få lugn och ro.
Väldigt konstigt. Någon som vet vem hennes grannar är?
Citera
2022-10-25, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Jag var också inne på det spåret tidigare i tråden. Det känns för mig som mest troligt.
Men samtidigt finns uppgifterna från grannarna om de kraftiga dunsar som de hört från lägenheten. Nu går ju dessa att förklara på annat sätt än att någon blir ihjälslagen, men med tanke på vad som har hänt så finns det ju stor risk att det förhåller sig på det viset.

Om man bor i ett så litet hus, med ett fåtal grannar, så har nog de flesta ganska bra koll på varann.
Man borde ju själv vara medveten om hur pass lyhört det kan vara i det huset. Om man då slår ihjäl någon i sin lägenhet och det blir ett jäkla oväsen, så borde ens första tanke vara att dämpa sig för att grannarna kan höra. Om dessutom en granne kommer och knackar på efter allt oväsen så borde man som gärningsman vara riktigt rädd.

Grannarna verkar ha bra koll på saker som händer i huset. De hade koll på höga dunsar, spring i trappen och även när JJ lämnade lägenheten. Med tanke på allt liv bara någon timme innan, så bör grannarna med största sannolikhet också ha haft koll på om en bil skulle köra upp på baksidan och man lassar något stort och tungt i bilen.

Om jag själv var gärningsman så skulle jag inte ens våga släpa ut en kropp från huset efter allt liv jag tidigare fört. Jag skulle garanterat känna "all eyes on me", men alla är vi ju olika och är man i panik så tänker man säkert annorlunda.

Jag skrev tidigare att dunsarna i väggen lika gärna kan röra sig om att JJ flydde upp i sin lägenhet efter att hon råkat orsaka Toves död någonstans utomhus. I frustration kan hon ha slagit och sparkat på saker för hon inser att nu är livet förstört.

Varför hon tagit med sig Toves telefon till lägenheten kan ju ha flera orsaker.

Var mest för att tänka lite utanför boxen.
Nu kan ju TT själv ha bekräftat för t.ex pojkvännen att hon var hos JJ och på väg hem från JJ. Alltså minst ett vittne till att hon iaf berättat det.

Men låt säga att hon pratar med sin pojkvän 01:49 och han då får bekräftat var hon är. Typ på väg hem från Nöjet till JJ men de inte kommit fram än.

Samtalet 02:30 då? Vi vet inga detaljer om vad som sägs.
Troligtvis har de pratat i lgh men kan också ha varit ute.

Vädret då? Ja inte supermysigt i regn och rusk då.

Så det lutar ju åt att TT är i lgh.

Men finns en teoretisk möjlighet att de förblir ute till 02:30 alltså 40 min till efter första samtalet och sen hör hon av sig då sista samtalet att hon är på väg hem ( fortf utan att bekräfta att hon varit INNE hos JJ).

Långsökt men min poäng är att omvägen hem från Nöjet till JJ bara är en minut längre via Gränsgatan 16 där cykeln hittas.

OCH Gränsgatan 16 kan å andra sidan passerad på väg HEM från JJ till pappan på Vintergatan.

Samtalen till pojkvännen och evtl annan korrespondens är avgörande för att placera TT i lgh.

Vill polisen vara säkra på att tjejernas berättelse stämmer måste polisen bekräfta att hon var där själva. Kanske därför återkommande teknisk undersökning i lgh. DNA, fingeravtryck, Wi-Fi inlogg, you name it.
Citera
2022-10-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger.Mellerud
Är det en granne som är uppe och knackar på och sen en annan granne som skjutsar till Mcd?

Det här blir bara konstigare och konstigare.

En granne i samma hus knackar?

En granne i annat hus skjutsar?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
I en gammal kåk från 1944 borde det rimligen vara riktigt lyhört. En nedåtriktad bas fortplantar sig genom trägolv och hur detta låter när det når grannar är svårt att veta. Nu har tydligen ingen granne sagt något om hög musik så det kan vi släppa.

Det vi hör med våra subwoofers behöver inte betyda detsamma för JJ’s granne. Men visst är detskillnad mellan duns och dunk
Precis
"Jag hörde flera rejäla dunsar. Det var inga vanliga ljud, säger en granne.

Enligt uppgifter till Expressen har polisen också uppgifter om tio andra ljud från lägenheten tidigt söndag morgon efter klockan 03. Personer vi pratar med säger att ljuden lät som sparkar mot en vägg."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Åtminstone tycks springet i trapphuset få sin förklaring.

Märkligt att en granne ställer upp med skjuts till McDonalds mitt i natten, var det denna person som var vaken och hörde dunsarna eller väggsparkarna och gick upp och knackade på hos J.J.?

Kanske var bilresan till McDonalds bara anledning för att slippa bjuda in grannen ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zugfahrer
Det här blir ju bara märkligare. Men JJs granne mittemot på våning två, har en likadan fast spegelvänd lägenhet som JJ. Personen som kört henne till McD?
Den personen verkar verkligen super-rar och lyckligt kär.
Ingen i huset verkar särskilt suspekt under henne bor en familj med visserligen vuxna barn, men ändå en familj, nä jag fattar inte vem som skulle få för sig att bränna iväg till McD med henne mitt i natten?
Citera
2022-10-25, 20:53
Medlem
DK ser ut att ha en bil man gärna hänger med utanför donken i Vetlanda en lördagsnatt.
Citera
2022-10-25, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGypsy
Verkligen! Är väldigt lustigt! Har skrivit det innan, men min sambo var tom på nöjet denna kvällen, men inte ens han har hört något mer, inte sett något bråk, ingenting.
Verkligen märkligt.

Ja, allt är otroligt konstigt och det märks på folket med tycker ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in