2022-10-18, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Nope, den var inte verkningslös efter 200-300m, dock svårt att träffa med den, på det avståndet.
Fungerar bäst med korta skurar, "spray and pray".

"Men största nackdelen var den dåliga räckvidden. Svenska soldater som tjänstgjorde under Kongokrisen på 1960-talet rapporterade att vapnet kunde vara helt verkningslöst så fort skjutavståndet kröp upp mot 200–300 meter. Anfallande fiendesoldater fortsatte att springa även när hela magasin avlossades rakt mot dem.

Efter Kongoinsatsen utvecklades en ny stålmantlad kula (Copkiller) med bättre genomslagsförmåga. Denna patrons beteckning är 9 mm sk ptr"

https://militarhistoria.se/vapen/kpist-m-45-trotjanare-med-skral-rackvidd

Räckvidden var ännu lägre när fienden hade sköldar.

När vi övade så sköt vi ofta på 75m liggande och i stridsövning räknade vi med 20m för vara säkra att träffa. Attackdykarna gillade dom. Plus jag gillade dem för vi kunde spola dem rena med "högtrycksslang" och sen torka dem i bastun, samt till sist fett. Den består väl om jag minns av cirka 5 delar. Så vapenvård på några minuter.
Citera
2022-10-18, 11:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Dom flesta eldstrider med handeldvapen utkämpas på kortare avstånd än 200m.
Anledningen till att tyskarna tog fram automatkarbinen var att man gjort en vetenskaplig undersökning.
Man gjorde faktiskt en hel del sådana.
Man kom fram till att de flesta eldstrider skedde på ett avstånd av 200-300 meter och den med mest eldkraft vann. Det var förstås på östfronten och den tiden. Oavsett är en automatkarbin alltid effektivast och går även att använda som ett vanligt gevär.
Citera
2022-10-18, 11:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
"Men största nackdelen var den dåliga räckvidden. Svenska soldater som tjänstgjorde under Kongokrisen på 1960-talet rapporterade att vapnet kunde vara helt verkningslöst så fort skjutavståndet kröp upp mot 200–300 meter. Anfallande fiendesoldater fortsatte att springa även när hela magasin avlossades rakt mot dem.

Efter Kongoinsatsen utvecklades en ny stålmantlad kula (Copkiller) med bättre genomslagsförmåga. Denna patrons beteckning är 9 mm sk ptr"

https://militarhistoria.se/vapen/kpist-m-45-trotjanare-med-skral-rackvidd

Räckvidden var ännu lägre när fienden hade sköldar.

När vi övade så sköt vi ofta på 75m liggande och i stridsövning räknade vi med 20m för vara säkra att träffa. Attackdykarna gillade dom. Plus jag gillade dem för vi kunde spola dem rena med "högtrycksslang" och sen torka dem i bastun, samt till sist fett. Den består väl om jag minns av cirka 5 delar. Så vapenvård på några minuter.

11 delar vill jag minnas.
Citera
2022-10-18, 11:32
Medlem
Snapcounts avatar
Ryssarna skördar (dessvärre) framgångar :

Another kind of Russian terrorist attacks: targeting 🇺🇦 energy & critical infrastructure. Since Oct 10, 30% of Ukraine’s power stations have been destroyed, causing massive blackouts across the country. No space left for negotiations with Putin's regime

https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1582285715970613248

Det har gått snabbt även.., sen den 10 oktober..
Citera
2022-10-18, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det som är lite unikt är att det är ett krig i ett land med en kall vinter, och frågan är om de i Kiev slåss för sin existens eller bara för flytt av en gräns. Det är en sak att slåss för att inte en ryss ska bestämma över en, men en annan att slåss för var gränsen ska gå. Det är egentligen en fråga om tolkning. Om de inte försvarar sin gräns nu, kommer det ett följdkrig om x år där resten av Ukraina blir taget? Kanske resonerar de olika i olika delar av landet - Kharkov och Kiev är i lite olika situation.

Trots detta landar jag i samma slutsats som du, jag tror inte Ukrainierna reser sig och kräver fred av Zelensky oavsett hur många gräsklippare som kommer flygande. Det var lite svårt att veta i starten av kriget och jag trodde fler ville ha fred-mot-land i Ukraina än vad som var fallet. Jag tycker att vi sett mycket under året som tyder på att de är stridslystna, och kommer förbli så.

Jag uppfattar inte att dom är speciellt stridslystna bara djävligt trötta på att en granne som ser sig som
storebror vill förtrycka dom och nu vill dom sätta ner foten en gång för alla .
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Är det därför som Putin har velat gå med i NATO och EU? Logiken, min vän. Logiken!

Putin kan varken ’gå med i Nato eller EU’. Och Putin har heller aldrig velat att Ryssland ska ansluta sig till någon av dessa organisationer
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det visas bilder på bostadshus som brinner. Det slår ned drönare runt järnvägsstationen. Ryssland har som ambition att invadera två gränsprovinser långt ifrån Kiev.
Om det som beskrivs i medierna är korrekt är det terrorbombning.

Den första dagen av "svaret på sprängningen av Kerchbron" där det sändes verkligen massor och även fler tyngre raketer mot ukrainska mål dog ett litet fåtal civila. Ja raketer/drönare som slår ned på fel ställe, skadskjutna raketer/drönare slår ned på fel ställe och inte minst luftvärnsrobotar tar en del civila liv och skadar bostadsområden. Det är helt utom tvivel att ryssarna försöker undvika civila offer. Den ukrainska propagandan går på högvarv men jag tror faktiskt fredsviljan just nu ökar snabbt.

Det kanske inte var så klokt att spränga Kerch-bron och verkligen trappa upp kriget ytterligare?
Citera
2022-10-18, 11:38
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Den första dagen av "svaret på sprängningen av Kerchbron" där det sändes verkligen massor och även fler tyngre raketer mot ukrainska mål dog ett litet fåtal civila. Ja raketer/drönare som slår ned på fel ställe, skadskjutna raketer/drönare slår ned på fel ställe och inte minst luftvärnsrobotar tar en del civila liv och skadar bostadsområden. Det är helt utom tvivel att ryssarna försöker undvika civila offer. Den ukrainska propagandan går på högvarv men jag tror faktiskt fredsviljan just nu ökar snabbt.

Det kanske inte var så klokt att spränga Kerch-bron och verkligen trappa upp kriget ytterligare?
Ukraina har inte gjort nån upptrappning, vad dillar du om.
Det finns bara en angripare och skurk i detta drama.
Citera
2022-10-18, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ryssarna skördar (dessvärre) framgångar :

Another kind of Russian terrorist attacks: targeting 🇺🇦 energy & critical infrastructure. Since Oct 10, 30% of Ukraine’s power stations have been destroyed, causing massive blackouts across the country. No space left for negotiations with Putin's regime

https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1582285715970613248

Det har gått snabbt även.., sen den 10 oktober..

Tveksamt om det kan ses som framgångar. De har redan ont om ammunition och särskilt avancerade vapen, som de nu använder i stor grad mot civilbefolkningen istället för mot militära mål. Det gör att Ukrainas armé kan tuffa på som vanligt.

Att slå ut sådana här civila mål, med teknik som lättare kan ersättas än vapnen som slår ut den är knappast att se som en framgång. Bara ännu en runda i "Ryssland är dåliga på att föra krig"-ringen.
Citera
2022-10-18, 11:39
Medlem
Hoppas Ukraina får så de kan bomba fler militära mål inne i Ryssland.

Inte göra som äckelryssen och ge sig på civila mål men där är väl den stora skillnaden att ryssen kör på kvantitet bombningar och Ukraina på precision.
Citera
2022-10-18, 11:40
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det pratas om 10 döda här och och 15 döda där efter attacker.
Ibland hittas en grav med några hundra döda.
Det låter inte rimligt med dessa siffror med 1000 tals attacker på civila med bomber och robotar.
Det borde vara hundra tusentals döda minst.
Hade det inte funnits flyglarm och andra varningssystem så hade dödssiffrorna nog varit högre.
Nu hinner folket sätta sig i säkerhet innan missilerna kommer fram vilket sänker dödssiffrorna betydligt.
Citera
2022-10-18, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
11 delar vill jag minnas.

Men det måste även vara magasin. Det är mycket länge sen jag höll i en oh mitt minne är kort. Men jag kan nog fortfarande ta isär och sätta ihop en i mörker.

Fick man inte eldavbrott om man laddade magasinet med en kula för mycket?

Helt ok vapen i strid i bebyggelse. För rensa hus.

Hur som helst kulor som går rätt upp, dödar inte när de kommer ner. Men alt beror på kulbanan. Och jag har lite svårt att förstå att de inte skjuter ner fler drönare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in