Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Bra poäng som jag inte tänkt på förut. Om USAs agerande rättfärdigar Rysslands agerande, så tycker man att USA bestämmer vad man får göra och inte får göra.

Även om jag gillar Skogsmaran så skulle jag inte säga att just det var en särskilt bra poäng.
Vi är ju på vippen att gå med i NATO, och därmed bli en officiell del av USA:s militära svans. De facto är då våra eventuella moraliska invändningar mot USA:s krigsbrott inte så pass stora att vi drar oss för att ingå i militärallians med dom.
Därmed ser jag inte hur vi kan ha några moraliska invändningar mot Rysslands agerande i Ukraina. Clinton tyckte sig se folkmord i Kosovo och bombade skiten ur Serbien. Putin tyckte sig se folkmord i Donbas och säger: "Kan ni så kan jag."
Om vi hade stått fast vid vår alliansfrihet så hade ni kanske haft en poäng. Då hade vi kunnat sitta kvar på vår höga moralhäst och vifta med pekfingret. Men man kan inte både äta kakan och ha den kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Och hur är det med journalistiken i Ryssland, angående detta krig ?
Sedan är jag mer oenig med dig. Visst..Bush & co slapp undan. Men som du säkert märkt.., han lämnar inte USA...
Oväsentligt. Journalistiken i Ryssland är ett problem för ryssarna att hantera. Om dom är missnöjda med sin journalistik så löser dom säkert det på bästa sätt själva. Inget vi kan eller bör styra över.
Men journalistiken, och framförallt politiken, här i väst är
vårat problem. Och framför allt vårat ansvar, om vi nu fortfarande ska låtsas att vi i någon praktisk mening är demokratiskt delaktiga i den här skiten. Det våra länder företar sig utrikespolitiskt sker då i våra namn. Med konsekvenser som drabbar oss.
Såg för övrigt att tuffe Uffe hade glappat med käften om att Sverige kan tänka sig skaffa kärnvapen i framtiden. Det sa han i ditt och mitt namn. Det har du och jag bestämt oss för nu, tydligen.
Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Nu är ju Danmark med i NATO om du hade missat det.
No shit Sherlock?