2022-10-23, 23:36
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mankan76
Bättre än Ukrainas tvång att alla mellan 18-50 tvingas strida erfarna som oerfarna, det verkar folk inte vilja ta upp eller glömt.

Ryssland har ju också en stor tvångsmobilisering just nu - av stridbara män. Och de är inte ens invaderade av en annan stat.
Citera
2022-10-23, 23:38
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det fungerade inte med Krim. Ryssland visade kalla handen. Ukraina har lärt sig, går ej att förhandla.
96.77% på Krim röstade för anslutning till Ryssland så Putin är rättmätig härskare där nu:
https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Crimean_status_referendum

They absolutely love the guy.

Att demokratins förmenta guldgossar i väst inte kan acceptera detta är deras problem.
Citera
2022-10-23, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Jag har aldrig sagt att det är rätt. Jag är extremt anti-krig. Vilket är varför jag alltid skriver att Zelensky borde förhandla med Putin.

Men representanter för Kiev regeringen även Zelensky har ju redan försökt förhandla med
Kreml regimen men det gick ju inte.
Citera
2022-10-23, 23:40
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Jag måste ha missat när Ukraina (2014) svarade militärt mot Ryssland när Ryssland invaderade deras land. Om dom inte gjorde det så accepterade alltså dom det.
Som sagt- svagt begåvad är du... jag berättade ganska nyligen att Ukraina försökte att förhandla med Ryssland, dels direkt men även genom FN som till yttermera lade resolution om ryskt tillbakadragande från ockuperat område. Ukraina försökte genom diplomati men Ryssland förstår inte sådant- våld begriper de bättre varför vi nu ikväll sitter här o möter dina lögner.
Citera
2022-10-23, 23:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att det är rätt. Jag är extremt anti-krig. Vilket är varför jag alltid skriver att Zelensky borde förhandla med Putin.

Putin hade sin chans de första 2-3 veckorna i kriget när Zelensky vädjade offentligt till Putin om att fixa fred. Han tackade "nej" då.

Kan man lägga någon skuld på Zelensky idag.., när han ser sin chans att återta det Ukraina har förlorat ? För situationen har ju förändrats.

Sist är ju frågan om förtroende. Ryssland bröt ju det förtroendet med sin invasion. Svårt att återfå det. Det är upp till Putin.., och förtroendet för honom är på 0...
Citera
2022-10-23, 23:42
Medlem
Citat:
Jag måste ha missat när Ukraina (2014) svarade militärt mot Ryssland när Ryssland invaderade deras land. Om dom inte gjorde det så accepterade alltså dom det.

Lägg ner. De accepterade inte alls detta. De försökte på diplomatisk väg och via FN, men Ryssland vägrade förhandla. Att du hela tiden tjatar om att "förhandling på diplomatisk väg" är en lösning så är det inte det. Ryssland försöker med precis samma taktik som tidigare, skillnaden är att Ukraina fattat att det bara är militärt våld som Ryssland förstår. Det har tagit Ryssland och Putin på sängen, och nu återstår bara att bomba bort den ryska militären. Kommer att ta en stund, men Ryssland kommer närmare avgrunden ju längre tiden går.
Citera
2022-10-23, 23:42
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Som sagt- svagt begåvad är du... jag berättade ganska nyligen att Ukraina försökte att förhandla med Ryssland, dels direkt men även genom FN som till yttermera lade resolution om ryskt tillbakadragande från ockuperat område. Ukraina försökte genom diplomati men Ryssland förstår inte sådant- våld begriper de bättre varför vi nu ikväll sitter här o möter dina lögner.
Hur hjärndöd kan man bli? Vem fan sätter sig och pratar med fn när man blir invaderad? Gör något tillbaks kanske? Vad är problemet med att förstå det? Är det olagligt att kritisera Ukraina?
Citera
2022-10-23, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ryssland har ju också en stor tvångsmobilisering just nu - av stridbara män. Och de är inte ens invaderade av en annan stat.

Återigen, det är same same. Båda parter gör något dåligt men trots det väljer man att bara se den ena parten och sedan titta mellan fingrarna för den andra parten.
Varken Sverige, Ukraina, Ryssland, USA, Eu eller väst är särskilt prickfria. Allt handlar bara vart man väljer att fästa sin måltavla, men man ska då inte glömma att kasta Sten i glashus aldrig är en bra idé.
Citera
2022-10-23, 23:44
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Putin hade sin chans de första 2-3 veckorna i kriget när Zelensky vädjade offentligt till Putin om att fixa fred. Han tackade "nej" då.

Kan man lägga någon skuld på Zelensky idag.., när han ser sin chans att återta det Ukraina har förlorat ? För situationen har ju förändrats.

Sist är ju frågan om förtroende. Ryssland bröt ju det förtroendet med sin invasion. Svårt att återfå det. Det är upp till Putin.., och förtroendet för honom är på 0...
Jag är ju ingen diplomat så jag har ingen aning hur man ska se till att Ryssland inte invaderar igen. Kanske inte finns nått rejält sätt att se till att det inte händer.
Citera
2022-10-23, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
96.77% på Krim röstade för anslutning till Ryssland så Putin är rättmätig härskare där nu:
https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Crimean_status_referendum

They absolutely love the guy.

Att demokratins förmenta guldgossar i väst inte kan acceptera detta är deras problem.

Det är bara att använda rysk taktik, bomba bort dem och rösta igen så vänder siffrorna till Ukrainas favör.
Citera
2022-10-23, 23:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det kan mycket väl vara så men fortfarande min poäng var att, varför accepterar man en invasion av sitt land? För dom gjorde bokstavligen ingenting åt det. Det tog 1 månad för Ryssland att ta krim helt. Jag har aldrig hört något liknande i historian att man bara skiter i det.
Du missar var Ukrainas misstag och svaghet låg. Det var inte i deras respons på Rysslands övertagande av Krim 2014 med ”små gröna män”, det låg i att man litade på att Ryssland skulle hålla de vänskapsavtal de hade skrivit med Ukraina (Kharkiv-pakten: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kharkiv_Pact). Detta avtal gav Ryssland fortsatt rätt till flyg- och flottbaser fram till 2042, vilket medförde att de hade trupper på plats som kunde överta Krim.

Notera att den ofta spridda uppgiften i denna tråd att Ryssland ville/behövde skydda sina baser på Krim är en ren propaganda-lögn. De hade ett gällande avtal fram till 2042 och stod inte inför något hit om anfall från Ukraina.
Citera
2022-10-23, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Då är det bara att dundra på för Putin och co.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in