2022-10-21, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasmus4805
Ett solklart fall där fängelse i
"annat land" vore perfekt. Alltså i hans eget hemland. Vilket det nu är. Har inte fått klart för mig.
Afghanistan.
Citera
2022-10-21, 15:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Domen blir såklart överklagad men tycker tingsrättens resonemang är intressant, att offrets dödsångest kan likställas med mord. Jag håller nog med om det.

Har inte hunnit läsa domen än (tack kungen!), men vet att man kan döma tilll samma straff för mordförsök:

BB kap 23:
"23 kap. Om försök, förberedelse, stämpling och medverkan till brott
1 § Har någon påbörjat utförandet av visst brott utan att detta kommit till fullbordan, skall han i de fall särskilt stadgande givits därom dömas för försök till brottet, såframt fara förelegat att handlingen skulle leda till brottets fullbordan eller sådan fara endast på grund av tillfälliga omständigheter varit utesluten.

Straff för försök bestämmes högst till vad som gäller för fullbordat brott och må ej sättas under fängelse, om lägsta straff för det fullbordade brottet är fängelse i två år eller däröver."
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700#K23

I det här fallet är det ju ingen tvekan om att risken att hon slulle avlida har varit enormt stor, man kan säga att hon har undsluppit döden i flera led. Först att hon ens överlevde fallet, sedan att hon överlevde skadorna, att hon överlevde kyla och vätskebrist, att det överhuvudtaget kom människor förbi vid den årstiden och den tidpunkten och slutligen att mannen inte avfärdade ropen, utan faktiskt tog reda på om det var hans barn eller inte.

DN:
"Västmanlands tingsrätt dömer på fredagen 41-åringen, som har nekat till brott, till livstids fängelse. Oftast brukar mordförsök ha ett lägre straffvärde, men domstolen anser att det han gjorde ligger tillräckligt nära ett fullbordat brott, ett mord."
https://www.dn.se/sverige/man-valdtog-och-kastade-kvinna-i-gruvhal-doms-till-fangelse/

Aftonbladet:
"Eftersom mannen även döms för grov våldtäkt har vi funnit att påföljden bör bli livstids fängelse, säger rådmannen Johan Alvner i ett pressmeddelande."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l33mk7/kvinna-gruvhal-norberg-dom

Jag tror att domen blir densamma vid överklagande till HR.
Citera
2022-10-21, 15:14
Medlem
Livstid mycket bra gärna i hemlandet
Citera
2022-10-21, 15:20
Medlem
Smegmas avatar
Kusininavels araben får livstid och utvisning? Ska getknullaren avtjäna tio-tjugo år i svenskt fängelse på skattebetalarnas bekostnad för att sedan bli utvisad?

Så jävla tragiskt. Skicka hem honom direkt, det hade väl varit både billigare och kännbart?

Men ska man leva jävel någonstans på jorden så ska man göra det i Sverige. Skrattretande tamigfan!!!
Citera
2022-10-21, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
I min mening är det nästintill värre att åsamka offret denna dödsångest än att ha ihjäl någon. Eller åtminstone lika illa.

Där resonerar vi lika. Jag tycker det mest rimliga och logiska hade varit att detta mordförsök hade bedömts GRÖVRE än en, i brist på bättre ord, vanlig avrättning.
Citera
2022-10-21, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Där resonerar vi lika. Jag tycker det mest rimliga och logiska hade varit att detta mordförsök hade bedömts GRÖVRE än en, i brist på bättre ord, vanlig avrättning.

Nu vet jag inte hur svårt skadad kvinnan var och hur mycket men hon fått av händelsen. Man utifrån vad man läst och hört borde straffet varit livstid där varje prövning till frigivning får back och att mannen slår Axmyrs rekord på 34 år i fängelse. Nackdelen är att han kostar skattebetalarna en massa pengar. Egentligen borde det vara dödsstraff.
Citera
2022-10-21, 15:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Försvarsadvokaten medelar att de överklagar domen. Ja det var väntat.
Hoppas de avslår överklagan om de nu kan göra det.

Avslå överklagan tror jag inte man kan när det gäller mord. Det sker nog bara om det gäller mindre allvarliga brott (under 6 månaders fängelse), då man behöver prövningstillsånd, vilket också ska framgå av domen (om det krävs).

Här kommer åklagaren göra en sk anslutningsöverklagande, dvs att hon vill att domen ska kvarstå som den är.

Högre straff går ju inte att få i HR om den som dömts överklagar (eller när man som det blev nu, det strängaste straffet). Men man kan bli friad eller få sänkt straff.

Jag tvivlar på strafflindring i det här fallet.
Citera
2022-10-21, 15:42
Medlem
Det som jag undrar mest över är, vilka är dessa kvinnor som inleder relationer med dom här migranterna.. Lever dom helt avskärmad från verkligheten? Är dom extremt ensamma eller/och bara extremt kåta och kan inte få till det på annat håll? Ett jävla mysterium.
Citera
2022-10-21, 15:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utvisning kommer aldrig att bli verkställd.

Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Kusininavels araben får livstid och utvisning? Ska getknullaren avtjäna tio-tjugo år i svenskt fängelse på skattebetalarnas bekostnad för att sedan bli utvisad?

Så jävla tragiskt. Skicka hem honom direkt, det hade väl varit både billigare och kännbart?

Men ska man leva jävel någonstans på jorden så ska man göra det i Sverige. Skrattretande tamigfan!!!

Jag tror faktiskt inte att det kommer att bli någon lindring gällande livstidsstraffet.

Står detta sig även i hovrätten så kommer nog Gruvhålsafghanen att sitta minst 20 år. Däremot kommer han aldrig att bli utvisad utan kommer efter att straffet har blivit verkställt kunna leva gott på skattebetalarnas bekostnad under sitt resterande liv.
Citera
2022-10-21, 15:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX

Fast då tänker man "enbart" på det lidande som offret har blivit utsatt för.

Men när en person blir mördad, då skadar man inte bara offret, utan offrets ev barn, föräldrar syskon, andra släktingar, vänner, arbetskamrater osv. Det blir ett enormt lidande för många, även för samhället.

När det gäller barn til offer kan det handla om att mordet kan orsaka skada i generationer framöver.

Ett människoliv är så mycket mer.

Men visst, ett lidande under de här formerna, det skapar också lidande för extremt många fler än bara offret. Även här kommer kvinnans lidande orsaka psykiska problem, tillitsproblem som hon i sin tur kan överföra på sina barn eller vänner. Det kan innebära att hon överbeskyddar och får ångest av alla möjliga situationer som påminner det minsta om det hon har utsatts för.
Citera
2022-10-21, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StationOdenplan
Det som jag undrar mest över är, vilka är dessa kvinnor som inleder relationer med dom här migranterna.. Lever dom helt avskärmad från verkligheten? Är dom extremt ensamma eller/och bara extremt kåta och kan inte få till det på annat håll? Ett jävla mysterium.
De är födda i samma land. Kvinnan har gått sex år, högst, i en skola där en skäggig gubbe gapade och skrek. Sorgligt hur världen ser ut.
Citera
2022-10-21, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror faktiskt inte att det kommer att bli någon lindring gällande livstidsstraffet.

Står detta sig även i hovrätten så kommer nog Gruvhålsafghanen att sitta minst 20 år. Däremot kommer han aldrig att bli utvisad utan kommer efter att straffet har blivit verkställt kunna leva gott på skattebetalarnas bekostnad under sitt resterande liv.
Max fem år i fängelse. Sen kommer någon att sticka kniven i honom. Han lämnar anstalten i en liksäck och borde kastas ned i samma gruvhål.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in