Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
För att nu upprepa mitt tänk (som jag vet att flera håller med om):
Jag tror att Klas gick med Helena mot hennes hem efter det att Stadt hade stängt. (Hans intresse för Helena anser jag vara väl kartlagt i och med allt det som har läckt ut om inflyttningsfesten i Töreboda och turerna inne på Stadt.) Någonstans utmed vägen ansluter en bil med en eller flera personer i. Av någon anledning urartar situationen, och Klas vet sannolikt vad som hände och vilka som var inblandade. Och det är den där minnesluckan mellan 02:00 till en bit efter 03:00 som blir väldigt mycket extra intressant. Klas ses ju i centrala Mariestad runt cirka 03:30 på väg hem mot Ladukärrsvägen - uppgifter i tråden säger i korsningen Snickaregatan/Stockholmsvägen. Sträckan från Kohagen/Ekuddenvägen till nämnda korsning är cirka 2 650 meter. Att gå den sträckan i knappa fem km/h tar uppskattningsvis 40 minuter. Alltså är det mycket sannolikt att KM ur ett tids- och avståndsperspektiv befann sig vid Kohagen/Ekuddenvägen och började gå hemåt senast vid 02:50 - sannolikt tidigare, eftersom han ska ha stannat och ringt till sin nattarbetande sambo också. Kanske började han gå hemåt vid 02:40? I så fall är det ganska exakt då som "Killarna på Hällristningsvägen" gör sin sista observation av bilen på gång-/cykelvägen. När "Killarna" gör den sista observationen, har Klas börjat gå hemåt. Vad som sedan händer har Klas förmodligen ingen aning om.
Igen: Jag tror inte att Klas bragde Helena om livet, men jag tror att han vet/tror sig veta/anar vem/vilka som är inblandade, men kan/vill/vågar inget säga. Att han förnekar mord, dråp eller vållande ter sig helt självklart eftersom han inte är skyldig till någon av de åtalspunkterna.
Detta inlägg ovan av Ugglan är mycket intressant. Att denne KM ändå ändrar sin vittnesutsaga från 1992 och att han visst hade varit nära Helena inne på Stadt och att hjälpte henne att ringa hem vid c.a 1:30. Men efter 2.00-3.00+ cirka tar det slut där minns han ingenting. Blankt, nada. Eftersom Helena ber KM om hjälp att ringa hem borde man kunna anta att han vid detta laget borde varit väldigt berusad om han skall kunna ha någon möjlighet till "grava" minnesluckor senare. Hade verkligen Helena bett honom om hjälp om han var så här kraftigt berusad ? Eventuell klängighet har ju heller inte en tendens att avta vid ökad berusningsgrad om man säger så.
Han har ju även ringt sin flickvän på natten, detta kom han ihåg. Nej, detta går inte ihop.
Nej, det är mest troligt att han ljuger om denna påstådda minneslucka anser jag. Man undrar då vart han kan ha varit med om och eventuellt ha sett ? Som han inte vill berätta. Som vittne, kan han ju ha sett vilka som satt i den bil som Helena eventuellt kan ha åkt med . Eller upplockad gåendes med KM om han gick på bron ?Varför vek de av höger efter bron (om de gick där) ? De måste varit för kissa för det blir ingen direkt genväg hem har jag förstått det som.
Det kan inte varit några direkt" vanliga killar" han då kan ha sett i denna bil utan mer ruskiga typer som han är livrädd för att "outa".
Kan han ha ringt flickvännen för att han var skärrad över en eventuell händelse rörande Helena ? Kanske ändå mer tveksamt, om hon skulle veta om vilka dessa personer var som tog Helena och hålla tyst om det p g a rädsla. Nej, mycket tveksamt. Kanske att KM bara ville prata men inte berörde den eventuella händelsen i sig ? Stöd. Kanske. Spekulation .
Det är ju denna sjukskrivning också på måndagen som indikerar på att det är något som inte riktigt står rätt till. Det känns som det är en ulv begraven någonstans i KMs minneslucka mellan 2:00-3:00 på natten den 14 juni 1992. Det är svårt att komma runt den.
Om han har sett något då, varför kan han inte berätta detta nu då ? Det kommer alltid stå ett frågetecken här på honom om detta inte redogörs ordentligt, anser jag. Det kan ju hända att det framkommer i dokumentären, får invänta den.
Jag skall säga att om han sett något så kan jag inte döma honom för det, om han eventuellt är rädd för sitt liv. Man vet inte hur man själv skulle reagera om man då eventuellt ställts inför något liknande.