2022-10-20, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Uppgift från Twitter:

BREAKING: The Dutch Parliament votes in support of the creation of a special tribunal in The Hague to prosecute Russian military and political leaders for invading Ukraine

Eftersom ICC inte kan behandla krigsbrott i samband med den ryska invasionen av Ukraina, behövs en ny tribunal stiftas.

Tribunalen kommer att jobba efter 2 spår:

1. Själva invasionen i sig.

2. Ev krigsbrott begångna under densamma, t ex folkmord.

Bye bye

Vare sig ryssen eller usa eller kina erkänner haag som en slags domstol - l

Bra att det finns - men inga länder har förbundit sig
Citera
2022-10-20, 17:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Gå efter kraftproduktionen säger jag. Man fryser lika lätt i Moskva som i Kharkov. Men Ukraina behöver mer luftförsvar...asap. Om nu ryssarna slagit till mot en 1/3 utav elproduktionen så är det illa.., en 1/3 till och jag börjar fråga mig : Hur mycket kan Ukraina tåla ?

Det är en relevant fråga. Ett land utan el fungerar inte. Och mera grejer är på gång ifrån Iran.
Det är ett uppenbart svaghetstecken från Ryssland att de ägnar sig åt vad som närmast är asymmetrisk krigföring med low-tech-drönare. Lite som om Israel skulle dumpa hembyggda raketer över Gaza.

Ukraina är redan skadat av kriget, Ryssland är närmast orört. Då säger det sig själv att potentialen att skada samhället i Ryssland är mycket större. Vem skulle lyfta ett ögonbryn om Ukraina blåser en kraftstation i Belgorod eller Kursk?

—————
Edit:
problemet är väl närmast att det saknas kostnadseffektiva motmedel mot low-tech-drönare. En SAM kostar >10 ggr mer. Det som krävs är enklare motmedel, t.ex. enkla målsökande drönare eller druvhagel av plast eller liknande avfyrade från kanoner eller rekylfria vapen. Man kan tänka sig en massa saker som kan ta ner en deltavinge som fördas i 100-150 km/h, men de behöver utvecklas först.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-10-20 kl. 17:33.
Citera
2022-10-20, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Gå efter kraftproduktionen säger jag. Man fryser lika lätt i Moskva som i Kharkov. Men Ukraina behöver mer luftförsvar...asap. Om nu ryssarna slagit till mot en 1/3 utav elproduktionen så är det illa.., en 1/3 till och jag börjar fråga mig : Hur mycket kan Ukraina tåla ?

Det är en relevant fråga. Ett land utan el fungerar inte. Och mera grejer är på gång ifrån Iran.

Så då bör dom ge upp?
Aldrig
Citera
2022-10-20, 17:13
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Jo men se jag hade rätt:

"As reported, on October 4, President Volodymyr Zelensky signed a decree ruling out negotiations with Russian President Vladimir Putin."
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3595639-zelensky-no-space-left-for-negotiations-with-putins-regime.html

"There will be no peace talks between Ukraine and Russia as long as Vladimir Putin remains Russian leader, Ukraine’s President Volodymyr Zelenskyy said Tuesday night."
https://www.politico.eu/article/volodymyr-zelenskyy-peace-talks-vladimir-putin-russia-ukraine/

Medan du rysshatade i nattmössan som vanligt. Det är ingen avundsvärd sits du är i att behöva göra ursäkter för barnrumpan Zelensky.

Du borde ursäkta dig själv. Inte gå igenom Zelenskij. Villkoren för en fredsförhandling är skrattretande. Dom har försökt 3-4 gånger innan man gav upp. Ryssland genom Putin är inte förhandlingsbar. Det finns inget skäl till att ens förhandla med maffian i Kreml. Ett fredsfördrag med Ryssland är inte värt bläcket på pappret. Kreml respekterar absolut ingenting . Ingen tror på din älskade lilla halvfigur
Citera
2022-10-20, 17:14
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Putin vill inte bli härskare, Putin invadera Ukraina så att Ukraina inte kan gå med i EU eller Nato plus några till anledningar som naturgas o skit. Ryssland vill bara påverka andra länders utrikespolitik till deras vilja.
Putin har sagt att Ukraina gärna får gå med i EU. Däremot inte Nato.

https://www.euronews.com/2022/06/18/uk-ukraine-crisis-eu-russia
Citera
2022-10-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är väldigt sällan vi kommer framåt i våra diskussioner. Jag föreslår att du funderar på hur man viktar riskerna för "distorsion". Men du vill inte följa med den vägen.

Där är inte "så mycket bevis". Det är samma saker som tas upp igen och igen. Ingen ändrar sig av den där Bellingcat-artikeln. Det som skulle vara intressant är förklaringar på hur han mobiliserar så många hundra personer att berätta det som han vill höra. Det skulle få mig att ändra mig.

Vad för fakta skulle få dig att ändra dig?

Gaällande Lancaster ingenting, Han har blivit överbevisad för många gånger med att sprida rena lögner och propaganda.
Om man följer en person under ett antal år och det framkommer att allt den personen presenterar är falsarier eller hårt vinklade historier så finns det nog ingenting som kan övertyga mig om att man kan ta något på alvar. Jag fick upp ögonen för honom och hans rapporter tidigt 2015.
Att han får fram många att "Intervjua" är väl inte så konstigt då han följer med en hårt styrd Ryssk militärtrupp som har som uppgift att skapa propaganda och har gjort så i flera konflikter under drygt 8år.
FSB har mycket resurser som de lägger på propaganda och Landcaster är en kanal som de satsar hårt på och har gjort sen länge.
Det är det här som kallas källkritik, om jag t.ex påstår att jag är läkare under ett antal år men kan inte ställa en korrekt diagnos eller visa någon legitimation så skulle jag inte söka information om sjukdommar från mig själv.
Så att försöka få en viktning vad som är sant eller falskt i hans alster är att försöka bedömma sanninghalten i vad Pelle på saltkråkan förmedlar.

Det är det som är det kluriga med den typen av propaganda, någon mindre klipsk person som du tror att delar är sant och försöker förstå vad.
Jag vet faktiskt inte om du är en aktiv del av Kremls propagandaapparat eller bara en nyttig idiot.
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-10-20 kl. 17:20.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Här påstås UAF brassa av några svenska RBS-17 Hellfire mot markmål. Ser ut att vara Hellfire nog altlså.

https://twitter.com/praisethesteph/status/1583114143070294018
Citera
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
OK om det är värt 100.000 tals civila liv - well ok. Det var Partiordförande Chrusjtjov som i fyllan gjorde krim till Ukraina eftersom Krusser är på fyllan 95% av tiden -

Det var förmodligen av förvaltnings tekniska skäl - dvs i styret under Sovjet.

Borgmästaren i Mariopol säger att över 100.000 civila är borta -

Mariupol , är det Ukrainas fel, menar du ? Jag förstår inte
Citera
2022-10-20, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Just det, Bajsaraktar, inte hört om dem sedan juni.. vad hände med dem? Har Turkiet slut på kretskort?

De var ju hypade som fan av Ukromobben (efter NLAW och Javelin hypen dog ut).

Ja men man har ju himars nu som utför samma uppgifter mycket enklare och effektivare.

mest pinsamma för Ryssland är ju att det är tvungna att köpa mopeder av iran, man klarar inte ens att tillverka nåt så simpelt som det.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så då bör dom ge upp?
Aldrig

Därför är det viktigt att de får luftförsvar "pronto". Jag säger inte att "dom bör ge upp".., utan att de kan hamna i den positionen att de inte har andra val om det tillåts att fortsätta !

Ingen el.., inga bensinpumpar fungerar.., inhemsk vapenproduktion, värme.., etc..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Vem är jag, eller du, att avgöra till vilket pris en nation anser är värt att dra i krig ? Inte hade UA något val ? De är antingen kämpa emot eller bli en vasallstat till ett ny Rysslandsockuperat stat. Och där vet vi alltförväl hur pissryssarna har utmärkt sig i deras forna kolonier Polen,Tjeckoslovakien,DDR,Ungern,balitikum osv osv. Inse att Ryssen i dagsläget delar en historia med många av nuförtiden fria demokratier som också är framgångsrika. Och att hata Ryssen är REN självbevarelsedrift nu som saker och ting framstår som

OK då låter vi dödandet fortsätta - det är ca 500 döda/dag just nu.

Och det handlar om huruvida Kreml skall få tillgång till sin egen mark - Krim.
Citera
2022-10-20, 17:20
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
OK då låter vi dödandet fortsätta - det är ca 500 döda/dag just nu.

Och det handlar om huruvida Kreml skall få tillgång till sin egen mark - Krim.

Krim är ukrainskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in