2022-10-17, 12:58
Moderator
Ancistruss avatar
Glada nyheter!

Hoppas han kommer kunna få igenom sin politik också. Känner mig lite orolig för att det kommer finnas ledamöter i L som kommer försöka sätta käppar i hjulet, liksom myndigheter som kommer göra det samma.

Även för journalistiken är detta mycket goda nyheter, nu kommer de ju börja granska makten igen.
Citera
2022-10-17, 13:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Glada nyheter!

Hoppas han kommer kunna få igenom sin politik också. Känner mig lite orolig för att det kommer finnas ledamöter i L som kommer försöka sätta käppar i hjulet, liksom myndigheter som kommer göra det samma.

Även för journalistiken är detta mycket goda nyheter, nu kommer de ju börja granska makten igen.

Håller med, blir säkert en spännande och händelserik tid framöver.
Citera
2022-10-17, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbofink
Underbart, kan omöjligt bli sämre. Tidöavtalet är lovande med bra punkter även om jag ex saknar bostadsbristen men det är mycket prat om saker som ska utredas snarare än faktiska besked. Tror och hoppas att de kommer få igenom mycket när det väl är utrett och väntar nu med spänning på att se vilka som blir statsråd.

Ingen dryck kyld för att fira men får lösa det i helgen 🍻

Du minns inte att Tuffe Uffe var med Fredrik Ruinfeldt när de kom på sitt ödesdigra "öppna era hjärtan". Svenskar har fasiken kort minne...
Citera
2022-10-17, 13:03
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Har du läst Tidöavtalet? Det är en rätt rejäl lump men väl läsvärd. Man beskriver ingående hur samarbetat ska fungera, både ideellt och i praktiken. Jag har förtroende för att man ror detta i land och för att JÅ och Pehrsson har koll på sina riksdagsmän.

Tillägg: avtalet finns i sin helhet tillgängligt på bland annat liberalernas hemsida: https://www.liberalerna.se/wp-content/uploads/tidoavtalet-overenskommelse-for-sverige-slutlig.pdf

Som sagt, tror inte den blir långvarig. Det skiljer endast 3 mandat.

Vi kan återuppta den här tråden, den dagen regeringen avgår
Citera
2022-10-17, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Riksdagen har röstat för Ulf Kristersson som ny statsminister!

Till skillnad från utgående regering har Kristersson inte bara tolererats av riksdagen utan vunnit en majoritet av riksdagens aktiva stöd, om än med liten marginal.

Allting sänds på TV 2!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-svensk-politik-och-valet-2022

Vad tror vi om detta då? Kommer man lyckas driva igenom Tidöavtalets alla punkter?

Och vidare, hur firar vi detta, gott folk? Vilken flaska har du hållit kyld för just detta tillfälle?
Nej, de kommer inte kunna driva igenom alla punkter vilket Kristersson antagligen är fullt medveten om då det finns vissa punkter som är omöjliga att driva igenom utan att gå emot EU samt grundlagarna.

Nog om det.
Själv är jag förväntansfull över att se hur allt kan falla när två Folkpartister surnar till och blir politiska vildar. Finns inte en chans i helvete att detta kommer funka.
Citera
2022-10-17, 13:07
Medlem
fishANDchipss avatar
Att komma igång med planering och uppbyggnad av nya kärnkraftverk är verkligen hälsosamt för Sverige, men hur lång tid kan det egentligen ta innan ett sprillans nytt kärnkraftverk är helt färdigbyggt och redo att sättas i bruk?

Först ska man sätta sig vid planeringsbordet och det lär ju inte heller gå på en kvart direkt. Nya kärnkraftverk lär ju inte stå färdigbyggda under denna mandatperiod, eller?

Jag har ingen aning, därför jag frågar.
Citera
2022-10-17, 13:11
Medlem
Nycticoraxs avatar
Nåja, krocken med isberget har redan skett. Men nu kan man sjunka med skeppet i de finaste festkläderna
Citera
2022-10-17, 13:13
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Glada nyheter!

Väldigt glada nyheter! Verkligen på tiden!
Ja man ska nog räkna med lite knorr ifrån L.
Men det viktigaste är iaf avklarat. Att få en ny statsminister vald.
Nu har Ulf extra val vapnet också.
Skulle L orsaka en regeringskris där de finns risk att dom går o stödjer en S regering så kan Ulf även om regeringen faller utlysa ett extra val vilket skulle vara dödsstöten för L.
De flesta inom L vet detta.

Ja journalister har ju vart rätt sysslolösa senaste 8 åren :/
Citera
2022-10-17, 13:16
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIANLUIGI1
Äntligen är vi av med Annie, mållgan Ygeman, Hultqvist, mm. Att lyssna på Noshi och Bolund innan röstningen var humor på hög nivå. Totalt väck bakom pannbenet. Måtte MP och V försvinna.
Så jävla skönt, det minst dåliga alternativet vann kan man säga. Och Tidöavtalet innehåller en del bra grejer, det lär inte bli sämre i Sverige nu iallafall.
Citera
2022-10-17, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
"En manlig röst skrek bland annat Ulf Kristersson och orden ”lovade en förintelseöverlevare", som talmannen Andreas Norlén delvis överröstade."

Aldrig blir det lugn och ro.
Vet man vem kioskmongot var ?
Citera
2022-10-17, 13:27
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inta-msinoiS
Du minns inte att Tuffe Uffe var med Fredrik Ruinfeldt när de kom på sitt ödesdigra "öppna era hjärtan". Svenskar har fasiken kort minne...

Det minns jag och är det hittills bästa exemplet på hur man förlorar ett val. De verkar dock ha lärt sig sin läxa och vill stänga istället för att öppna
Citera
2022-10-17, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbofink
Det minns jag och är det hittills bästa exemplet på hur man förlorar ett val. De verkar dock ha lärt sig sin läxa och vill stänga istället för att öppna

Då var det inne med invandring, det är det inte nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in