2022-10-23, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Tillexempel. Och gasolbrännare, jackor, dieselgeneratorer, diesel, oljepannor och en hel del annat tänkbart.

Det drabbar i så fall ryska militären precis lika.
Viktig militär utrustning har säkerligen även redundans. Sådana kan försörjas med dieselverk. Det är därför det kallas civil infrastruktur.

Jag blir dock lite ställd här. Du ser ju mina inlägg. Varför svarar du inte på min mycket enkla fråga?

Är det för att du är en ryggradslös fegis?

Förlåt. Vad var din mycket enkla fråga?
Citera
2022-10-23, 00:23
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Ska väst åka ner med ved för att hålla ukrainarna varma? Eller menar du filtar och yllestrumpor?

Bombningarna av civil infrastruktur som slår ut Ukrainas elförsörjning är i huvudsak för att mala ner Ukrainas försvar förstår du väl? Fattar du hur mycket som inte går att göra utan el för militären? All kommunikation precis allting stannar ju upp på alla sätt och vis om stora delar av landet är strömlöst. Allting ALLTING blir svart, kallt och isolerat ingenting fungerar längre.
Dom har förstås egna elverk eller fordon med ström. I fält brukar det inte finnas många vägguttag även om ryssarna släpar med sig sina tvättmaskiner överallt. Man kan förstås kommunicera med hjälp av Starlink i hela Ukraina. Du är helt obildad. Varför ska vi behöva tala om självklarheter för dig hela tiden. Kan du inte ta reda på något själv.
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Förlåt. Vad var din mycket enkla fråga?
Vilka bär det huvudsakliga ansvaret för Rysslands bombningar av civil infrastruktur som skett de senaste veckorna i Ukraina?

Dina tidigare svar, vilka som bombar, besvarar inte frågan om vilka som bär huvudsakliga ansvaret.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Sanningen finns inte i din ryska propaganda, även om du säkert gärna vill tro det. Sanningen från oberoende källor, i det här fallet OSSEs observatörer i östra Ukraina, säger att fientligheterna i östra Ukraina har minskat stadigt sedan 2015 och särskilt mycket sedan 2019. År 2021 dog det 7 civila i konfliktrelaterade incidenter i hela östra Ukraina. Från 1 januari 2022 till 23 februari 2022 dog det exakt 0 stycken. Ryssland och separatisterna hade dock andra planer.
Du menar den organistion som via uppsatta kameror spionerade på milisens ställningar åt Ukraina? OSSE är allt annat än oberoende. Men varför genomförde inte Ukraina Minskavtalet då kan man undra om allt var lugnt (vilket det inte var). Just innan invasionen ökade granatbeskjutningen kraftigt i Donbas om man nu ska tro OSSE:s egna data och Ryssland agerade på en kommande attack. Att färre och färre dog? Det är över en miljon flyktingar ifrån området i Ryssland. Ta istället en titt på hur många i bara i Donsekt som dödats och skadats av Ukrainsk granat och raketbeskjutning de senaste månaderna, hundratals. I en enda stad finns troligen fler dödade och skadade civila av granater, bomber och raketer än i hela Ukraina. Nu räknar jag inte med nassarnas och SBU:s mord på alla "kollaboratörer" i den Ukrianska civilbefolkningen.

Duger källor och berättelser ifrån befolkningen? Troligen inte för dom är ryssjävlar och undermänniskor vilket ukrainas nationalistbataljoner kallar dom. Lyssna på lokalbefolkningens historier ifrån Doneskt och Mariopol, det är många gånger tragiska och gripande historier som folk i väst inte vill lyssna på utan kallar dom lögnare.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ska väst åka ner med ved för att hålla ukrainarna varma? Eller menar du filtar och yllestrumpor?

Bombningarna av civil infrastruktur som slår ut Ukrainas elförsörjning är i huvudsak för att mala ner Ukrainas försvar förstår du väl? Fattar du hur mycket som inte går att göra utan el för militären? All kommunikation precis allting stannar ju upp på alla sätt och vis om stora delar av landet är strömlöst. Allting ALLTING blir svart, kallt och isolerat ingenting fungerar längre.
Du tar f_n priset i dumhet.
Du tror att militären är beroende av civil elförsörjning för kommunikation och transporter? Jeez.
Du kanske tror att HIMARS drivs av en sladd kopplat i ett eluttag?

Du brukar väl lite på rysk media? De är väldigt tydliga med att målet är att plåga civilbefolkningen och att försöka provocera fram en flyktingvåg. Inte ens de tror att detta påverkar Ukrainas militära förmåga. Tvärtom finns det kritiker som försöker ifrågasätta varför man inte utnyttjar sina missiler mot militära mål istället.
Citera
2022-10-23, 00:24
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men hur många här tror du har bytt åsikt och anser att du har rätt. Vad har du för känsla.
Själv tycker jag faktiskt ännu mer illa om ryssar än före jag började läsa dina inlägg.
Så vad är det du vill åstadkomma. Mer hat mot ryssar?

Har du en mörk agenda där du vill skapa större ovilja mot ryssar och mer enighet mot dem.
Jobbar du för någon amerikansk underrättelsetjänst egentligen?
I så fall ska jag gratulera dig. Du har lyckats.

Jag har också tänkt på detta, innan kriget så ogillade man ryssar lite smått för att de alltid fuskade i alla idrottsevenemang, man hörde att de bar sig svinigt åt på turistställen.

Efter det att kriget inleddes så har jag ett genuint hat mot ryssar och trollen i denna tråden har mitt fulla förakt.
Citera
2022-10-23, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja ryssarna lever som veritabla svin i skyttegravarna, det är ren misär och har beskrivits av lokalbefolkningen när de befriats, hur de stinker och ser ut, som luffare. Ukrainarna däremot lever som kungar, de bygger sig en bastu och håller sig rena och civiliserade.

https://twitter.com/Seveerity/status/1583155451713048582

Eventuellt är de lite skäggiga, men det är ju en cool taktisk look.

Man blir lite perplex när man tänker på att de kallar sig broderfolk när det egentligen handlar om Schwein vs Übermench!

Du, ryssarna bygger också sådana bastun vid fronten. Att du inte känner till det eller har sett klipp på det är inte andras problem men så är det. De visade även upp en mobil bastuanläggning nånstans i Donbass.
Och du har inte sett ukrainska soldater svina ner eller sett hur lokalbefolkningen visar upp spritflaskor även? haha okej. Oseriös propagandist. Du har nog även råkat missa hur civila berättar att ukrainarna har beskjutit dem och liknande saker.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-10-23 kl. 00:27.
Citera
2022-10-23, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Militära enheter som förlitar sig på ström blir aldrig utan ström i princip så att det skulle försvaga ukrainska försvaret är strunt.

Är det strunt att ett militärt försvar blir försvagat om ett land blir strömlöst. Herregud vad osmart skriver.
Citera
2022-10-23, 00:27
Medlem
Citat:
Vadå om man slår ut 50% av elförsörjningen på en vecka då kan man inte slå ut 50% till nästa vecka? finns det nån gräns där som är omöjlig att komma åt då eller?
Mål som är strategiska kan bekämpas men att slå ut all elförsörjning i Ukraina är troligtvis inget mål.
Det finns områden som inte är strategiska när elförsörjningen i Ukraina diskuteras så innefattar det troligtvis även ryska annekterade områden och där tror jag inte att Ryssland har som avsikt att slå ut elförsörjningen.
Citera
2022-10-23, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du tar f_n priset i dumhet.
Du tror att militären är beroende av civil elförsörjning för kommunikation och transporter? Jeez.
Du kanske tror att HIMARS drivs av en sladd kopplat i ett eluttag?

Du brukar väl lite på rysk media? De är väldigt tydliga med att målet är att plåga civilbefolkningen och att försöka provocera fram en flyktingvåg. Inte ens de tror att detta påverkar Ukrainas militära förmåga. Tvärtom finns det kritiker som försöker ifrågasätta varför man inte utnyttjar sina missiler mot militära mål istället.

Jag skrev precis till nån så här: herregud vad osmart skrivet att tro att ett lands försvarsförmåga inte påverkas av att landet blir strömlöst. Och jag säger precis samma sak till dig. Så dumt så det är knappt värt att besvara.
Citera
2022-10-23, 00:30
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
En viktig skillnad är dock att Donbas-kriget startades av invaderande ryssar. Ukraina gjorde ingenting militärt i Donbas innan ryssar ockuperade områden. Utan ryssarna hade ingen bombarderats och ingen hade dött i något krig.
Mig veterligen var det ingen annan som invaderade Tjetjenien och startade krig där.
Absolut. Ryssarna startade alla oroligheter i Ukraina genom att annektera Krim och stödja separister i det annars fridfulla Donbass.

Internet-orcherna menar att Donbass önskar tillhöra Ryssland samtidigt som de nekar andra ockuperade och förslavade folk frihet.
Citera
2022-10-23, 00:32
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Är det strunt att ett militärt försvar blir försvagat om ett land blir strömlöst. Herregud vad osmart skriver.
Det är nog möjligtvis bara ryska krigsindustrin som rationaliser bort riskanalyserna. De som ska utföra dem tar kanske finansieringen och köper yachter istället, om pengarna mot förmodan skulle räcka. Annars nöjer de sig kanske med vodka och horor? I synnerhet i dessa svåra tider.

I civiliserade länder tänker man på redundans i försörjningen av viktiga system.

Det drabbar med andra ord med denna utgångspunkt, som du presenterat, Rysslands egna militära förmåga och de civila i Ukraina.
Är det värt så mycket för Ryssland att göra det eländigt för civila, att de är villiga att betala med sitt eget militära kapital, som kan misstänkas vara knapert redan innan?

Varför svarar du inte på min fråga?
Är du en ryggradslös ynkrygg som skäms av att berätta var du egentligen står? Eller har intelligensen inte riktigt räckt hela vägen till en reflektion kring detta varpå du tryggt, men ur dumhet fortsätter att stödja Ryssland i deras attacker mot civila i Ukraina?

Här kommer den igen:

Vilka bär det huvudsakliga ansvaret för Rysslands bombningar av civil infrastruktur som skett de senaste veckorna i Ukraina?

Dina tidigare svar, vilka som bombar, besvarar inte frågan om vilka som bär huvudsakliga ansvaret.
Senast redigerad av MrArtur 2022-10-23 kl. 00:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in