2022-10-18, 20:34
Moderator
-Info-s avatar
Detta duger i alla fall den ryska flaggan till:

Citat:
The Orc Federation is dead

https://twitter.com/LvivJournal/status/1582125728207753216

Det är lerigt nu, men vill man torka av sina fötter utomhus så kan man göra det på en rysk orc-flagga. De behövs ändå inte längre i befriade områden.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Vad är det för djävla "soldat" som twittrar INNAN han skall delta i en offensiv? Han är svensk va?

För övrigt rapporterar ryssen jag följer att det kommit till ordervägran och ovilja att delta i offensiv rakt mot Cherson i särskilt utländska frivilligförbanden. Ryssarna håller på att omvandla staden till fästning och ett frontalangrepp kommer bli mycket kostsamt för Ukraina.

Jag tror denna offensiv om den blir av är för Biden och demokraternas skull i USA och faktiskt kan sluta i militär katastrof för Ukraina. En sådan tillsammans med att Kiev förklarats öppen stad för ryskt bombardemang och elnät på gränsen till verkligt sammanbrott kan faktiskt göra att fred kommer mycket närmare.

Den där frivillig"soldaten" som jag tror är svensk önskar jag faktiskt allt ont i morgon eller när det nu blir. Med sin död kan han bidra till fred i Ukraina.
Oj! Ryssen du följer är med i ett Ukrainskt frivilligförband. All heder åt honom.
Nu tror jag inte man kommer att gå till frontalangrepp, bara skära av möjligheterna att retirera nordost. Sen kommer ryssarna förmodligen gladeligen ge upp eller smita iväg till Krim.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Nato har sagt att de INTE kommer svara med nukes om Ryssland släpper lös dem i Ukraina. De kommer däremot att svara med konventionella vapen.

Är det verkligen smart av Nato att avslöja för ryssarna att man inte kommer svara med kärnvapen? Det gör väl ryssarna ännu mer självsäkra på att de kan atombomba Ukraina utan konsekvenser? Bättre för Nato att svara med att de kommer göra samma sak tillbaka? Eller missar jag någon psykologisk fördel i krigföring i detta sätt att svara på?

För visst, vi säger att ryssarna skickar en atombomb. Nato spränger sönder hela deras svarta havsflotta som de säger. Varför skulle då ryssarna stanna där? Om de får sin svarta havsflotta utraderad så lär de väl skicka ytterligare en kärnvapenmissil till Kiev eller nåt. Vad ska Nato svara med då? Spränga Putins sommarställe?
Citera
2022-10-18, 20:36
Medlem
Taggads avatar
Ondskans axelmakter reinkarnerade : Ryssland-Iran-Nord korea-Syrien.
Citat:
Efter drönarna – nu uppges Iran även sälja robotar
Iran ska ha gått med på att leverera både medeldistansrobotar och stora mängder billiga men effektiva drönare till Ryssland. Det uppger iranska källor för Reuters. Enligt källorna kom länderna överens om affären vid ett möte i Moskva 6 oktober.

– Ryssarna hade bett om fler drönare och iranska ballistiska robotar med förbättrad precision, särskilt av modellerna Fateh och Zolfaghar, säger en iransk diplomatkälla.

https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Citera
2022-10-18, 20:38
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Vad är det för djävla "soldat" som twittrar INNAN han skall delta i en offensiv? Han är svensk va?

För övrigt rapporterar ryssen jag följer att det kommit till ordervägran och ovilja att delta i offensiv rakt mot Cherson i särskilt utländska frivilligförbanden. Ryssarna håller på att omvandla staden till fästning och ett frontalangrepp kommer bli mycket kostsamt för Ukraina.

Jag tror denna offensiv om den blir av är för Biden och demokraternas skull i USA och faktiskt kan sluta i militär katastrof för Ukraina. En sådan tillsammans med att Kiev förklarats öppen stad för ryskt bombardemang och elnät på gränsen till verkligt sammanbrott kan faktiskt göra att fred kommer mycket närmare.

Den där frivillig"soldaten" som jag tror är svensk önskar jag faktiskt allt ont i morgon eller när det nu blir. Med sin död kan han bidra till fred i Ukraina.

Varför länkar du inte till ryssen du följer? Varför skulle han för övrigt ha information om stridsmoralen hoss ukrainafrivilliga? Varför tror du Ukraina krigar för Bidens skull? Det är väl mer rimligt att de vill ha tillbaka sitt land?
Citera
2022-10-18, 20:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siggerullstol
Är det verkligen smart av Nato att avslöja för ryssarna att man inte kommer svara med kärnvapen? Det gör väl ryssarna ännu mer självsäkra på att de kan atombomba Ukraina utan konsekvenser? Bättre för Nato att svara med att de kommer göra samma sak tillbaka? Eller missar jag någon psykologisk fördel i krigföring i detta sätt att svara på?

Vi vet via simuleringar att den här typen av motsvar tenderar att eskalera väldigt snabbt så det man vill är att både svara och försöka deeskalera.

USAs svar kommer inte BARA vara att utplåna Svartahavsflottan. De kommer slå ut andra mål också, plus att de kommer att ge Ukraina mer vapen (långdistansvapen) samt öka sanktionerna mot Ryssland. Ex. göra det straffbart att öht göra affärer med Ryssland även om man inte tillhör USA.
Citera
2022-10-18, 20:39
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Ingenting nytt kommer hända i Kherson riktningen. Deras taktik funkade en gång i Kharkiv men de kommer inte funka igen.
För en Pyrrhusseger i mediekriget mot västerländsk publik var taktiken utmärkt.

Citat:
According Colonel Markus Reisner from the Austrian military the Ukraine used six full brigades (vid) in its attack. If Russian Defense Ministry numbers are halfway right the Ukrainian forces lost some 4,000+ soldiers, nearly two brigades, in the attack. These were troops that ran into areas that the Russian artillery had pre-registered. They received barrage after barrage and were destroyed.
https://www.moonofalabama.org/2022/09/the-kharkov-counterattack-was-not-a-big-success.html
Citera
2022-10-18, 20:41
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Ondskans axelmakter reinkarnerade : Ryssland-Iran-Nord korea-Syrien.

https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Det verkar nästan som att dessa inhumana onda stater vill provocera omvärlden.
- titta , vi kan bete oss ännu mer svinaktigt
Citera
2022-10-18, 20:43
Medlem
Den nya svenske försvarsministern verkar bra men det åligger tuffe Uffe att sparka igång honom och vi litar på att Uffe har ryggrad och att han har vuxit.

Lite ironi kanske men vi kräver att Sverige inte rullar tummarna nu utan 24 Archer sänds skyndsamt till Ukraina samt att vi skänker 12 av dom äldsta Gripen C-modellerna.

Det får vara nog med tjafset, se till att leverera grejerna NU inom en vecka.

Förra regeringen var för vek. Nu är det järnhandskar på.
Citera
2022-10-18, 20:45
Medlem
BAB7s avatar
Militära framgångar i södra Ukriana

Enligt generallöjtnant Igor Konashenkov har ryska styrkor gjort stora framgångar syd, hundratals ukrainska militärfordon, ukrainsska soldater och andra militära mål har framgångsrikt förstörts eller eliminerats de senaste 24 timmarna.
Alla mål har framgångsrikt nåtts.

Igor berättar för även för TASS att sedan specialoperationen påbörjades har man lyckats slå ut 5.876 ukrainska pansarvagnar, 2.266 drönare, 323 flygplan, 161 helikoptrar, 381 missilsystem, 871 raketkastare, 3.485 fältartilleripjäser och 6.635 militärfordon bland annat.

Specialoperationen kommer fortsätta med oförminskad styrka både bla med ett ökat antal raketattacker samt strategiska angrepp på civil infrastruktur.

LÄNK på engelska spåket:https://tass.com/defense/1524321
Citera
2022-10-18, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Zelensky skulle ha tänkt på det här, och det borde våra politiker också ha gjort.

Så klart han har gjort det. Det enda han kan göra åt ryssarnas önskan att mörda ukrainare är att leda landets försvar.
Citera
2022-10-18, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Miljoner döda?, innan det är överstiger 50.000 rullar Nato och FN in och sopar bort orcherna.

Varför skulle någon högt uppsatt i FN eller NATO riskera sina miljoner de har på kontot för några bönder i Ukraina?

Svaret är att de varken bryr sig eller skulle kunna göra något ens om de hade brytt sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in