2022-10-23, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Bra att du informerar oss om att Ryssland är en fiende till hela Europa. Vissa tvivlar på det, men du hjälper dem att förstå.

Nej. Inga europeiska länder kommer att alliera sig med den pedofila våldtäktsarmén. Det är inte bra för ens eget rykte. Inte ens de skurkstater som hjälper Ryssland med vapen är intresserade av att ingå i en direkt allians med Ryssland. Till och med de tycker att det är för smutsigt.
Jag tror att vi kommer att se fler krig innan det lugnar ner sig.
"Nation against nation and people against people"
Citera
2022-10-23, 17:59
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Har Musk bekräftat, mer officiellt (utanför twitter), att han kommer att fortsätta erbjuda Starlink (och dessutom gratis)? Jag uppfattade den där tweeten som väldigt sarkastisk både mot Kiev och mot den blinda uppbackning de får från Europa och NATO, inte som ett direkt löfte.
Det vet jag faktiskt inte, verkar som att han fått inbjudan iaf - men kanske kommer mer formellt med snigelposten senare.
Citat:
@MedvedevRussiaE
Russia government official
Svarar @elonmusk och @trussliz
See you in Moscow on the Victory Day!
Citera
2022-10-23, 18:00
Medlem
Sgt.Blands avatar
Börjar Nazi-Ryssland bli desperata? Vaktmästare Shoigu ringer ju Pentagon nästan varje dag nu känns det som.

https://twitter.com/patriot_singles/status/1584211550231228416
Citera
2022-10-23, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Först listar Stubb hur Ryssland har blivit attackerade i alla tider. Men att Ukraina skulle utgöra ett hot är fel, enligt Stubb. Mearsheimer pratar alltså om Nato, inte Ukraina…?!

Det var liksom det Mearsheimer förklarade och pratade om i hela 2 timmar, varför Ryssland uppfattar Nato som ett hot.

Sen förklarar Mearsheimer exakt varför Ryssland inte vill ha ‘liberal democracy’.
Stubb säger att Ryssland ‘rejects liberal democracy every chance they get.’
Goddag yxskaft Stubb. Mearsheimer har precis förklarat exakt varför.

Sen är det det gamla vanliga att Putin vill bygga ett imperium, bla bla bla.

Det var väldigt undermåligt. Det hade varit bättre om de diskuterade direkt med varandra.

Jo, skillnaden mellan någon som inte förstår att kalla kriget är slut och ryssland inte är en stormakt, kontra en fd finsk statmininister som har hafft med ryssland att göra i praktiken såväl teorin.

det jag personligen tycker mersheaminer missar är att usa (obamas fel givetvis) har haft en väldigt defensiv och tillmötesgående gällande rysslands "nato hotar oss längs våra gränser rysstrollning". (ingen misilisköld + inga baser i baltikum tex), även undanfallheten i syrien och när ryssland invarderade krim och donbass 2014 möttes synnerligen mesigt.

så i det här fallet har mershaimer gått på sin "egen" (synnerligen idag begränsade) teoribildning.

sätt till hur nationer agerar rationelt ur ett realistiskt perspektiv är han snett på det gällande alla inblandade såväl som andra nationer.
Citera
2022-10-23, 18:02
Medlem
raskenss avatar
Grymt taggade georgier sopar skyttevärnen rena från ryssar. Verkar som alla ryssarna stupade. Kan man ana det finns rejäl revanchlust från ryssarnas övergrepp i Georgien 2008?

https://youtu.be/JNotw0KZNyw
Citera
2022-10-23, 18:06
Medlem
Kaptagons avatar
Ryssvurmarna som pratar om att avnazifiera Ukraina borde se detta. Det finns även film där ryska nazister bjudit in medlemmar från NMR att demonstrera i st petersburg.

https://m.youtube.com/watch?v=XQc6mJ7u8gQ&t=481s
Citera
2022-10-23, 18:07
Medlem
Här diskuteras de mer korrekta frontlinjerna i Kherson - Ryssarna retirerar

https://www.youtube.com/watch?v=siUOFy0bC-8
Citera
2022-10-23, 18:08
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Du kanske får tillfälle någon gång att diskutera Ukraina med Professor Mearsheimer och sätta honom på plats.

Tänker du att Mearsheimer representerar konsensus av vad forskare inom fältet internationella relationer anser om kriget? Jag förstår det som att han fått så mycket uytrymme nu för det är hög kuriosafaktor på några av hans ståndpunkter och att det skulle bli för ensidigt utan denne åldrade joker i diskussionen.

Vad ni putinkramare inte verkar förstå är att Mearsheimer inte på något sätt står bakom Ryssland. Det är något ni plockat upp i ert önskletänkande. Hans grej är är att problematisera vissa delar av amerikansk utrikespolitik sedan kalla kriget och frammåt. Därmed inte sagt att han vill vara någon slags galjonfsfigur för er som desperat klänger efter honom.
Citera
2022-10-23, 18:09
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Sant men när nazistarmén börjar slakta civila i östra Ukraina tar artikel 51 och r2p vid.

Visst dör där frivilliga avlönade legosoldater från likväl som ditresta nazzar men lejonparten är förstås vanliga ukrainare som mobiliserats, 200-300 per dag blir kanonmat.

Men bara så att jag förstår dig rätt..

"Tjänar över en halv miljard på invandringen"

https://www.dn.se/nyheter/sverige/tjanar-over-en-halv-miljard-pa-invandringen/

Så är jag en liberal mångfaldsröstare som du nu när jag länkat till Bonnierblaskan DN?

Att du saknar argument betyder inte att jag gör det.
Jag skiter i paragraferna utan gör en moralisk bedömning. Den säger att Ryssarna skulle gett fan i att anfalla Ukraina. Det är de som är de onda. De är angriparna. De är de som vill tvinga människor på knä och till lydnad. De är skurkarna.

200-300 döda eller 12-32 eller någon annan siffra, Varken jag eller du vet de riktiga siffrorna så att bara dra något ur luften håller inte.

Jaha, Sen blev det något annat. Jag har alltid varit emot massinvandringen även om jag kan tänka mig att vi tar hit riktigt duktiga människor i mindre omfattning. Jag anser att det är det dummast man gjort sedan Blot-sven, för längre bak sträcker sig inte vår historia. Däremot är jag för att Ukrainska kvinnor och barn får komma hit liksom jag ansåg att det var rätt att ta hit finska kvinnor och barn under vinterkriget.
Men att koppla ihop massinvandringen med kriget i Ukraina går helt enkelt inte. Det är två helt olika frågor som helt saknar samband mer än i dom ryska konspirationsteorierna om USA och NATO.

Att du saknar argument har jag aldrig sagt. Jag har sagt, att du sagt, att när argumenten tryter börjar man använda nazist. Men då borde det betyda att när du kallar människor för det, saknar du argument, enligt dig själv.
Så vad jag säger, är att du är totalt inkonsekvent i vad du säger. Du säger emot dig själv hela tiden.
Citera
2022-10-23, 18:10
Medlem
Perun har nu video om sjökriget i Ukraina

https://www.youtube.com/watch?v=YrgCPsock6w

En sak är säker. Moskva var skitskepp. Antingen skeppet själv eller dess besättning. Ryska Svarta havs flottan har retirerat.
Citera
2022-10-23, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Har Musk bekräftat, mer officiellt (utanför twitter), att han kommer att fortsätta erbjuda Starlink (och dessutom gratis)? Jag uppfattade den där tweeten som väldigt sarkastisk både mot Kiev och mot den blinda uppbackning de får från Europa och NATO, inte som ett direkt löfte.

det är en liten rystrollning bara, dessa 10`000 tals starlinks är inte "skänkta av musk" utan det är antalet som spaceex skickat till ukraina.

Musk vill bli usas "leverantör" i ukraina precis som andra bolag som får ta del av "lend lease" pengarna.

"spaceex" har fört diskussioner med pentagon långt innan musk märkliga tweets.

här kan du beställa en,
1000tals köps och betalas av privatpersoner och insamlingar för att bistå ukrainare piska ryssmongolerna.
https://www.starlink.com/
Citera
2022-10-23, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Igen, så argumenterar du inte. Yanukovich flydde för sitt liv, det är hot om våld ifall du inte kommer med något vettigt svar. Jag ger dig länkar med experter som menar det. Vad menar du med Kremls påståenden, och villka påståenden har du själv som är bättre? Du kommer bara med förolämpningar och ger inte själv några länkar. Kritisera den läsning jag ger dig istället så kanske du lär dig något.

Det är en detalj just regeringen blir statskuppad eller inte, det var Yanukovich som var avgörande.

Vi har diskuterat det här så många ggr. och du fortsätter skruva och sprida information som kommer från Kreml för att på något sett få till det att Ryssland har rätt att ta över Ukraina.
Antingen är du köpt av Kreml eller så är du bara korkad. Du försöker i alla fall inte förstå bakgrunden till konflikten.

Yanukovich upplöstes regeringen då han inte hade stöd av den för sin politik.
Sen kan man diskutera parlamentets rätt att avsätta presidenten, du är medveten om att han inte hade stöd för sin politik ens innom hans eget parti.
Tyvärr är det sånt som kan hända i ett så korrupt land som Ukraina var med stark lobbying och direkt inblandning från Ryska intressen inc. ledningen.

Du måste försöka läsa och analysera det du läser, samt vara källkritisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in