Citat:
Ursprungligen postat av
kubun
Hur det än är med fuskandet så har de båda spelarna iaf lyckats trissa upp schackintresset maximalt och att prispengarna vid en eventuell VM-match mellan de båda kommer å slå alla rekord med råge är helt säkert.
Förlorar Magnus målet så är det en stor förlust för schack. Det kommer i ett känsligt läge när det verkligen är viktigt att stävja fusk. Så jag tycker att Magnus och Hikaru gör helt rätt genom att konfrontera Hans. Kanske kan de också lägga ut lite fler kort på bordet nu när de fick en stämning mot sig trots att de varit medvetet vaga i sina anklagelser?
Efter att ha läst igenom tråden vill jag, appropå Hans eventuella fusk under partiet som triggade detta, backa till Hans uttalande om hur han kunde slå Magnus med svart. Han säger alltså, som jag förstår det, att han råkat läsa om ett parti där Magnus spelat med samma öppning strax innan deras möte, och därför hade gjort sig det stora besväret att räkna igenom den öppning. En extrem slump då det handlade om en synnerligen obskyr variant. Detta låter väldigt genomsinlligt. Och om han nu var förberedd så borde han ju verkligen ha kunnat analysera partiet bättre än han gjorde i TV-studion efteråt. Det lät som att han inte spelat partiet.
Är teorin att Hans kommit över Magnus föreredelser helt ute i bilden? Att han haft en insider eller låtit hacka Magnus dator för att få information vilken variant Hans skulle spela? Det verkar ju mindre troligt om han nu har fuskat hundratals gånger online, med både vitt och svart.