2022-10-21, 18:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Gaspriset påverkar inte inte elpriset vi betalar, om vi inte importerar gas som tidigare. Vi betalade 3 ggr mer för elen i Augusti i år jmf med 1 år tidigare. Så energipriserna kommer definitivt vara väldigt höga.

https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella
Det stämmer inte. Elpriset på börsen sätts av de tyska priserna som i högsta grad påverkas av gaspriset.

Men, om vi drar ner på konsumtionen så att kablarna till Tyskland och Polen gå fullt, då frikopplas vi från deras elpris. Det hände förra veckan och då föll priset till 12-17 öre.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
(Vi exporterar faktiskt fullt just nu (3000 MW <=> drygt två reaktorer), men jag ser inte elpriset f.n.)
Citera
2022-10-21, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Allt som inte passar deras åsikt om världen är pro-ryskt, fascistiskt och rasistiskt. Alla luffare här som suger av Zelensky har samma tankesätt som feta blåhåriga feminister.

Ahaa, kvinnor är ryssarnas fiender?
Det förklarar bögandet bland den ryska arméns mannskap
Citera
2022-10-21, 18:55
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Jag tänkte.. apropå gasen. Om nu ryssarna låg bakom sprängningen av Nord Stream… hade de kanske hoppats på ett helt annat politiskt utfall. De började direkt skylla på USA, men sen rann ju själva anklagelserna liksom ut i sanden.

Hade ryssarna kanske förväntat sig att opinionen mot USA skulle svängt markant. De tänkte nog att de skulle vinna mer än de förlorade. Men den strategiska planen med sprängningarna, tror jag liksom kriget, gick helt åt helvete.
Ett totalt fiasko.

De bara bidrar med lidande och förödelse, helt utan att ägna händelsen en normal logisk tanke.
Det vi sett hittills är ju att ryssarna inte tänker och fungerar på samma sätt som vi i väst.

De har både en egen moral och helt annat sett att tänka.

Det är dessa egenskaper som nu blottats som gör att vi måste ompröva mycket av vad vi trott om Ryssland!
Citera
2022-10-21, 18:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jaha så alla som är svenska kan svenska med perfekt grammatik? Du påstår alltså att jag är ett rysstroll? Det är ju en klassiker hos Ukraina-trollen att slänga i en diskussion.
Nej, jag sade att du inte kan svenska (Illa är ett adverb), och uppenbart inte känner till svensk press eftersom du tror att Expressen är en ”kommunist-tidning”. Var och en får dra sina slutsatser från dina brister.
Citera
2022-10-21, 18:56
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Hej Sherm, jag kom in i lite fredags-mode, så jag ville förära dig med en dikt:

Han kallar sig Sherm
ett drägg utan liv
som fäst vid sin skärm
sprider digital HIV

Grinig och desperat
strör han salta ord
Ser sig själv som soldat
I Puttes massmord

Han hoppas och tror
att Ivan är stark
som en trygg storebror
och en ädel monark

Men sanningen är
Att Ivan är full
och våldtar små barn
innan han död faller omkull

Skål!

TACK för den!
Skål.
Citera
2022-10-21, 18:57
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Vem var det som gjorde det olagligt att förhandla med Ryssland? Zelensky. Så vem stängde dörren igen?

När gjorde han det? Var det innan eller efter 24 februari?
Och har du någon hänvisning till att det blev olagligt att förhandla med Ryssland?

Zelensky hade ambitioner att tala med Putin i början. Men Herr P erkände väl aldrig Zelensky, eller gjord han?

Nää, skyll inte på Zelensky. Putin stängde dörren och hade bara ett mål i sikte.
Citera
2022-10-21, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det stämmer inte. Elpriset på börsen sätts av de tyska priserna som i högsta grad påverkas av gaspriset.

Men, om vi drar ner på konsumtionen så att kablarna till Tyskland och Polen gå fullt, då frikopplas vi från deras elpris. Det hände förra veckan och då föll priset till 12-17 öre.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
(Vi exporterar faktiskt fullt just nu (3000 MW <=> drygt två reaktorer), men jag ser inte elpriset f.n.)

Tyskland har ju minskat sin import, bortfallet från gasen leder till att priserna på el kommer vara höga då de inte vill importera rysk gas. Så även om priset på gas som Siam sa ligger 7% lägre än för ett år sen, så ligger priset på el högre än för ett år sen. Men hoppas ni får rätt, jag betalar gärna mindre. Men då får vi jämföra elräkningen december 2021/2022 och se gaspriset samma period.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vattenfalls-vd-elpriserna-kan-bli-dubbelt-sa-hoga-i-vinter
Senast redigerad av cashmoney85 2022-10-21 kl. 19:00.
Citera
2022-10-21, 18:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Vem var det som gjorde det olagligt att förhandla med Ryssland? Zelensky. Så vem stängde dörren igen?
Du kan väl i alla fall förhålla dig till verkligheten i den version som Kreml levererar.

Putin lät olagligt annektera 4 oblast som en del av Ryssland varav man kontrollerar knappt ett i sin helhet, och är i reträtt i två av dem. Samtidigt sade han att ”dessa områden inte skall förrådas”. Det är ett löfte om fortsatt krig från rysk sida. Var ser du rysk vilja till förhandling?
Citera
2022-10-21, 18:59
Medlem
Citat:
Jaha så alla som är svenska kan svenska med perfekt grammatik? Du påstår alltså att jag är ett rysstroll? Det är ju en klassiker hos Ukraina-trollen att slänga i en diskussion.

Kanske inte alla. Men det ger en god indikation att man inte är svensk om man inte kan skriva på sitt modersmål?
Annars kan man tänka sig att dyslektiker i högre grad än andra är landsförrädare som vurmar för Ryssland...hmm, kanske är det nåt för Säpo att kolla upp?
Citera
2022-10-21, 19:00
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Nu när ryssen lägger benen på ryggen så präglas väl den befriade av befolkningen: ”Vem hjälpte ryssarna?”
Mina dollar på att deras vandel är ytterst noga kartlagd.
Ja troligtvis har man god koll på vilka som är kollaboratörer.

Då de själva nu förstår vad som komma skall, är det säkert de som flyr först.

Vad jag hört börjar nu även deserterande soldater klä sig i civila kläder och smita med i evakueringen.

Ryssarna verkar ha noll koll. Det är full panik just nu i Kherson..
Citera
2022-10-21, 19:04
Medlem
vallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladTheImpotent
TACK för den!
Skål.

Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Bravo!

Tack tack! Inspiration kan komma från de mest oväntade av håll.
Citera
2022-10-21, 19:04
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Till skillnad från invandringen är det inte bara Sverige utan hela den civiliserade världen som tycker så här. Bara idioter eller folk i länder med väldigt dålig kunskap om omvärlden håller på Ryssland.
Hela den "civiliserade världen", sa nazzen..

Citat:
The 60 Minutes interviewer, Leslie Stahl, asked Albright: "We have heard that half a million children have died. I mean, that's more children than died in Hiroshima. And, you know, is the price worth it?"

Former Secretary of State, Madeleine Albright, replied: "I think this is a very hard choice. But the price–we think the price is worth it." (May, 1996)

Citat:
Conservative activist Robby Starbuck shared a compilation of shocking video footage from the Chattanooga Pride Youth Day event at the Wanderlinger Brewing Company. The video includes a little girl wearing a “rainbow” dress who appears to be about 4-5 years old is seen standing on a stage while Disney music plays and rubbing her hand repeatedly up and down the genitals of a man dressed like the “Little Mermaid” while he stands still and allows her to fondle him.
https://100percentfedup.com/make-it-stop-little-girl-repeatedly-rubs-her-hand-up-and-down-genitals-of-little-mermaid-drag-queen- while-another-drag-queen-spread-legs-wide-open-on-stage-for-toddlers-video/

Citat:
The reality behind the propaganda is that the West and its Ukrainian allies have opportunistically exploited and empowered the extreme right in Ukraine, first to pull off the 2014 coup and then by redirecting it to fight separatists in Eastern Ukraine.
https://www.counterpunch.org/2022/03/11/how-the-u-s-has-empowered-and-armed-neo-nazis-in-ukraine/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in