2022-10-19, 09:58
Medlem
Snapcounts avatar
Här finner jag lite om "evakueringen" utav civilbefolkningen :

Chefen för den ryska ockupationsadministrationen i Cherson, Vladimir Saldo, tillkännagav evakueringen av civila från högra stranden av Dnipro. Saldo talade om "omkring 50 000 till 60 000" människor som skulle föras till vänster strand eller till Ryssland. Detta kommer att ta ungefär sex dagar. Båtar väntar redan, sa Saldo. Enligt byrån Tass har de boende i området redan informerats om planerna via sms

https://www.spiegel.de/ausland/ukraine-news-am-mittwoch-ukraine-zieht-vor-cherson-laut-russland-zehntausende-soldaten-zusammen-a-62 11ac54-9902-41f9-8504-c0decb3e3404
Citera
2022-10-19, 09:59
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Hur är jag landsförrädare när jag ser att det pågår en massa mygel inom eliten, tvinga fram krig?

Tiderna förändras, folk ändrar sig. Dock inte alltid till fördel.
Ja, detta kriget är framtvingat av eliten. I detta fall Putin när dom först gick in i Ukraina 2014 och tvingade fram ett "inbördeskrig" som till stor del bestod av ryssar som gick över gränsen från Ryssland, och sen använde dom det "inbördeskrig" som dom själva startade som ursäkt för att starta detta krig.
Hur är det så svårt att förstå?

Du gjorde en liknelse med finlandssvenskar. Om Sverige hade skickat in omärkt trupp till Åland för att starta ett "inbördeskrig" och sen invaderat Finland eftersom ni försvarade er, det hade varit samma sak. Hade det varit ok agerande av Sverige?

EDIT: Sen är det ju väldigt skumt att du pratar om judar i Ukraina eftersom det officiella målet med invasionen var att avnazifiera Ukraina. Du säger ju exakt motsatsen mot vad Putin säger. Hur får du den logiken att gå ihop?
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2022-10-19 kl. 10:02.
Citera
2022-10-19, 10:03
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
https://mobile.twitter.com/GirkinGirkin/status/1582621231949283328

Full fart på evakueringen nu. Ser ut att de är i nån hamn. Ska civila evakueras med båtar?
Civila och soldater utklädda till civila.
Citera
2022-10-19, 10:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
https://mobile.twitter.com/GirkinGirkin/status/1582621231949283328
Full fart på evakueringen nu. Ser ut att de är i nån hamn. Ska civila evakueras med båtar?

Ja de måste ta sig över Dnieprfloden.

Länk med engelsk text i rubriken. (En länk i ett tidigare inlägg fungerade inte). https://twitter.com/TpyxaNews/status/1582638560607604737

Alla lämnar nog inte p.g.a. att de är kollaboratörer utan det kan ju också bli brist på mat (Transporterna till staden har ju varit svåra så det är nog brist på allt där), farligt med striderna i staden etc.
Citera
2022-10-19, 10:05
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Jävligt bra om Israel ger sig in i kriget på Ukrainas sida nu när putler böjt sig framåt framför iranska skäggen.

Det är en farlig utveckling och konflikten riskerar att sprida sig om Israel och Iran blandar sig i på allvar, men det tror jag inte kommer att hända.
En storkonflikt mellan Iran och Israel skulle destabilisera hela mellanöstern än mer. I tillägg har många medborgare i Israel har ryskt ursprung vilket även skulle leda till slitningar internt i Israel. Israel har även andra hänsyn att ta i närområdet (t.ex. i Syrien) där Ryssland spelar en viktig roll.
Citera
2022-10-19, 10:08
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Specialoperationen är en nödvändig åtgärd för att skydda Ryssland, Olga på TV har förklarat varför.
Och det blev precis tvärt om en historisk militär upprustning i Ukraina och Ryssland i ett såväl säkerhetspolitiskt och ekonomisk allvarigt utsatt läge med sanktioner och utvidgning av NATO. Bra jobbat Putin

Det finns ingen som tillnärmelsevis förstört så mycket för Ryssland som Vladimir Putin vilket får en att undra om psykiska status eftersom tanken (väl?) var det motsatta.

Står Putin på NATOs lönelista

När vaknar Ryssen från idet och gör sig av med ryssänket Putin?
Citera
2022-10-19, 10:09
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ja, detta kriget är framtvingat av eliten. I detta fall Putin när dom först gick in i Ukraina 2014 och tvingade fram ett "inbördeskrig" som till stor del bestod av ryssar som gick över gränsen från Ryssland, och sen använde dom det "inbördeskrig" som dom själva startade som ursäkt för att starta detta krig.
Hur är det så svårt att förstå?

Du gjorde en liknelse med finlandssvenskar. Om Sverige hade skickat in omärkt trupp till Åland för att starta ett "inbördeskrig" och sen invaderat Finland eftersom ni försvarade er, det hade varit samma sak. Hade det varit ok agerande av Sverige?

EDIT: Sen är det ju väldigt skumt att du pratar om judar i Ukraina eftersom det officiella målet med invasionen var att avnazifiera Ukraina. Du säger ju exakt motsatsen mot vad Putin säger. Hur får du den logiken att gå ihop?

Ja, det har jag många gånger tänkt på. Det går inte ihop, men samtidigt kanske så det mening, vi småfolket ska inte veta för mycket.

Annars så var det där var ett rätt bra jämförelse, fick en tankeställare.
Citera
2022-10-19, 10:09
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Det är en farlig utveckling och konflikten riskerar att sprida sig om Israel och Iran blandar sig i på allvar, men det tror jag inte kommer att hända.
En storkonflikt mellan Iran och Israel skulle destabilisera hela mellanöstern än mer. I tillägg har många medborgare i Israel har ryskt ursprung vilket även skulle leda till slitningar internt i Israel. Israel har även andra hänsyn att ta i närområdet (t.ex. i Syrien) där Ryssland spelar en viktig roll.

Då iran redan gett sig in i kriget och Israel på sikt kan bli hotat av om ryssland och iran utvidgar kriget är det bättre att Israel ger sig in redan nu på Ukrainas sida.
Citera
2022-10-19, 10:11
Medlem
HejaFinlands avatar
De här som evakuerar från Kherson har väldigt lite bagage med sig. Undrar om de inte planerar att komma tillbaka? https://twitter.com/TpyxaNews/status/1582638560607604737
Citera
2022-10-19, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Jag vet att ni Putinrunkare lider av en hel det kognitiva problem men inget av det du skriver följer någon rimlig logik?

I ena meningen skriver du att det var sovjeterna som 1941 saboterade damen för att hindra Tyskarna avancemang över floden? I andra meningen skriver du att ryssarna tror att NATO (vilket för övrigt är ett jäkla korkat uttalande då NATO inte har något med detta att göra) skulle spränga dammen?

Varför då? För att hejda sitt eget avancemang? Eller vad menar du?

Eftersom det kommer från dig, som skapade konto i Mars och bara postat rysspropadanda sedan dess så skulle jag nog snarare säga att allt (om det stämmer) snarare tyder på att ryssarna tänker spränga dammen och sedan i normalt FSB-maner säga att det är någon annan som gjort det.

Ja ryska militärledningen har varnat för att ukrainarna planerar att spränga dammen - som du så riktigt påpekar kan det ju vara så att de själva gör detta.

Nu har upptrappningen av kriget gått så långt att båda sidor förstör civil infrastruktur, beskkjuter kärnkraftverk, elförsörjning och broar. Till och med gasledningar i östersjön sprängs.

Tror knappast ryssarna skulle ha intresse av att spränga dammen nu - det kan ukrainarna. Skulle ryssarna utrymma brohuvudet så blir det en annan femma.

Eftersom detta med att spränga dammarna skett förut så var jag intresserad av konsekvenserna då.

Du vet uppenbarligen ingentig och kunde likaväl avstått från att svara. Frågan jag ställde är både intressant och relevant och det krävs faktiskt större kognitiv förmåga att ställa en sådan än ditt käbbel.
Citera
2022-10-19, 10:13
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Då iran redan gett sig in i kriget och Israel på sikt kan bli hotat av om ryssland och iran utvidgar kriget är det bättre att Israel ger sig in redan nu på Ukrainas sida.

Dom vill ju ha landet, så är det inte konstigt om dom gör så. Egna intressen först.
Citera
2022-10-19, 10:16
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det demonstrerades ibland mot Israel, främst av vänsterrörelser. Och USA var "kritiska"...
Men några sanktioner blev det inte. Ingen bojkott eller handelsstopp, inga militära vapen till Palestina.
Jag minns inte heller att Sverige gav militärt stöd till Vietnam när USA angrepp detta lilla land på 60-talet, eller att Europa införde några ekonomiska sanktioner mot USA när de invaderade Irak.
Så vad är så speciellt med Ryssland?

Oj! ” Vad är så speciellt med Ryssland?”
Någon som missat lektionen. Jag trodde du hade i alla fall en smula koll på Ryssland förhållandens till väst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in