2022-10-20, 18:08
Medlem
tokens avatar
Bra gjort av Mathem, förstår inte varför man ska propsa på religiösa symboler, mångfald och annat i reklam.
Citera
2022-10-20, 18:09
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
I väst har man demonstrationer för att få ha hijab.
I Iran demonstrerar man för att få slippa det.

Kvinnor vet aldrig vad de vill.

Dom kanske tycker att dom själva ska få bestämma hur dom ska klä sig?, Bara en tanke.
Citera
2022-10-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
När kvinnorna i Iran kämpar med livet som insatts för att slippa bära plagget så använder Mathem en bild med en kvinna i hijab som leende talar om frihet. Både osmakligt cyniskt och nu backar man och tar bort reklamen och gör avbön. Lär vi slippa se detta diskriminerande plagg nu i olika sammanhang eller är det ett intrång i kvinnornas integritet?
https://www.tv4.se/artikel/32cvAOjNE0Th9Ypxw5iquI/mathem-tog-bort-reklam-med-sloejkvinna-efter-hard-kritik

Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Lite kul, för några månader sedan hade det varit rasistiskt att göra dylikt, nu är det helt plötsligt okej. Helt obegripligt att det är först nu som dessa människor sammankopplar hijab med förtryck
Som "extremvänster" anser jag så klart att påtvingad klädsel är ett förtryck. Men frågan är mer komplicerad än så. Mer komplicerad än vad jag eller en random Flashbackrasist tycker. Vi har dels de kvinnor i och från Iran som nu kämpar för sin frihet. Detta stödjer jag helhjärtat och har alltid gjort. Å andra sidan har vi många kvinnor i Sverige från t.ex Somalia. Ett land och en kultur som inte kommit alls så långt i sin utveckling till en fri demokrati som Iran har gjort (bland befolkningen). Somalia ligger långt efter Iran. De som kommer därifrån och VILL ha muslimsk, kvinnlig klädsel anser jag ska få ha det. Det är inte upp till Sverigedemokraterna att bestämma vilka kläder folk ska ha på sig. Samtidigt bör vi informera och uppmuntra kvinnor från Somalia att här i Sverige har de rättigheter och friheter: de har rätt att ha på sig keps, mössa, eller ingenting på huvudet. Men vi bör inte sätta oss ovanpå folks egna viljor och tvinga dem ha kläder som de inte vill ha - då är vi lika dåliga som Irans diktatur.
Citera
2022-10-20, 18:17
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av febojentan
Tv4 Köket har väl en hijab-kock?, de följer nog efter och hon blir tvungen att släppa fram håret om hon vill behålla jobbet.

Det är väl hon som figurerar i Hemköps reklam på tv och fick en massa skit när hon lagade kebab på midsommar helgen.
Citera
2022-10-20, 18:22
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Det var en bild på en kvinna iklädd hijab i en reklam från företaget Mathem som opinionsbildaren Faw Azzat och många andra reagerade starkt på.

- Jag reagerade som jag aldrig gör när jag ser företag som mormaliserar en sexistisk, religiös och politisk symbol - jag blir väldigt arg, säger Faw Azzat, opinionsbildare inom hederskultur och islamism
.

Opinionsbildare, härlig titel.

Sen, vaba? Reagerade som jag aldrig gör, blir arg när företag normaliserar skit. Okej bra där, "Faw", opinionsbildare inom hederskultur. Åsna
Citera
2022-10-20, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
När kvinnorna i Iran kämpar med livet som insatts för att slippa bära plagget så använder Mathem en bild med en kvinna i hijab som leende talar om frihet. Både osmakligt cyniskt och nu backar man och tar bort reklamen och gör avbön. Lär vi slippa se detta diskriminerande plagg nu i olika sammanhang eller är det ett intrång i kvinnornas integritet?
https://www.tv4.se/artikel/32cvAOjNE0Th9Ypxw5iquI/mathem-tog-bort-reklam-med-sloejkvinna-efter-hard-kritik

Det får väl var och en bestämma själv om man vill ha slöja eller inte, men att tvinga folk som i Iran är fel och då är det bättre att MatHem tar bort reklamen.
Citera
2022-10-20, 18:24
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token
Bra gjort av Mathem, förstår inte varför man ska propsa på religiösa symboler, mångfald och annat i reklam.

Hmm bra gjort att pudla under trycket från en "opinionsbildare inom hederskultur"? För det var ju mathem som propsade på den religiösa symbolen från början, om det förbigått dig.
Citera
2022-10-20, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Lite kul, för några månader sedan hade det varit rasistiskt att göra dylikt, nu är det helt plötsligt okej. Helt obegripligt att det är först nu som dessa människor sammankopplar hijab med förtryck

Verkligen! 😂 Hade inte funkat för några månader sedan. Hoppas på mer sånt här framöver.🙏✌️

Sen är det ju också skillnad vem som är källan till kritiken. Om det är en utländsk, snygg kvinna är det mer än berättigat. Då måste man lyssna. (Gissar på att hon är kristen assyr eller syrier... aldrig förstått skillnaden...)

Men om det varit en vit, svensk man, 40+ taggare med alldagligt utseende och svenskklingande namn (t ex Jim Åkesson) hade man plockat fram rasistkortet direkt och stått på barrikaderna och skrikit fascist och rasist!

Vilken dubbelmoral. Hoppas på ett förbud mot att bära slöja. Snarast möjligt.
Citera
2022-10-20, 18:29
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Valfrihet i klädsel är vad hela diskussionen om slöjor i Sverige handlar om och i Iran vill kvinnorna ha samma valfrihet som nu råder i Sverige.

Med valfrihet avses individens rätt att välja sin klädsel oberoende av lagen. När det inte finns en lag som varken tvingar på eller av slöja är valfriheten rådande.

Om närstående män till kvinnor med muslimsk tro "tvingar" dem att ha slöja är det inte ett brott mot någon valfrihet. Det är ofredande och/eller trakasserier och kan anmälas som det. Först när staten genom lag och ordningsmakt lägger sig klädval är det förtryck.

SD:are som vill förbjuda slöjor nationellt är likasinnade med Irans regim som med sin moralpolis dödar och misshandlar kvinnor för deras fria val. Bägge vill omyndigförklara kvinnor.
Citera
2022-10-20, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Tv4 skulle inte våga yttra ett sånt krav till kocken.
TV4 gillar ju mångkultur och kvinnoförtryck.
Om det skulle bli aktuellt så de låta kontraktet bara löpa ut och sen inte förlänga det i tysthet.

Om hon dyker upp igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Det är väl hon som figurerar i Hemköps reklam på tv och fick en massa skit när hon lagade kebab på midsommar helgen.

Inte så smart tänkt, hon är nog färdig i media.
Citera
2022-10-20, 18:50
Medlem
Lillskunkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboybrunn
Varför skriver du som om du förstår någonting om vad du inte förstår någonting om?
Nej, slöjan är inte och har aldrig varit ett sätt att förtrycka kvinnor. Slöjan är och har alltid varit ett sätt att skydda och respektera kvinnor.

Frivilligheten existerar inte i ett vakuum, den är ju högst influerad av omgivningen och samhällets strukturer. Du ger ju ett lysande exempel på detta i ditt inlägg där en kvinna på något vis behöver bli skyddad genom att skyla sig och att respekten är kopplad till andra mäns objektifiering av kvinnan. Detta kan appliceras på många kulturella uttryck och hur stor graden av "frivillighet" som är inblandad, det gäller inte bara slöjbärande.

Så om du inte ser varför det är ett resultat av ett systematiskt kvinnoförtryck så tror jag inte att någon kan hjälpa dig här.
Senast redigerad av Lillskunken 2022-10-20 kl. 18:54.
Citera
2022-10-20, 18:52
Medlem
musttomtes avatar
Pizza bagare borde ha sånt på huvudet i glada färger. Det hör inte hemma i vårt land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in