2022-10-23, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
I vilka andra brottsfall har personer, som sedan visade sig vara oskyldiga, varit häktade som längst? Finns det fall i Sverige där oskyldiga har varit häktade på sannolika skäl under en längre tid för att sedan släppas och det kommer fram att de inte har något med brottet att göra, men att många omständigheter har fått det se ut som att de är inblandade?

Oftast brukar ju såna personer avskrivas ganska fort och släppas efter en dag eller två.

Tidigare i år satt en man häktat för människorov på sannolika skäl i en månad. Han blev släppt och frikänt först när kroppen hittades. Fanns ingen teknisk bevisning mot honom förutom att han befanns sig i närheten av kvinnan när hon försvann. Ca 20-30% som sitter på sannolika skäl är oskyldiga.
Citera
2022-10-23, 13:22
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Ja, eller nazister som i fallet med mördade mamman i Trollhättan.
Med tanke på att de häktade är neger och den andre med judiskt påbrå så har de nog inte så många nazistkontakter att ringa för hjälp.
Citera
2022-10-23, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender

Samtidigt hittas Toves cykel uppställd mot ett hus flera adresser bort från en av tjejernas adress. Tove har ingen känd koppling till just det huset. Mycket märkligt sammanträffande.

Någon skrev att JJ har en bekant i huset där cykeln hittades. Vet ej hur sant det är men,...
Citera
2022-10-23, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Jag har inget minne av något busväder just den kvällen, mina grannar hade någon slags hemmafest och det var åtminstone inte så dåligt att de enbart höll sig inomhus. Vanligt oktoberväder skulle jag kalla det.

Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
jag bor i Jönköping (inte så långt ifrån) och då vädervarnade SMHI söndagen, Det var rejält oväder här då (jag lade t.om ut en film på facebook hehe)
Tidigt söndag morgon var jag i skogen o letade pinnar och redan då blåste och regnade det och kan tänka mig ungefär samma väder i Vetlanda, då vi inte haft många solglimtar senaste veckorna.

Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Googlade lite. Vet inte hur säkert den data var. Men det var inget regn. Tror det var 0,1 mm nederbörd. Däremot blåste det mycket.

Tack.

Mycket blåst, i princip ingen nederbörd med andra ord?
Senast redigerad av GrevenFB 2022-10-23 kl. 13:29.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balubasa
Är det någon som vet hur stort det där bråket egentligen var?

Vetlanda är litet, man hamnar ganska ofta på förfester med människor som man kanske inte drar jämnt med. Många umgängen flyter liksom ihop, framförallt när folk flyttar för att plugga, blir äldre osv. Åldersspannet på umgängen kan också vara ganska stort.
Men hur är det med efterfestandet? Jag är inte i den åldern och bor inte i Vetlanda. För mig känns det mer ovanligt att tre tjejer som inte är jättebra vänner skulle gå hem. Kan förstå att man tar vägen förbi Donken om man är hungrig, men varför skulle de hem till JJ? Eller tycker du det verkar normalt att man bara fortsätter kvällen så pga att krogen stänger tidigt?
För mig känns det som att det skulle varit blandat sällskap - tjejer och killar för att fortsätta festen eller kanske nära tjejkompisar som vill eftersnacka och varva ner typ. Annars känns det som att det borde finnas något annat som motiverar - droger kanske? Men som sagt, jag bor inte där och är inte i den åldern så vad jag "känner" är inte så relevant.
Har inte hunnit läsa ikapp dessvärre och vet inte om det finns uppgifter om ifall TT var mycket påverkad, lite salongs eller t o m nykter under kvällen?
Citera
Medlem
Spotlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Kvällen börjar med att T är orolig och barchefen sätter sig med T i tio minuter och pratar. Detta under den mest hektiska timmen på krogen, kring midnatt en timme innan stängning.
Redan här knorrar storyn.

Javisst knorrar det!Men kanske Tove var väldigt orolig för denna okända väninnans skull? Och det är detta som fått henne att gå till JJ? Och sedan vidare för att just träffa denna okända väninna? Oron för denna okända väninna förefaller ju vara det som driver Tove denna afton i oktober.
Citera
2022-10-23, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGypsy
Det var riktigt ordentligt blåsigt den kvällen/natten och det regnade rätt ordentligt.

Skiljer sig från vad två andra skrev i tråden.

Oklart läge vad jag ska låta stå skrivet i sammanfattningen avseende väderleken....
Citera
2022-10-23, 13:28
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Kvällen börjar med att T är orolig och barchefen sätter sig med T i tio minuter och pratar. Detta under den mest hektiska timmen på krogen, kring midnatt en timme innan stängning.

Precis. Enligt mej är barkillar världen runt oerhört välinformerade om allt och alla.
Barchefen måste pumpas hårdare av polisen. Han vet mycket mer än han har sagt.

Som chef i baren hör man var och varannan prata bredvid mun. Man får höra även
sånt man absolut inte borde höra. Berusade har ofta svårt med diskreta röstnivåer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tidigare i år satt en man häktat för människorov på sannolika skäl i en månad. Han blev släppt och frikänt först när kroppen hittades. Fanns ingen teknisk bevisning mot honom förutom att han befanns sig i närheten av kvinnan när hon försvann. Ca 20-30% som sitter på sannolika skäl är oskyldiga.

Ja.

Det krävs inte jättemycket för häktning när det gäller mord/människorov. På gott och ont.
Citera
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:

Mycket märklig detalj. Låter precis som något en deckarförfattare skulle skriva in i sin story för att få läsarna att klura på vad det kan betyda. Nöjet är väl den självklart centrala träffplatsen i Vetlanda en lördagskväll. Inomhuslokalen är ju stor med plats för många gäster..

Men av alla gäster så har barchefen ett förtroligt samtal på tumanhand med Tove i 10 minuter, där hon anförtror honom med sin oro och vem hon letar efter. En 21-årig tjej från orten har naturligtvis massvis med bekanta och mer eller mindre nära vänner bland gästerna som vore mycket mer naturligt att ha ett 10min-samtal med mitt i natten, än just barchefen..
Senast redigerad av TupolevTu-144 2022-10-23 kl. 13:32.
Citera
2022-10-23, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

I häktningsframställan står det att det finns risk att de kan undanröja bevis om de släpps. Kanske är detta standard visserligen, men kan de häktas enbart på grund av detta? På grund av vad de vet. Och vem försöker de i så fall skydda? Har någon av MGM pojkvän?
Citera
2022-10-23, 13:30
Medlem
Är det bekräftat av polisen att MGM setts till vid donken runt 03? Eller är det en trådsanning?

Borde inte detta räcka för att avskriva misstankarna mot en av tjejerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in