2022-10-22, 17:52
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Fråga Zelensky, han kunde ha stoppat det men valde med öppna ögon kriget, ett krig där han visste att Ukrainas folk skulle få lida.

Hur gjorde Zelensky när han valde kriget?
Citera
2022-10-22, 17:52
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Vad de menar med "Ukraina är våra bröder" är att den lilla skaran nazister som styr Ukraina är deras bröder. Värt att lyssna till Surovikin som talade häromdagen, likväl som på soldaterna om deras syn.

https://odysee.com/@Marine1063:0/Full-interview-with-Russian-General-Sergei-Surovikin-_-Russia,-Ukraine,-Kherson.-RU:9

https://odysee.com/@vanessabeeley:6/eva-bartlett-report-from-donbass:d

Ukraina har ju faktiskt rätt starka historiska band till Sverige

Men handlar inte om det, handlar mer om att vi kan relatera till deras misär då Ryssland länge varit en negativ kraft och en historisk rival till oss. När de då invaderar sitt grannland i vårt närområde ( i en skala som inte setts sen andra världskriget ) blir sympati och stöd en väldigt naturlig och logisk reaktion

Lägg ner ditt löjliga nazistsnack
Citera
2022-10-22, 17:54
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Hur gjorde Zelensky när han valde kriget?

Genom att inte böja sig ner och ge Putin de han hotade sig till

Detta resonemang att Zelensky är ansvarig över folkets lidande är så jävla löjligt, det är ju snarare aggressorn som är det!
Lite " låt mig våldta dig så kommer jag inte att slå dig " över hela resonemanget
Citera
2022-10-22, 17:55
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det har rapporterats tidigare att UAF skulle få Vampire mini-SAM av Pentagon men jag tror inte på det förrän jag ser de i Ukraina. Men det verkar jäkligt bra att man kan montera de på en vanlig pickup och sen bara ut och jaga moppedrönare!

https://twitter.com/TuliosportsINC/status/1583839554033045506
Citera
2022-10-22, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag skulle vilja ta upp en en svår sak som omfattar varje rysk soldat i den pågående militära specialoperationen.
Som soldat har du en plikt att utföra den order du blir delgiven, även om den känns svår att utföra.
Varje soldat vet vad detta kan innebära, det är inget man talar öppet om, inte med sina kamrater, inte med någon, aldrig.
Det handlar om din plikt och anständighet som soldat, att göra det som krävs för fosterlandets fortsatta existens.
Att se det mänskliga hos fienden och dess folk, trots deras terror och bombningar, är naturligt för det mänskliga sinnet.
Att göra det som är nödvändigt, utan nåd, trots alla mänskliga svagheter vi besitter, är inte bara moraliskt rätt, det är din plikt som soldat, det är din plikt för fosterlandet och ditt folk.
Att utföra den svåraste uppgiften du kan tänka dig, är inget som smutsar ner din själ, eller din anständighet, det är av kärlek till ditt fosterland och ditt folk.
Intressant och verkligen från hjärtat.
Jag tänker att de ukrainska soldaterna verkligen kan relatera här, deras fiende bedriver ju verkligen terror i dess rätta bemärkelse. De har blivit invaderade av en granne som visat sitt modus operandi att slå så hårt som möjligt mot mjuka mål, infrastruktur, civila anläggningar, civilbefolkning, kvinnor och barn. Där sexuellt våld är en del av strategin för att försöka bryta ner fienden.
Det är ändå skönt att du belyser de ryska soldaternas del i detta och din och ditt folks inställning till de order som ges. När en rysk soldat får order att mörda, våldta eller stympa civila så ska den ryske soldaten inte tänka själv. Inte tveka. Bara göra som Vladimir Putins förlängda arm beordrar. Och hur de ukrainska soldaterna kämpar mot denna invasionsmakt blir då nästan mytologisk. Hur orkar de? Hur kan de stå emot denna fruktansvärda terrorism de utsätts för? Det är omänskligt och obegripligt men det är också orsaken till att stödet från omvärlden är så överväldigande. De kämpar för oss alla att bryta ner den mest fruktansvärda fiende världen skådat på en mycket lång tid.
Må Ukraina segra för oss alla!
Citera
2022-10-22, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte följt utvecklingen idag men jag förstår att stridsbögarna lämnar Kherson successivt men man har satt in mer orutinerade pedofilbögar att fördröja ukrainska styrkornas offensiv tills stridsbögarna hinner lämna, samt administrationen i Kherson monteras ned bit för bit.

Skall vi säga att ukrainska flaggan vajar i största delen av Kherson om c:a 3 veckor? Ryssarna hinner avlägsna sina pride-flaggor innan dess.

Den ryska taktiken ska nu vara att låta ukrainarna anfalla så mycket de kan och vill, innan vintern.
Anfallskrig är mycket kostsamma. När man har fått alla reservister på plats kan Ryssland gå till attack mot försvagat Ukraina.
Citera
2022-10-22, 17:59
Medlem
Citat:
Det handlar om nödvändiga åtgärder för att uppnå målen.
Order är order, oavsett vilka åtgärder som måste vidtas.

Inte enligt genèvekonventionen som alla andra soldater i västvärlden får utbildning i. Då kan man inte försvara det oförsvarliga med krigsbrott med att man gjorde det pga av order. Men det är väl mycket begärt av världens andra armé att inte upprepa det man själva utsattes för under WW2.
Citera
2022-10-22, 18:01
Medlem
Sgt.Blands avatar
UAF rycker fram vid Kherson och befriar en by till från fascistisk aggression. Tyvärr inte så mycket kvar av byn efter brutalt hårda strider.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1583849847127674880
Citera
2022-10-22, 18:04
Medlem
Voelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
UAF rycker fram vid Kherson och befriar en by till från fascistisk aggression. Tyvärr inte så mycket kvar av byn efter brutalt hårda strider.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1583849847127674880

Någons slags "end-game" måste det ju finnas.
Om ryssland vinner, vad händer sen?

Om ukraina ger upp ... sanktionerna försvinner väl inte ändå?
Senast redigerad av Voelsen 2022-10-22 kl. 18:07.
Citera
2022-10-22, 18:06
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Ja jag tror att det är enda lösningen i nuläget. Ukraina har inte en chans att vinna det här kriget men det var ju inte så svårt att räkna ut egentligen.
Du är absolut inte ensam här i tråden om att tro Ryssland på något sätt kan gå vinnande ur detta angrepp på Ukraina- det finns en hel del stollar som ännu tror så om än att de minskat något i antal sedan någon månad tillbaka.

Höga ämbetsmän och politiker i USA samt företrädare för Nato har redan förklarat att Ryssland inte tillåts gå segrande ur Ukraina- då folk som dessa säger sådant då är det faktiskt vad som gäller. Dessa generaler, ministrar och sakkunniga är inte som de skrävlande ryssarna vilka ideligen hotar, ljuger, tjatar och bedrar... när de västliga företrädarna säger något så gör dom det en gång och räknar med att folk är så pass intelligenta att de begriper att dessa ord är tillräckliga.

Ryssland förnedrar sig själva och deras skamligheter saknar gränser- det finns en 'sägning' som låter ungefär så här; Om man inte kan vara bra på något så ser man till att vara bäst på att vara sämst...
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-10-22 kl. 18:10.
Citera
2022-10-22, 18:06
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det handlar om nödvändiga åtgärder för att uppnå målen.
Order är order, oavsett vilka åtgärder som måste vidtas.
Jo, jag förstår att ni tänker så.
Det är ändå fascinerande att du verkar stoltsera med krigsbrotten och tro att det på något sätt är bra att visa vilka krigsförbrytare ni är.
Du ska ha cred för att du öppet visar vilket svin du är... antar jag....
Senast redigerad av DikT 2022-10-22 kl. 18:14.
Citera
2022-10-22, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Folk här tjoar hela tiden om att "Ukraina är våra bröder", "Ukraina för vårt krig" osv, men om jag skulle välja så är ryssarna ett brödrafolk för mig men inte Ukraina.

Det viktiga nu är emellertid att få fred. 98% av personerna på det här forumet visste knappt var Ukraina låg på kartan för ett år sedan.

Jag håller med om att det viktiga nu är att få fred. Fred uppnås genom att Ryssland lämnar Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in