Citat:
Räknar man med civila så har det utan tvekan dött mer ukrainare.100 000 ser jag som något högt, men felmarginalen börjar bli gigantisk för vi vet mindre om fronten nu de senaste 3-4 månaderna.
McGregor, som får ses som en seriös militäranalytiker (även om han har haft fel och även om han är bland de mest pro-ryska), har 100 000 som sitt estimat. (jag antar du även inkluderar utländska frivilliga och andra stridande på ukraina-sidan).
För kalkyler, se denna tråd: (FB) Hur många ukrainska soldater dött?
Jag skulle tro att vi är uppe i 69 000 - 81 000 döda nu på ukrainska sidan.
McGregor, som får ses som en seriös militäranalytiker (även om han har haft fel och även om han är bland de mest pro-ryska), har 100 000 som sitt estimat. (jag antar du även inkluderar utländska frivilliga och andra stridande på ukraina-sidan).
För kalkyler, se denna tråd: (FB) Hur många ukrainska soldater dött?
Jag skulle tro att vi är uppe i 69 000 - 81 000 döda nu på ukrainska sidan.
Däremot så är det väl ingen som tror att det dött fler ukrainska soldater än ryska soldater med tanke på hur kriget har utspelat sig där Ryssland har varit angriparen och Ukraina grävt ner sig och fallit tillbaka.
En del rysstroll påpekar att nästan hela den ukrainska armen är borta vid det här laget, snarare så har den sen kriget börjat vuxit och blivit bättre.
Vilket man kan se på utvecklingen av kriget där Ryssland tappar mark och moralen går nedåt.
Terrorbombningarna är typisk desperation där man ger sig på kraftverk istället för viktiga militära mål av betydelse.
Visst det blir jobbigt för folket under vintern som får köra storkok och bädda in sig för kylan, men det ger ju andrum för den Ukrainska militären när man byter focus.
Under andra världskriget under luftkriget om Storbritannien så hade tyskarna britterna hårt pressade när man angrep militära mål men när man övergick till terrorbombningar av civila och kraftnät etc. så fick flygplansfabriker jobbat på ostört och flygfälten lämnades ifred.