2022-10-23, 15:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansflugan
Oklart. Jag skulle säga att förhindra snatteri inte är ett berättigat syfte.

https://lawline.se/answers/har-butiker-ratt-att-neka-personer-under-15-ar-att-kopa-energidryck
Det är ju enbart din tolkning och inget som framgår av det du länkar till.

Det är inte första butiken som tar till det greppet, det har man tidigare gjort bl a på den ort jag bor på.
I det här fallet har man ju också samrått med skolan som tycker att initiativet är bra- barn skall vara på skolan under skoltid och inte i butikerna.

Man har ju dessutom under pandemin på ganska många håll stängt butiker för kunder under vissa tider för att äldre människor skall kunna handla med mindre risk för att smittas.
Citera
2022-10-23, 15:45
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är ju enbart din tolkning och inget som framgår av det du länkar till.

Det är inte första butiken som tar till det greppet, det har man tidigare gjort bl a på den ort jag bor på.
I det här fallet har man ju också samrått med skolan som tycker att initiativet är bra- barn skall vara på skolan under skoltid och inte i butikerna.

Man har ju dessutom under pandemin på ganska många håll stängt butiker för kunder under vissa tider för att äldre människor skall kunna handla med mindre risk för att smittas.

Läser du texten jag länkade till var juristen ansåg vad ett berättigat syfte nämndes "förhindra barn och ungdomar [från] att överkonsumera eller missbruka energidrycker". Att då ta upp exemplet om pandemin och försöka utvidga begreppet är irrelevant, eftersom syftet i ditt exempel fyller ett liknande syfte - hälsoskäl. Ta ett annat exempel.

Jag menar att förhindra stöld inte är ett berättigat syfte. Att diskriminera på grund av etnicitet för att förhindra stöld är inte okej. Många zigenare får skadestånd eftersom de blivit portade. Då borde inte att diskriminera på grund av ålder heller ha ett berättigat syfte så länge det handlar om att minska stölder. Ålder, etnicitet, sexuell läggning etc. är alla likartade diskrimineringsgrunder.

Barn ska vara i skolan ja. Men det är inte butiksinnehavarens uppgift att se till så länge han eller hon inte säkerställer skolplikt för sin egen batting.
Citera
2022-10-23, 16:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Läser du texten jag länkade till var juristen ansåg vad ett berättigat syfte nämndes "förhindra barn och ungdomar [från] att överkonsumera eller missbruka energidrycker". Att då ta upp exemplet om pandemin och försöka utvidga begreppet är irrelevant, eftersom syftet i ditt exempel fyller ett liknande syfte - hälsoskäl. Ta ett annat exempel.

Jag menar att förhindra stöld inte är ett berättigat syfte. Att diskriminera på grund av etnicitet för att förhindra stöld är inte okej. Många zigenare får skadestånd eftersom de blivit portade. Då borde inte att diskriminera på grund av ålder heller ha ett berättigat syfte så länge det handlar om att minska stölder. Ålder, etnicitet, sexuell läggning etc. är alla likartade diskrimineringsgrunder.

Barn ska vara i skolan ja. Men det är inte butiksinnehavarens uppgift att se till så länge han eller hon inte säkerställer skolplikt för sin egen batting.
Ja, du säger det - men jag har inte sett något stöd för det i texten du länkade till.
Du tolkar det så - men samtidigt är det inte den enda butiken som praktiserat detta och ännu har väl ingen butik blivit fälld för att införa åldersgräns så länge det handlar om omyndiga personer.

På samma sätt kan du hitta åldersgränser både uppåt och nedåt inom andra verksamheter.
Citera
2022-10-23, 16:21
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, du säger det - men jag har inte sett något stöd för det i texten du länkade till.
Du tolkar det så - men samtidigt är det inte den enda butiken som praktiserat detta och ännu har väl ingen butik blivit fälld för att införa åldersgräns så länge det handlar om omyndiga personer.

På samma sätt kan du hitta åldersgränser både uppåt och nedåt inom andra verksamheter.

Det beror snarare på att det inte prövats.
Citera
2022-10-23, 16:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det beror snarare på att det inte prövats.
Då är vi överens om att det inte har prövats och fram tills det är prövat så råder osäkerhet/skilda åsikter om vad som gäller.
Citera
2022-10-23, 16:25
Medlem
Dansflugans avatar
Jag föreslår att du anmäler din närbutik för att få saken prövad.
Citera
2022-10-23, 17:21
Medlem
Hur ser demografin ut i den här skolan eller Åkers styckebruk?
Citera
2022-10-23, 19:14
Medlem
EiraThunbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Tråkigt att alla elever blir portade men det går naturligtvis inte att urskilja vilka som ska portas eller inte.

Full förståelse för handlaren.

Ja, det blir en omöjlig situation annars. Om handlaren väljer att porta vissa individer, då finns det en risk att handlaren blir anklagad för rasism. Nu när alla barn är portade vid en viss tid på dygnet, då slipper den här handlaren ytterligare bekymmer.
Citera
2022-10-23, 19:23
Medlem
Hivmannnens avatar
Skulle ha gjort samma sak om jag hade en butik där en massa fula barn snattar mitt skit

Hade det däremot varit sasha som snattar så hade det varit ok!

Youtube.com/watch?v=wzKEwlNbkAI
Senast redigerad av Hivmannnen 2022-10-23 kl. 19:25.
Citera
2022-10-23, 19:48
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Jag synar den där punkten du.

vidare

Att sätta upp en 18-årslapp är nog mer diskriminerande... undantagen är föäljande

Vad krävs mer då punkt 4 är lite öppen?

Det mesta faller här då det inte finns ett allmänintresse i den diskrimineringen.

Men rent krasst handlar det om diskrimineringen vid köpet och inte tillträdet till butiken är min uppfattning. Sen får du neka enskilda att handla men nekar du alla under en viss ålder håller inte "neka enskilda".

Läser du en gammal lag eller läser du den som tillkom 1 Maj 2021?. Om du läser den från 1 Maj 2021 så läs min tidigare kommentar tack.

Allting har med rättspraxis att göra. Hur tror du att det är tillåtet för klubbar/krogar att ha exempelvis 20-års gräns? 23-års gräns? +40 kvällar?. Det bör om något då även anses som diskriminering. Är man 18 så får man dricka punkt. Nu funkar det tyvärr inte så.

Har själv varit med om ett fall där herr konstapel konstaterade för ett 20 tal ungdomar att om dem fortsätter missköta sig så är dem en välkomna i butik mer, kan då tillägga att långt från alla dem hade misskött sig.
Citera
2022-10-23, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Läser du en gammal lag eller läser du den som tillkom 1 Maj 2021?. Om du läser den från 1 Maj 2021 så läs min tidigare kommentar tack.

Allting har med rättspraxis att göra. Hur tror du att det är tillåtet för klubbar/krogar att ha exempelvis 20-års gräns? 23-års gräns? +40 kvällar?. Det bör om något då även anses som diskriminering. Är man 18 så får man dricka punkt. Nu funkar det tyvärr inte så.

Har själv varit med om ett fall där herr konstapel konstaterade för ett 20 tal ungdomar att om dem fortsätter missköta sig så är dem en välkomna i butik mer, kan då tillägga att långt från alla dem hade misskött sig.
Du kan väl knappast påstå att jag ska leta efter något som du påstår?
Citera
2022-10-23, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Får de inte mota bort zigenarsnattare så ska de inte få mota bort skolbarn som snattar. Lagen ska vara lika för alla. Hälsa de zigenarälskande länsstyrelserna det.

Konsum förbjöd skolbarn från min helsvenska skola att handla dagtid på 70/80-talet också. Inget nytt under solen. Ni rassar försöker inte ens dölja er fördomsfullhet på flashback och får fel gång på gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in