2022-10-19, 19:11
Medlem
Det blir en fjäder i hatten för tuffe Uffe att han nu vill öka det militära stödet till Ukraina. Det gäller alltid att ställa sig på segrarens sida.

ABBA hade rätt: "the Winner takes it all"

Tuffe Uffe har vuxit och visar att han har ryggrad.

Äntligen mår vi bra igen.
Citera
2022-10-19, 19:13
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Nu vill inte jag vara pentimeter när du har rätt i sak men var inte den där Skabbolga?
Nja Skabbeva heter Olga i förnamn.

"Olga Vladimirovna Skabeyeva or Skabeeva "
Citera
2022-10-19, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
https://www.dn.se/varlden/folj-det-sakerhetspolitiska-laget-i-europa/

"Under sin första dag som statsminister talade M-ledaren Ulf Kristersson med Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj, rapporterar Sveriges radio.

De pratade bland annat om vilken hjälp Ukraina kan vänta sig från Sveriges i och med den nya regeringens tillträdande.

– Vi vill mera. Vi har mer att bidra med, säger Ulf Kristersson till SR."

Heja högerregeringen, nu kööör vi 🥳
Skicka allt vi har till Ukraina.

Undrar hur många Ukrainare som kommer att dö som följd av det samtalet med svenska vapen i hand.
Citera
2022-10-19, 19:17
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Du har inte hört talas om Grisbukten i Kuba?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Grisbuktsinvasionen

Du kan inte gärna jämföra Grisbukten med den nuvarande ryska invasionen. Grisbukten var en begränsad aktion utförd av något tusental kubanska medborgare i syfte att ta över makten i Kuba. Ukrainakriget är en fullskalig rysk invasion med hundratusentals ryska soldater i syfte att erövra och annektera en annan stats territorium. Grisbukten var amerikanskt stöd för en statskupp i ett grannland, knappast moraliskt högstående men ingenting som inte gjorts hundratals gånger det senaste århundradet. För att hitta något jämförbart med Ukrainakriget måste vi gå tillbaka till Tysklands invasion av Polen 1939.
Citera
2022-10-19, 19:17
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Undrar hur många Ukrainare som kommer att dö som följd av det samtalet med svenska vapen i hand.
Inte lika många som ryssar som kommer att dö AV de svenska vapnen!
Citera
2022-10-19, 19:18
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:

Undrar hur många tvångsmobiliserade Ryssar som kommer att dö som följd av det samtalet.
Senast redigerad av FranzMarc 2022-10-19 kl. 19:20.
Citera
2022-10-19, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Nja Skabbeva heter Olga i förnamn.

"Olga Vladimirovna Skabeyeva or Skabeeva "

Tack det var klargörande. Nu förstår jag.

Ja Skabeeva såg sliten och frustrerad ut ikväll. Kul!
Citera
2022-10-19, 19:24
Medlem
Citat:
Du menar som följd av Rysslands attack på deras hemland?
Citera
2022-10-19, 19:24
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
En viktig lärdom från slaget om Stalingrad är politikens inverkan på krigföringen och hur politiken kan inverka på militärernas beslut och värderingar. Resultatet av slaget om Stalingrad var en omfattande "demilitarisering" av den Tyska armens mer övade enheter och detta till ett väldigt lågt Sovjetiskt pris i förhållande till tidigare slag.

Ah! Så den fiffiga idén med "stalingradstrategin" är att:
  1. Avbryta offensiven och låtsas retirera till Kherson stad för att få Ukraina att tro att de avancerar
  2. Luras lite extra genom att evakuera det civila styret i staden
  3. Låta Ukraina nöta ut sin armé genom att tro att de kan ta Kherson
  4. Ukraina lider stora förluster och förlorar sina bästa förband
  5. Demilitarisering och avnazifiering av Ukrainas armé
Det är en avancerad krigslist, är du säker på att detta är strategin? Inte att det faktiskt är ett liten, väldigt liten, motgång att Ukraina nu avancerar mot en stad inuti själva Ryssland?
Citera
2022-10-19, 19:25
Medlem
leachs avatar
Ukrainsk soldat visar att det endast är ryssråttorna som skall slaktas

A little careness from 'Kraken'
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1582784002271760386
Citera
2022-10-19, 19:26
Medlem
heggeness avatar
Det vore vansinne för ryssarna att försöka hålla Cherson. Ukraina behöver bara omringa, skjuta sönder alla broar och båtar med sina HIMARS (de har raketer till dessa från USA med upp till 90 km räckvidd) och sen vänta ut.

Jag tror ryssarna i staden skulle ge upp rätt snabbt då med annalkande vinter och allt.

Bättre då för ryssarna att nu rädda dessa tusentals soldater över floden än att skänka dem till Ukraina.

Men ändå kan jag tro att Putin ger en Hitler-osande order att staden ska hållas till "varje pris". Det är trots att regionshuvudstad i en av "hans nya regioner".
Citera
2022-10-19, 19:30
Medlem
Dr.Necessitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Förklara gärna på vilket vis Zelensky är en clown?

Hej, Hor-Ulla!

Först, tack för att du citerade hela mitt inlägg - som av verkar ha "censurerats bort" av moderatorer, antagligen för att det på ett eventuellt opassande sätt belyste en viss likhet mellan våra forna krigskungars och dagens Putins hantering av krig och "värvning". (Det var dock inte min avsikt att jämföra; våra krigskungar levde i en annan tid medan Putin är ett misslyckande på alla sätt i jämförelse. Det var mer en poängpassning till inlägget jag kommenterade.)

Så till din fråga:

Jag har i den här konflikten inte kunnat ta ställning till någon av pajaserna Putin och Zelenskyj. Putin är vad han är - en ond människa. Men Zelenskyjs hanterande av sitt lands (dels av eget upphov) konflikt med Putin var så jävla patetiskt; där han "krävde" västs inblandning medlest hot och allehanda metoder där vi på alla punkter skulle känna oss skyldiga om vi inte agerade. Vi hade liksom agerat ändå. Oavsett Zelenskyjs skitsnack. Om du inte vet vad jag syftar på har du inte hängt med, och jag känner inte direkt någon skyldighet att förklara mig i detalj för en enskild. Om du anser att jag inte har rätt kan det bero på att du har gått på just nämnda skitsnack. Inte jag, dock (och det gör å andra sidan inte mig nödvändigtvis till en bättre människa än du).

Jag hejar varken på Putin eller Zelenskyj som individer - däremot hoppas jag ändå på en viss ukrainsk seger (i brist på bättre uttryck) och önskar att de båda avsätts när skiten är över och att de civila - såväl ryska som ukrainska - kan få slippa den här jävla penismätningen mellan dessa extremistiska skitstövlar och får återgå till ett normalt liv som de förtjänar.

Håller du med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in