Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Det är ju enbart din tolkning och inget som framgår av det du länkar till.
Det är inte första butiken som tar till det greppet, det har man tidigare gjort bl a på den ort jag bor på.
I det här fallet har man ju också samrått med skolan som tycker att initiativet är bra- barn skall vara på skolan under skoltid och inte i butikerna.
Man har ju dessutom under pandemin på ganska många håll stängt butiker för kunder under vissa tider för att äldre människor skall kunna handla med mindre risk för att smittas.
Läser du texten jag länkade till var juristen ansåg vad ett berättigat syfte nämndes "förhindra barn och ungdomar [från] att överkonsumera eller missbruka energidrycker". Att då ta upp exemplet om pandemin och försöka utvidga begreppet är irrelevant, eftersom syftet i ditt exempel fyller ett liknande syfte - hälsoskäl. Ta ett annat exempel.
Jag menar att förhindra stöld inte är ett berättigat syfte. Att diskriminera på grund av etnicitet för att förhindra stöld är inte okej. Många zigenare får skadestånd eftersom de blivit portade. Då borde inte att diskriminera på grund av ålder heller ha ett berättigat syfte så länge det handlar om att minska stölder. Ålder, etnicitet, sexuell läggning etc. är alla likartade diskrimineringsgrunder.
Barn ska vara i skolan ja. Men det är inte butiksinnehavarens uppgift att se till så länge han eller hon inte säkerställer skolplikt för sin egen batting.