2022-10-19, 10:17
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Dom vill ju ha landet, så är det inte konstigt om dom gör så. Egna intressen först.

Det är det vi har förstått sedan kriget började. Ryssland vill förgöra landet Ukraina.
Citera
2022-10-19, 10:17
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Ja, det har jag många gånger tänkt på. Det går inte ihop, men samtidigt kanske så det mening, vi småfolket ska inte veta för mycket.

Annars så var det där var ett rätt bra jämförelse, fick en tankeställare.
Det går inte ihop för att det inte finns nått som kan gå ihop, Putin startade allt detta eftersom han ville ha tillbaka gamla stor-Sovjet. Att han vill ha tillbaka stor-Sovjet har han sagt flera gånger så det är ingen hemlighet.

Ja, normalt sätt brukar jag inte svara på sånt här eftersom dom flesta som skriver är uppenbara rysstroll, dom är bara ute efter att sabba, men jag tror inte att du är det, bara missledd.
Och i detta fallet med rysk trupp i Ukraina för att understödja "inbördeskriget", det har dom ju erkänt, vi såg en länk bara nån sida tillbaka här med en intervju med en ryss som stolt säger att "inbördeskriget" aldrig hade hänt om dom aldrig hade gått in i Ukraina, det hade blivit lite demonstrationer och lite bråk, sen hade allt dött ut. Så det är Putin och Ryssland som är orsaken till allt det här. Ingen annan.
Citera
2022-10-19, 10:18
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Det är en farlig utveckling och konflikten riskerar att sprida sig om Israel och Iran blandar sig i på allvar, men det tror jag inte kommer att hända.
En storkonflikt mellan Iran och Israel skulle destabilisera hela mellanöstern än mer. I tillägg har många medborgare i Israel har ryskt ursprung vilket även skulle leda till slitningar internt i Israel. Israel har även andra hänsyn att ta i närområdet (t.ex. i Syrien) där Ryssland spelar en viktig roll.
Iran är redan jävligt inblandade.
Har du glömt vems vapen ryssen använder för att slå ut Ukrainas elförsörjning?
Citera
2022-10-19, 10:18
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Alltså ryssen tar med sig mänskliga sköldar när de retirerar, det är vad som händer.

Ju fler som lämnar Kherson, ju mindre använder ryssarna mänskliga sköldar. Om ryssarna inte alls hade använt mänskliga sköldar, så hade de försvarat området runt Kherson. Gissningsvis väljer de en taktik som är något mer human än Ukrainas i Mariupol, eller så retirerar de helt.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-10-19 kl. 10:27.
Citera
2022-10-19, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ju fler som lämnar Kherson, ju mindre använder ryssarna mänskliga sköldar. Om ryssarna inte alls hade använt mänskliga sköldar, så hade de försvarat området runt Kherson. Gissningsvis väljer de en taktik som är något mer human än Ukrainas, eller så retirerar de helt.

Uhm, att avsiktligt eldleda mot civila mål och enskilda civila är inte "mer humant".

Hur efterbliven får man bli, även som rysstroll.

problemet är inte att det finns civila i ukraina , problemet är att ryssland avsiktligt och olagligt för ett anfallskrig mot ukraina och genomför ett folkmord på ukrainska medborgare.
Citera
2022-10-19, 10:26
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Då iran redan gett sig in i kriget och Israel på sikt kan bli hotat av om ryssland och iran utvidgar kriget är det bättre att Israel ger sig in redan nu på Ukrainas sida.

Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Iran är redan jävligt inblandade.
Har du glömt vems vapen ryssen använder för att slå ut Ukrainas elförsörjning?

Ryssland har hållit ner Irans inflytande i Syrien (bra för Israel) och Ryssland har påverkan på Irans kärnprogram, vilket är av enormt intresse för Israel för att undvika att Iran utvecklar kärnvapen.
Israel har en hel del hänsyn att ta i sitt absoluta närområde eftersom man bor mitt i ett getingbo av shia- och sunnistater och paramilitära grupper som inget hellre ser att Israel brinner.

I detta är Ryssland inte en part Israel bara kan ignorera i närområdet, vare sig man vill eller inte. För Israel handlar det om mer än gasräkningar och inflation om man skulle hamna på fullständig kollisionskurs med Ryssland. På sikt kan statens egna överlevnad vara på spel vilket gör att man måste väga alla sina möjligheter på guldvåg i den här konflikten.
Citera
2022-10-19, 10:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ja ryska militärledningen har varnat för att ukrainarna planerar att spränga dammen - som du så riktigt påpekar kan det ju vara så att de själva gör detta.

Nu har upptrappningen av kriget gått så långt att båda sidor förstör civil infrastruktur, beskkjuter kärnkraftverk, elförsörjning och broar. Till och med gasledningar i östersjön sprängs.

Tror knappast ryssarna skulle ha intresse av att spränga dammen nu - det kan ukrainarna. Skulle ryssarna utrymma brohuvudet så blir det en annan femma.

Eftersom detta med att spränga dammarna skett förut så var jag intresserad av konsekvenserna då.

Du vet uppenbarligen ingentig och kunde likaväl avstått från att svara. Frågan jag ställde är både intressant och relevant och det krävs faktiskt större kognitiv förmåga att ställa en sådan än ditt käbbel.

Sprängs dammen översvämmas östra sidan av floden, inte västra; för där är det låglänt. Man kan inte heller kyla kärnkraftverket så det kan bli en olycka. Ryssland får nog svårt att få vatten till Krim i den speciella kanalen också.
Citera
2022-10-19, 10:29
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ryssland har hållit ner Irans inflytande i Syrien (bra för Israel) och Ryssland har påverkan på Irans kärnprogram, vilket är av enormt intresse för Israel för att undvika att Iran utvecklar kärnvapen.
Israel har en hel del hänsyn att ta i sitt absoluta närområde eftersom man bor mitt i ett getingbo av shia- och sunnistater och paramilitära grupper som inget hellre ser att Israel brinner.

I detta är Ryssland inte en part Israel bara kan ignorera i närområdet, vare sig man vill eller inte. För Israel handlar det om mer än gasräkningar och inflation om man skulle hamna på fullständig kollisionskurs med Ryssland. På sikt kan statens egna överlevnad vara på spel vilket gör att man måste väga alla sina möjligheter på guldvåg i den här konflikten.
Iran är fortfarande jävligt inblandade, Israel är det inte.
Citera
2022-10-19, 10:30
Medlem
Nu vet jag exakt vad Ukraina har för resurser men jag skulle inte försöka ta Kherson just nu. Jag skulle hellre starta en ukrainsk offensiv emot Melitopol från norr. Om en sådan offensiv lyckas skulle Ryssarna mer eller mindre vara tvungna att retirera från Kherson.
Citera
2022-10-19, 10:30
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ju fler som lämnar Kherson, ju mindre använder ryssarna mänskliga sköldar. Om ryssarna inte alls hade använt mänskliga sköldar, så hade de försvarat området runt Kherson. Gissningsvis väljer de en taktik som är något mer human än Ukrainas i Mariupol, eller så retirerar de helt.

”Problemet” är att Ukraina inte kan attackera sina egna städer på samma sätt ryssarna gör när de ska inta städer.
Det skulle sänka trovärdigheten.

Du vänder på steken. Det är ryssarna som varit inhumana och urskillningslöst bombat och utfört terrorism för invånare.
Har du sätt tecken på att ukrainarna vill göra samma sak, när de befriar samhällen?
Citera
2022-10-19, 10:31
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:

Håller med. kan supplera med att många ryssar i israel inte är judar, de är bara ryssar som ljugit om att de är judar, eller hade föräldrar som gjorde så.

Ett möjligt problem är ifall en del av Rysslands "deal" med Iran är att på något vis hjälpa dem med a-bomben. Jag gissar att Israels respons delvis hänger på vad de tror om den saken.
Citera
2022-10-19, 10:33
Medlem
Citat:
Det är en farlig utveckling och konflikten riskerar att sprida sig om Israel och Iran blandar sig i på allvar, men det tror jag inte kommer att hända.
En storkonflikt mellan Iran och Israel skulle destabilisera hela mellanöstern än mer. I tillägg har många medborgare i Israel har ryskt ursprung vilket även skulle leda till slitningar internt i Israel. Israel har även andra hänsyn att ta i närområdet (t.ex. i Syrien) där Ryssland spelar en viktig roll.
Rätt många arabländer är emot Iran och väntar på tillfälle att trycka ner dem. Många har helt OK relation till Israel just nu dessutom.

Däremot är en fråga vad som kommer att hända med proteströrelsen i Iran om Iran hamnar i en större konflikt? Delar av befolkning kanske ställer sig bakom regimen för landets skull och det ger mer utrymme för att slå ner protester ännu hårdare. Om regimen måste släppa ifrån sig en del av makten är mycket vunnit.

Men om Iran blir så pass insyltad i konflikten att det kommer hårdare åtgärder mot landet så kan Israel se chansen att (med tyst godkännande av USA) slå till hårt för att trycka tillbaka Irans kärnvapenprogram några år.

Israel måste snart släppa sargen och ta ställning. De vill inte stöta sig med ryssarna men det finns risk att Ryssland hjälper Iran med utveckling av kärnvapen. Men vad vet vi vanliga dödliga? Putin kanske redan gjort upp med Israel att om de inte hjälper Ukraina med luftvärn kommer Ryssland inte förse Iran med kunskap. Men vad är Putins ord värda är sen frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in