• 1
  • 2
2022-10-17, 19:13
Medlem
Är det någon som har smakat den här chokladen från Matsmart? Går den att äta eller är den totalt värdelös?

Den är ju billig och jag skulle behöva införskaffa rätt stora mängder, men det ska vara choklad som ändå håller någon slags standard. Barn och tonåringar ska kunna äta den utan att spotta ut. Om någon här har smakat den, hur tycker ni den står sig i jämförelse med billig choklad från t.ex. Ica? Rent smakmässigt alltså?
Citera
2022-10-17, 19:16
Medlem
Metaverses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vet.Visst
Är det någon som har smakat den här chokladen från Matsmart? Går den att äta eller är den totalt värdelös?

Den är ju billig och jag skulle behöva införskaffa rätt stora mängder, men det ska vara choklad som ändå håller någon slags standard. Barn och tonåringar ska kunna äta den utan att spotta ut. Om någon här har smakat den, hur tycker ni den står sig i jämförelse med billig choklad från t.ex. Ica? Rent smakmässigt alltså?
Man får vad men betalar för.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet från den chokladen, tyvärr.
Citera
2022-10-17, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metaverse
Man får vad men betalar för.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet från den chokladen, tyvärr.
Ska man tro vad de skriver är det ju vanlig choklad som går till spillo av ingen anledning, så jag vet inte...
Citera
2022-10-17, 19:20
Medlem
ABBORREs avatar
Din rubrik är lite roligt, man kan tro att du planerar att rensa rör hemma i villan med choklad

Nej, har inte smakat den
Citera
2022-10-17, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Din rubrik är lite roligt, man kan tro att du planerar att rensa rör hemma i villan med choklad

Nej, har inte smakat den
Ja den är ju billig som sagt så varför inte
Citera
2022-10-17, 19:34
Medlem
Jag har inte heller smakat den men noterar att de inte skriver ut vilken/vilka chokladtillverkare de samarbetar med. När som helst kan de byta till en billigare leverantör utan att du som kund får någon information om det. Det innebär också att även om chokladen från en förpackning smakar helt fantastiskt innebär det inte att chokladen i nästa beställning (eller ens andra förpackningar i samma beställning) smakar lika bra.
Noterade också att förpackningen saknar konsumentkontakt-information. Jag trodde det var ett krav för alla livsmedel men kanske finns något undantag för godis.
Citera
2022-10-17, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av homolobbyist
Jag har inte heller smakat den men noterar att de inte skriver ut vilken/vilka chokladtillverkare de samarbetar med. När som helst kan de byta till en billigare leverantör utan att du som kund får någon information om det. Det innebär också att även om chokladen från en förpackning smakar helt fantastiskt innebär det inte att chokladen i nästa beställning (eller ens andra förpackningar i samma beställning) smakar lika bra.
Noterade också att förpackningen saknar konsumentkontakt-information. Jag trodde det var ett krav för alla livsmedel men kanske finns något undantag för godis.
Syftet med chokladen är ju att ta tillvara på choklad som går till spillo så antagligen har de ingen nytta av att byta till en "billigare leverantör"...

Men ja, som du skriver finns det ju en del som talar för att kvalitén inte är perfekt, det är därför jag undrar
Citera
2022-10-17, 20:10
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Om någon här har smakat den, hur tycker ni den står sig i jämförelse med billig choklad från t.ex. Ica? Rent smakmässigt alltså?
Har inte provat, men antar att smaken kommer att kunna skilja mellan olika batcher.

Kommer den från en leverantör som håller hög kvalitet så bör dock slutresultatet bli okej.
Citera
2022-10-17, 20:20
Medlem
fckTGRs avatar
111:-/kg + frakt är väl inte särskilt billig?
Citera
2022-10-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Har inte provat, men antar att smaken kommer att kunna skilja mellan olika batcher.

Kommer den från en leverantör som håller hög kvalitet så bör dock slutresultatet bli okej.
Ja, tänkte också att det kanske skiljer. Näringsdeklarationen anger ju exakt i gram vad som är i men det kanske är ett medelvärde. På innehållsförteckningen står det att det minst är 48% kakao så det kanske skiljer. Frågan är om det kan betyda att en del choklad är ljusare och annan mörkare, eller om det är samma?
Citera
2022-10-17, 20:26
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ja, tänkte också att det kanske skiljer. Näringsdeklarationen anger ju exakt i gram vad som är i men det kanske är ett medelvärde. På innehållsförteckningen står det att det minst är 48% kakao så det kanske skiljer. Frågan är om det kan betyda att en del choklad är ljusare och annan mörkare, eller om det är samma?
De skriver ju att det handlar om när man byter från mörk till ljus eller tvärt om, så det lär nog skilja. Kakaohalten behöver dock inte skilja, men det kanske det gör också.
Citera
2022-10-17, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
De skriver ju att det handlar om när man byter från mörk till ljus eller tvärt om, så det lär nog skilja. Kakaohalten behöver dock inte skilja, men det kanske det gör också.
Är det inte mer kakao i mörk choklad än i ljus?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in