2022-10-20, 19:43
  #1
Medlem
Pågående auktioner
https://auktion.kronofogden.se/auk/w.ObjectList?inC=KFM&inA=WEB

Slutpriser (byt flik)
https://auktion.kronofogden.se/auk/w.AuctionList?inC=KFM&inMode=1

Blev själv lite sugen, beggade bilar generellt är jag rädd för att de säljs med en tickande bomb

Men fogdens auktioner är ju oftast en bil som var i bruk när den plötsligt blev till salu?

Det är inget större utbud. och det verkar ändå vara blocket priser
Citera
2022-10-20, 19:58
  #2
Medlem
VoktorDodkas avatar
Skulle aldrig köpa bil från fogden, i synnerhet inte till priserna dom går för, hade det varit typ 40 % av värdet kanske jag tänkt en extra gång. Utmätta bilar har varit ägda av personer som inte sköter sin ekonomi, då har dom knappast skött om bilen heller.
Citera
2022-10-20, 20:09
  #3
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Utmätta bilar har varit ägda av personer som inte sköter sin ekonomi, då har dom knappast skött om bilen heller.

Eller så har dom lagt alla sina pengar på att sköta om bilen och har inga pengar kvar till räkningar 😁
Citera
2022-10-20, 20:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Eller så har dom lagt alla sina pengar på att sköta om bilen och har inga pengar kvar till räkningar 😁

Var ju en nisse på Lyxfällan som la ner 1000tals kr på bilvård i månaden.. så ja
Citera
2022-10-20, 21:05
  #5
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Skulle aldrig köpa bil från fogden, i synnerhet inte till priserna dom går för, hade det varit typ 40 % av värdet kanske jag tänkt en extra gång. Utmätta bilar har varit ägda av personer som inte sköter sin ekonomi, då har dom knappast skött om bilen heller.

Det jag skulle noja för är att någon är ute efter snubben som haft bilen, känner igen regnumret och sprayar bilen med Kalas-nicken, typ det som hände idag vid Gullmars.

Eller att tidigare ägare gömt nåt i bilen, typ knark eller en puffra eller bevismaterial eller nåt.
__________________
Senast redigerad av retardator 2022-10-20 kl. 21:09.
Citera
2022-10-20, 22:21
  #6
Medlem
ninjatorrents avatar
Jag köpte bil hos kronofogden innan dem skapade ny site likt tradera. Gick att göra väldigt bra affärer då. Nu tycker jag att det blivit för dyrt att handla där.
Citera
2022-10-20, 23:12
  #7
Medlem
Jag köpte en saab 95:a runt 2010.
Skulle bara ha den till att köra ner en byrå från sthlm till Gbg.
Betalade 7000, sålde den dagen efter för 10.000.
Så tummen upp med mina erfarenheter.
Citera
2022-10-20, 23:52
  #8
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retardator
Det jag skulle noja för är att någon är ute efter snubben som haft bilen, känner igen regnumret och sprayar bilen med Kalas-nicken, typ det som hände idag vid Gullmars.

Eller att tidigare ägare gömt nåt i bilen, typ knark eller en puffra eller bevismaterial eller nåt.


Ja, eller att den förre ägaren fortfarande tycker han är nuvarande ägare, och hämtar "sin" bil :P
Citera
2022-10-20, 23:58
  #9
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Pågående auktioner
https://auktion.kronofogden.se/auk/w.ObjectList?inC=KFM&inA=WEB

Slutpriser (byt flik)
https://auktion.kronofogden.se/auk/w.AuctionList?inC=KFM&inMode=1

Blev själv lite sugen, beggade bilar generellt är jag rädd för att de säljs med en tickande bomb

Men fogdens auktioner är ju oftast en bil som var i bruk när den plötsligt blev till salu?

Det är inget större utbud. och det verkar ändå vara blocket priser
Det du ska tänka på med KFM, oavsett om det är en bil, hus eller möbel. Är att de säljs då ägaren inte haft råd att äga den. Tro att alla problem som kan finnas, är där istället för "aha men den här användes ju vid beslaget". Olika hjuldimensioner, trasiga dörrhandtag, felaktiga nycklar, trasig stereo, defekt motor och att det saknar delar är något du kan förvänta dig, snarare än att bli förvånad över.

Men känner du dig lite modig så kan det vara en kul grej. Har själv köpt några fordon och husvagnar därifrån, alltid varit BRA mycket sämre skick än man trott tidigare och aldrig har det varit någon ekonommisk affär. De värderar nämligen 150% vad det är värt. Men ibland har man tur.
Å andra sidan har man hittat riktigt udda grejer i dem. Såsom riktigt vasst ljudsystem i en 2000kronors bil eller en sticksåg som förra ägaren pressat in mellan klädseln och karossen. Även äckliga grejer som möglig mat under stolen, generellt smuts, använda kanyler och trasiga lås
__________________
Senast redigerad av volvo666 2022-10-21 kl. 00:01.
Citera
2022-10-21, 06:34
  #10
Medlem
Hur ofta får man med alla nycklar, servicebok osv? Jag tänker att förra ägaren kanske inte direkt frivilligt lämnat bilen ifrån sig och då inte snyggt och trevligt räckt över foldern med papper, nycklar osv. 😉

Jag tänker även som en annan i denna tråd: Strulpelle som inte kan hantera sin ekonomi. Hur har bilen hanterats?

Nej det får vara bra jäkla billigt om jag ska lägga möda där.
Citera
2022-10-21, 08:25
  #11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Skulle aldrig köpa bil från fogden, i synnerhet inte till priserna dom går för, hade det varit typ 40 % av värdet kanske jag tänkt en extra gång. Utmätta bilar har varit ägda av personer som inte sköter sin ekonomi, då har dom knappast skött om bilen heller.

Resonerar likadant. Nästan alla bilar de säljer är vanskötta, många är rena liken.

Men för att svara på frågan, vem som köper dem. Jag tror det är källarhandlare med kontoret på fickan som köper dem. De som utan skrupler köper dem, polerar upp dem, tvättar dem och döljer alla felen för att sedan kursa vidare dem med så hög marginal som möjligt.

Har märkt att bilar med defekter som dyker upp på diverse auktionssajter och fogden snart dyker upp hos dessa källarhandlare. Den digra fellistan som anges vid auktionstillfället nämns inte ett ord om i nästa led. Den om ventiltick, ryckig växellåda och svaga ACn
Citera
2022-10-21, 08:28
  #12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjatorrent
Jag köpte bil hos kronofogden innan dem skapade ny site likt tradera. Gick att göra väldigt bra affärer då. Nu tycker jag att det blivit för dyrt att handla där.

Japp, för riktigt länge sedan publicerade de bara en lista. Sedan fick man skicka in anbud och de med högst anbud fick köpa. Ingen risk för upptrissade bud är inte. Tror också att mycket av det skit de säljer går alldeles för dyrt. Dessutom bör man vara vaksam med vad som händer med dessa bilar i nästa led.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in