Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Nu är det ju lite speciellt just i Ukraina. Man kan väl säga att Ryssland och Ukraina först blev 100% suvereräna stater efter CIS upplösning? (och att de i en övergång var något mellanting, jag vet inget annat sådant exempel i historien).
Ukraina är inte ett land som "påtvingats" en organisation. De fanns inte i normal mening före Sovjet. Däremot har där funnits en massa olika statsbildningar i området Ukraina/östra balkan/centraleuropa. Men utsträckningen och den "juridiska distinktionen" av det Ukraina som finns idag är resultatet av något som utmejslades som en del av Sovjet.
Vissa som inte läst historia tror att där på 17-1800-talet låg ett land som hette Ukraina som blev uppätet av Ryssland (som Polen exempelvis). Så är det inte.
Det är en icke diskussion du för. Det gör du för att försöka den riktiga diskussionen. Och det är Rysslands överfall på den suveräna fria staten Ukraina.
Ukraina utropade sig självständigt 24 August 1991. Kort efter det erkändes staten av alla länder i världen inklusive Ryssland. 1994
garanterade genom ett påskrivet avtal Ryssland Ukrainas gränser och rätt att existera
Det spelar ingen roll att Ukraina inte existerat innan eller när det kom till. Alla länder är konstruktioner som innehåller något äldre.
Putin har också erkänt Zelensky som statschef över Ukraina.
Det är den juridiska biten.
Sen har vi svenska intressen - Kort går det ut på att det är bra om ryssen får på smällen. Då Ryssland hotar Sverige och Väst samt världen.
Till sist har vi den moraliska biten - Man får inte ta andra länders territorium med våld - Efter 1945 så har den delen blivit stark. Dock härstammar den från 1648.
Så Ryssland är ett moralisk kriminellt avskräde MEN det viktigaste är att Ryssland är ett direkt hot emot svenska intressen. Jag skiter fullständigt i om Ukraina hade varit ett moraliskt kriminellt avskräde. De bekämpar Ryssland och det är bra för Sverige.
Om Ryssland slutar vara så jvla ociviliserade med att och hota och använda våld emot ofarliga grannar, så skulle inte jag bry mig ett skit. Om ryssarna vill ha diktator som tillåter kvinnomisshandel, förföljer folk och inte är en rättsstat så är det Ryssarnas problem. Men sluta attackera och hota grannarna!